Skrivet den: 2012-01-19 Klockan: 23:32:39

El-problems-torsdag

Jo det var ju det här med elproblemet.
Igår så vaknade vi ju upp utan el i halva huset, UTAN att det hade gått någon propp.
Mystiskt.
Pappa i Sverige uppringdes och utfrågades om elektrisitetens mystiska värld.
Vad kunde det vara?



Jag fick rådet att leta upp huvud-el-skåpet för fastigheten och kolla där om det fanns något mystiskt.
Vi bor ju i ett hyreshus med en sån där fastighetsägar-gemenskaps-förening. Och i den så finns det ju en president (ordförande på svenska) som alla vänder sig till med sina problem. Så även jag denna dag. Som igår då.

Han förklarade för mig att i huvudelskåpet fanns inget att hämta, där fanns bara elmätare, och eftersom det fanns el i mitt hus så kunde det inte vara något problem där nere. Elen kom ju upp därnerifrån och in i min lägenhet.

Men han kom in till mig och kollade i mitt proppskåp och såg en massa problem där som den som dragit elen där hade ställt till med.
Detta måste fixas, och detta, och detta räknade han upp och pekade på propparna och sladdarna.
Det kan vara den här som är trasig till exempel sa han och slet tag i en propphållare och:
....fräs, blixt, klick....
så kom ljuset tillbaka i lägenheten.

OJ sa han. Det verkar som att det sitter lite löst här bakom. Det är inte bra. Det kan hoppa nån gnista och fjutta eld på saker och ting här.
Inte bra alls.
Måste åtgärdas.

Som tur är så hade presidenten en "kompis" som är elektriker och de kom och tittade på eländet i går kväll.
Detta fixar vi i morgon sa de.
Vi kommer på eftermiddagen medans det fortfarande är ljust ute, eftersom vi måste stänga av all ström.
Ingen fara det fixar vi.

Så vi har väntat hela eftermiddagen här. Men det kom aldrig någon och fixade elen. I morgon är det fredag och sedan helg.
Jag vill ha detta fixat NU, så jag kan sova lugnt igen.
Ni vet, om jag inte kommer och skriver här i morgon, så KAN det hända att det hoppat en gnista lite tokit i proppskåpet.
Jag får nog sova med ett öga öppet. I fall att...

Annars så har Älsklingen jobbat länge idag. Jag har varit själv med två illbattingar hela eftermiddagen, men ÄNDÅ lyckats att plocka isär jättejulgranen och stuva undan den. Nu är ordningen återställd i lägenheten. Och den nya fåtöljen, som vi fick tillsammans med den "nya" TV:n av min kompis, på plats.

Irma har nån konstig period nu och är arg och gråter HELA tiden. Kastar sig på golvet och får raseriutbrått. Alexander tycker om att slita leksakerna ur händerna på sin lillasyster och blir skitförbannad när det inte går som han vill i sin Nintendomaskin.
Ja, en helt vanlig torsdag som nästan drev mig mot vansinnets rand.

/Y

Kommentarer
Postat av: Mollan70

Hoppas de kommer i morgon och fixar elen, annars får du ringa igen och påminna. Raseri utbrotten har vi här hemma med Melvin är 3,5 år och inne i en sån period. Det behövs nästan ingenting för att han ska bli skogstokig. Hur gammal är Irma?

2012-01-19 @ 23:45:26
URL: http://www.metrobloggen.se/Mollan7
Postat av: Åsa

asg älskar dina texter :)

Hoppas de kommer idag och kirrar det där skåpet, usch va obehagligt. Tänk va bra det går när man inte vet, men så fort man vet så har det dragit igång ångest..

Kramar Åsa

2012-01-20 @ 10:19:10
URL: http://sommerseth1.wordpress.com
Postat av: Barnens Hjältar

Typiskt hantverkare :P

Hoppas de kommer tidigt idag då!

2012-01-20 @ 10:53:22
URL: http://barnenshjaltar.blogg.se/
Postat av: AnneliH

Ja, hantverkare är ju ett släkte för sig. Jag kan tänka mig att spanska hantverkare tar´t lite mañana dessutom :)

Ja, de små liven....blev sittandes här och fick "flash-backs" på mina småbarnsår.



Jag beundrar dig verkligen hur du fixar aLLt.



Ha en fin dag!

Kram

2012-01-20 @ 11:44:40
URL: http://shaggkvist.se/wordpress

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0