Skrivet den: 2012-01-07 Klockan: 23:50:07

Torsdagens parad

Torsdagen, trettondagsaftonen och vi var på parad. >>>

Dagen överlevdes tack vare att Alexander fick gå över till farmor och leka med kusinen och på så sätt hålla sig sysselsatt med andra saker än att tänka på det stundande mötet med önskelisteöverläm-ning.

Jag sa till Älsklingen då att nu åker vi iväg och ställer bilen nere på stan, så vi kan ta den hem i natt och slipper vänta på bussen i mer än en timme precis som förra året.

Det är lugnt sa Älsklingen, vi åker ner en timme innan paraden börjar så hinner vi parkera och komma i tid tills kungarna passerar just där vi brukar stå.
Jaha tänkte jag, jag litar väl på honom då, han känner ju till staden...
Oj så FEL jag hade.



När jag hämtade Guldklimpen hos farmor, senare på eftermiddagen, så sa hon att hon skulle gå iväg och handla vid 5-tiden. Är du SÄKER på det sa jag. Paraden börjar klockan 5 i hamnen och du vet att det brukar ta oss en timme att komma ner till platsen som vi brukar stå på. JAG kommer i alla fall att ge mig av hemmifrån lite före 6 för att komma i tid. Vi får synas där nere då.

Jag känner min svärmor.
Jag vet hur det brukar bli.
Jag väljer att INTE ha det så. Jag tar min familj och ger mig av när jag tycker att det är dags.

Nu var det ju bara så att Las Palmas är en STOR bilstad. Alla åker bil. Ingen vill gå. Vi lämnade hemmet precis klockan 6 som jag hade planerat. När nästan en timme hade gått utan vi fått tag i en endaste parkering, tillsammans med 100-tals andra bilister som också letade parkering, då lämnade Älsklingen oss vid stället som vi brukar stå på så att i alla fall vi skulle vara på plats när paraden kom förbi.
Själv så fortsatte han att leta och missade HELA paraden.

En liten förklaring. Las Palmas är en ganska så lång och smal stad med hav på bägge sidor. Kungarna anländer till hamnen i ena änden av staden på eftermiddagen. Sedan ger de sig av på en vandring genom hela staden med start klockan 5 i hamnen och kommer slutligen fram till San Telmoparken/Busstationen i andra änden av staden ca 4 timmar senare.
Vi brukar alltid stå på samma ställe, någonstans mitt i, där det finns plats för barnvagn och ungar med spring i benen. Det är ju folk ÖVERALLT så det gäller att inte bli utknuffad i gatan av bakomstående samt att inte tappa bort några ungar.....eller någon annan heller för den delen ;)

Spektaklet passerade oss precis klockan 7 och då kom också resten av familjen flåsandes, som sprungit från busstationen i motsatt riktning. Men Älsklingen blev utan tåg för han satt fast i en bilkö när de stängde av gatan för att Kungarna skulle passera.
Så nu vet han det;)





Alexander fick hjälp med att nå upp till Kungen, och ge sin önskelista, av Farbror Lennart som först svingade fram kusinen och sedan Alexander. Jag som fortfarande har ont i revbenen kunde inte lyfta någon Guldklimp till kamelhöjder.











Sedan gick vi och åt middag och dit kunde äntligen Älsklingen komma. Och så var det dags att åka hem och ställa i ordning matsäck i skorna till Kungarna och deras kameler. Under granen förståss där Kungarna förhoppningsvist skulle lämna några klappar och inte kol som de stygga barnen får.

Så gick det till i torsdags, på trettondagsaftonen, hos oss. Äventyr, bara äventyr här ;)

/Y

Kommentarer
Postat av: Ewa (mamma till 6 döttrar)

Gud så härligt och spännande!! :)



Det här skulle jag verkligen vilja visa mina småtjejer :)



Kram och tack för att du berättar så fint :)

Psst... tror du mannen kommer "i tid" nästa år ;)

2012-01-08 @ 00:15:40
URL: http://tjejmorsan.blogg.se/
Postat av: Sand mellan tårna

Ser jätte trevligt ut=)

Sv: Jo många julklappar som ska med hem. Mest Alex då sen har det blivit en hel del shopping också. Kommer inte få med oss allt så som vanligt kommer mamma få skicka ner en del.

2012-01-08 @ 07:06:10
URL: http://sandmellantarna.com
Postat av: Tommy

SV: Ja verkligen!

Här tar vi hand om varandra, ska verkligen njuta av de 17 dagar jag får ha honom hemma.

2012-01-08 @ 10:04:29
URL: http://tommytott.blogg.se/
Postat av: vuxenmamman

Men så spännande....förstår att ni inte vill missa detta. Är det så varje år?

2012-01-08 @ 10:46:17
URL: http://vuxenmamman.wordpress.com
Postat av: Barnens Hjältar

Jag måste säga att jag tycker svenskar är dåliga på att fira traditioner och partaja här i Sverige. Blir lite avundsjuk på era traditioner over there.



Sv: Om jag blev glad av din kommentar, japp!! Jag trodde jag var ensam om att tillbringa natten i badrummet, haha. Du är underbar!!

2012-01-08 @ 11:23:19
URL: http://barnenshjaltar.blogg.se/
Postat av: Att vara någons fru

Ajdå. Men så härligt med parad!!!!

2012-01-08 @ 11:24:13
URL: http://www.attvaranagonsfru.se
Postat av: AnneliH

Jo, jag kan tänka mig att det var kaos :) Jag kan riktigt höra sorlet och musiken...önskar mig dit NU! :) Härligt att barnen fick träffa dem.

Ha en fin dag!

2012-01-08 @ 11:48:06
URL: http://shaggkvist.se/wordpress/
Postat av: Marie-Louise

Usch vad trist med parkeringen, men nu vet han till nästa år ;) Tänk att du fick rätt :)



Vilken fin parad, såg helt sagolikt ut. Ha en fin söndag. Kram vännen

2012-01-08 @ 14:18:42
URL: http://madredetres.blogg.se/
Postat av: gunsan

Vilken upplevelse att få vara med om detta, helt otroligt;))



Men fanns det verkligen kol till de stygga barnen??????



Håller med en föregående talare, du berättar med sån inlevelse, det är så härligt att läsa det du skriver, känns som om jag vore med på paraden;))



kramizzzzz

2012-01-08 @ 20:48:17
URL: http://nybogunsan.blogspot.com
Postat av: Monica

Vilka fina bilder! Själv har inte haft tid att kolla på dem vi tog. Här är det jobb och mycket annat som ska göras. Det var trevligt med ledigheten och paraden. Hoppas att du lärt dig att man inte bör ta bilen med sig en som dag eftersom "alla spanjorer" vill ha bilen med sig... och ni följer med oss nästa år på den fina, lungna och icke flåsande promenaden vi gick tillsammans från San Telmo-parken. Vi kom alla "i tid" förutom O som missade det hela. Men kul för barnen var det i alla fall. Puss och kram på er!

2012-01-09 @ 23:15:34
Postat av: Monica

Vilka fina bilder! Själv har inte haft tid att kolla på dem vi tog. Här är det jobb och mycket annat som ska göras. Det var trevligt med ledigheten och paraden. Hoppas att du lärt dig att man inte bör ta bilen med sig en som dag eftersom "alla spanjorer" vill ha bilen med sig... och ni följer med oss nästa år på den fina, lungna och icke flåsande promenaden vi gick tillsammans från San Telmo-parken. Vi kom alla "i tid" förutom O som missade det hela. Men kul för barnen var det i alla fall. Puss och kram på er!

2012-01-09 @ 23:16:20
Postat av: Monica

Vilka fina bilder! Själv har inte haft tid att kolla på dem vi tog. Här är det jobb och mycket annat som ska göras. Det var trevligt med ledigheten och paraden. Hoppas att du lärt dig att man inte bör ta bilen med sig en som dag eftersom "alla spanjorer" vill ha bilen med sig... och ni följer med oss nästa år på den fina, lungna och icke flåsande promenaden vi gick tillsammans från San Telmo-parken. Vi kom alla "i tid" förutom O som missade det hela. Men kul för barnen var det i alla fall. Puss och kram på er!

2012-01-09 @ 23:19:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0