Skrivet den: 2012-04-26 Klockan: 13:20:57

Korvgryta

Igår så åt vi något väldigt lyckat till lunch. Något som jag gått och oroat mig för att göra, för receptet lät inte så väldans speciellt upphetsande. Det kanske är fel, men jag dömer ofta en maträtt utifrån receptet. Och jag VILL att det ska kännas upphetsande när jag läser det. Man jag provade i alla fall detta, och tänk, det blev en så bra överaskning.
Man ska våga prova på nya saker ;)



Korvgryta
I en kastrull med 1,5 L vatten tillsätt:
- 3 kyckling-buljong-tärningar
- 3 stora potatisar (typ bak-storlek), eller 6 vanliga hackade i tärningar
- 6 morötter i tärningar också
- en klyfta vitkål skuren i bitar
- en hackad gul lök
- 1 msk timjan

Låt koka i ca 15 minuter och ha sedan i korven (400 gram).
I Sverige har ni ju sånt stort utbud av magra korvar och det ska vara en med fetthalt 3%. Falukorv eller kryddiga korvar eller ja vad som faller dig in. Vi har inte sånt här så jag fick ta en bit kokt skinka och skära i bitar.
Låt koka med en si-så-där 5 minuter.

Pressa över en citron eller mer. Det får du smaka av.
Sedan så får varje person smaksätta sin tallrik med hur mycket senap som den tycker om. Jag tycker om smakrik/stark mat så jag skedade på minst en hel mastked Dijon-senap i min tallrik.
Kalas!



Vilken överaskning.
Vad snabbt det gick att göra.
Vad lätt det var.
Och så överasknade gott.
Synd bara att ungarna var inte så pepp inför detta. Men det kan man kanske vänja dem vid, eller minska på vätskan och göra mos av det till dem med korven. Det brukar gå hem.
Jag ger den i alla fall lätt fyra gafflar av fem.

/Y


Kommentarer
Postat av: eastcoastmom, Spanien

Det där tror jag kidsen här hemma skulle gilla! Bara för dem att ta bort det de inte gillar, dvs vitkål och morötterna. Och de skulle aldrig våga ha senap till, men det är ok.

2012-04-26 @ 14:07:24
URL: http://grrringo.blogspot.com
Postat av: Våran lycka

De såg riktigt gott ut de där. Måste jag prova någon dag:)



Jag hoppad klänningarna kommer passa under sommaren iaf. :)



Haft en bra dag?

2012-04-26 @ 15:41:50
URL: http://varanlycka.blogg.se/
Postat av: Ama de casa

Jag älskar korv! Så en korvgryta utan korv tycker jag är lite att luras... ;-)

2012-04-26 @ 16:49:59
URL: http://amacasa.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0