Skrivet den: 2012-07-13 Klockan: 10:17:00

Dagens smallunch: Varm laxsallad

 
Jisses vilken god lunch vi åt i onsdags. Lax, sweet chilisås och kikärtor passar verkligen bra tillsammans. Det kan man inte tro.
;)
Jag är inte uppvuxen med kikärtor. De enda baljväxterna som vi åt i mitt barndomshem var bruna bönor och det åt jag INTE. Därför är kikärtor något nytt och exotiskt för mig som kommit i-och-med flytten hit.
 
Alltså:
 
Varm LAX-SALLAD med kikärtor
Stek en bit ben- och skinfri laxfilé i en stekpanna. Olja behövs inte då laxen kommer att avge fett i massor.
Tag ur laxen och häll i en burk avrunna kikärtor i laxfettet och bränn på tills de fått lite fin färg.
Lägg över kikärtorna i en salladsskål.
Stek upp två påsar frysta grillade grönsaker i lax-stekpannan och häll över i salladsskålen.
Bryt upp den stekta laxfilén i bitar och rör ner i salladsskålen.
Blanda.
 
Servera med en salsa gjord på kvarg, sweet chilsås, en liten pressad vitlöksklyfta och salt.
 
Mumma!
 
På bilden har jag även en klick potatis- och morotsmos med. För jag trodde att det var lite mat. Men det var det INTE. Moset åt jag inte upp.
 
 
Det här är en av våra favoriter och jag kommer ihåg att jag gjort den förr, i de andra omgångarna. Men nu får jag ner receptet på pränt ;)
Lätt får denna fem gafflar av fem. Lätt, gott och mättande. Och laxen, sweet chillisåsen och kikärtorna "gifter" sig så fint med varandra för att tala kock-språk ;)
Och inte behöver man snåla på såsen, DET gillar jag :D
 
/Y

Kommentarer
Postat av: Hyrestanten

Tack för ännu ett mattips! Bra dessutom att det är lättlagat. Det är alltid lättare att göra något som någon annan redan testat och nu när alla mina barn är utflugna sedan några år, är jag rätt slö på att laga mat.
Önskar dig en trevlig helg, trots att jag vet hur mycket ni har omkring er just nu.
Kram!

Svar: Ja ibland så har man varken tid eller ork att göra det krångligt. Men smaka bra, det vill jag att det ska göra JÄMT ;)
Yohanna i Las Palmas

2012-07-13 @ 12:52:50
URL: http://www.hyrestanten.blogspot.com
Postat av: AnneliH

Snabba enkla sätt att bli mätt på det gillas! Tack för att du delar med dig. Kram

Svar: Javisst är det bra. Jag gillar också när det är så.
Yohanna i Las Palmas

2012-07-13 @ 15:44:51
URL: http://www.shaggkvist.se/anneli
Postat av: Freja

Låter kanongott. Det är samma för mig, de enda baljväxter vi åt när jag var liten var bruna bönor, ärtsoppa och gröna ärter, och det enda av det jag gillar är ärtsoppa. Men kikärter är mums!

Svar: Bruna bönor ja, huvaligen ;)
Yohanna i Las Palmas

2012-07-13 @ 21:13:49
URL: http://blogg.amelia.se/reddevil/
Postat av: Gardenhouse

Låter smarrigt mer än smalt ;)
Här händer så mycket, att du hinner med allt och orkar med dig...
Ha en toppen helg,
kram Sussi

Svar: Ska du säja som har arbete OCH lantgård ;) Men fullt upp, det är bättre än att ha det tråkigt.....ibland.
Yohanna i Las Palmas

2012-07-13 @ 23:29:53
URL: http://www.gardenhouse.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0