Skrivet den: 2012-02-24 Klockan: 23:25:20

Fredags- vs. lördags-mys

Fredagskväll och resten av världen har väl ätit tacos och sitter och fredagsmyser i soffan nu ;)
Det gör inte vi.
Vi väntar bara på att få gå och lägga oss efter att ha ätit rester från svärmorslunchen och efter att ha skickat ungarna i säng alldeles för tidigt.

Nej men detta med fredagsmys låter ju alldeles förfärligt trevligt. Bara det att vi lyckas aldrig att få till det.

Det KAN vara för att den traditionen inte finns här i Spanien eller från Älsklingen familj så jag får ingen draghjälp av honom när jag vill införa den traditionen i vårt hem.

Det KAN vara för att med småbarn så är det svårt att få till något mys över huvud taget. Speciellt när de skriker som stuckna grisar och bara vill gå och lägga sig fast de egentligen inte vill.

Och det KAN vara för att vi är trötta från veckan och troligtvis kommer att somna i soffan vid första bästa reklampaus ;)

I min barndom så var det ALLTID fredagsmys hemma hos oss. Först veckohandling med föräldrarna när min far svor över alla pensionärer som kom och handlade precis när alla barnfamiljer skulle göra det. De som hade all tid i världen till att handla när ingen annan gjorde det.

Till kvällsmat var det alltid något speciellt. Inte lyxigt men något speciellt. Och det kändes alltid väldigt spännande att vänta på vad som skulle bjudas på.

Min mor hade alltid bakat någon god kaka till kvällskaffet och så såg vi på Dallas, Jacobs stege eller något annat gammalt örhänge som jag inte kommer ihåg namnet på. Och så slogs vi systrar om den största chokladbiten förståss ;)

När jag skulle flytta hemmifrån så var det faktiskt DET som jag oroade mig mest för. Vem skulle jag fredagsmysa med nu?
Ja och så rann mitt fredagsmys ut i sanden.

Vi kör lördagsmys här istället.
Det funkar bättre för oss.
Då har vi, för det mesta lugn o ro, eller också så tar vi oss det. Jag går ut och köper färskt bröd på min morgonrunda.
Och någon godbit till förmiddagskaffet brukar slinka med.
Så äter vi fukost med TV:n på utan att ha dåligt samvete för det. Ungarna äter i sin takt och vi tjatar inte. 
Nu har jordgubbssäsongen börjat här och vi lyxar med färska sådana. Vilken känsla :D
Vi sitter och pratat och skämtar och försöker ha en bra stämning och tar LÅNG tid på oss.
Efter det så blandas det väldens största godisskål som räcker hela helgen.

Det är vårt fredags- lördagsmys.
Sånt är VI bra på.

Nu ska jag gå och somna i soffan lite.

/Y

Kommentarer
Postat av: Fina Frun

Då får ni ha ett underbart lördagsmys då!

2012-02-25 @ 03:09:04
URL: http://finafrun.se
Postat av: Hanna

Håller med om att fredagsmyset mest består av trötta föräldrar och ganska gnälliga barn, men på nåt sätt så är det lite mysigt att bara krypa upp i soffan tillsammans och kramas. Vi lördagsmyser nog mer, men det är en trevlig start på helgen, att på fredagskvällen ägna sig åt barnen och strunta lite i att klockan är efter den normala nattningstiden :-)



Hoppas ni får ett underbart lördagsmys idag! kram

2012-02-25 @ 08:50:15
URL: http://mamzter.wordpress.com
Postat av: - Awa Gardi - Smakprov på det goda livet

Jag har en fråga till bloggare, jag är rätt nyfiken. Läser du alla bloggar du har på bloglovin eller klickar du bara på "markera allt som läst"? :)



Kram Awa Gardi - Smakprov på det goda livet.



http://awagardi.blogg.se

2012-02-25 @ 09:03:14
URL: http://awagardi.blogg.se/
Postat av: Viktkamp

Fredagsmys brukar stupa i soffan ;) så blir nog mer lördagsmys här oxå! Kramar

2012-02-25 @ 10:28:05
URL: http://viktkamp.webblogg.se/
Postat av: Ansibecki

Lördagsmys låter inte fel det heller.

Svar om plankan: Jag gör den nog inte så seriöst som dig. Jag gör först tio armhävningar (push ups). Sen gör jag plankan i minst 30 sekunder. Ibland 45 sekunder. Sedan gör jag några till armhävningar om jag orkar och känner för det. Jag märker resultat i att jag orkar fler sit ups på min andra träning och att jag har mycket starkare armar nu än tidigare. Förr kunde jag inte ens göra en hel riktig armhävning.

2012-02-25 @ 10:53:58
URL: http://www.ansibecki.blogspot.com
Postat av: Anna

Fredasgmys är överskattat tycker jag! Kan bara tala för mig själv, men när fredagskvällen kommer efter en arbetande vecka så har jag inte mycket ork kvar! Brukar bli en sväng till gymmet för att sen hem och krypa i slapparkläder (kanske tom pyamas) för att ta en enkel kvällsmat (macka eller flingor) till tv´n innan jag somnar utslagen runt kl 21!



Så lördagar är klart mycket bättre tycker jag! Söndagar är heller inte så fel tycker jag, liksom suga ur det sista av helgen innan en ny arbetsvecka tar vår energi!



Kram

2012-02-25 @ 11:14:06
URL: http://smid.blogg.se/smidsfashion

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0