Skrivet den: 2011-06-07 Klockan: 23:34:57

Sverigesemester dag 7, blixtar & tänder

Här sitter jag och ser jättefin ut i håret, det bjuder jag på.
Man kan inte ligga på topp hela tiden....
Och detta är ju själv-förvållat.
Skall försöka fixa till lite slingor i håret och mamma har hjälpt mig med att fiska ut slingorna med en virknål. Men fy 17 vad ont det gör.
Varning för självplågeri.
Men vad gör man inte för att se lite tjusig ut.
Blir det bra gör jag mörka också ;)

Uj vilket o-väder det kom förut.
Det blixtrade och dundrade så till och med jag, som är van och tycker om oväder, tyckte att det var det värsta jag hört. Jag tror till och med att det slog ner här i närheten. För det small till så in i 17 en gång och kort därefter så körde sirenerna förbi.

Alexander har ju aldrig sett något sånt här och det var precis i läggningen som han sprang ut på balkongen för att titta. Sedan blev det svårt att sova kan jag lova.
Irma hade ögon stora som tefat i skallen.
Kanske inte var så smart att visa ungarna detta innan de skulle sova. Fast å andra sidan var det ganska svårt att undgå att märka av det, när hela huset skakade och blinkade. Ha ha till och med Octavio som är stora karlen såg lite skakis ut och tyckte att det var nog.

Jag fick härliga ryspipplor på armarna. Visst var det fint.
Men gu så svårt att fånga på bild.
Var det någon som inte var proffs som lyckades fånga nån blixt på bild?

Tidigare idag var vi i Kumla och gick på Sveas innan det var dags att hoppa upp i tandläkarstolen. Och jag glömde kameran hemma så det blev INGA bilder på de smaskiga bakelserna som vi mulade i oss på cafét.

Som vanligt så slås jag hela tiden av hur välplanerat allt är här hemma och hur lätt allting går när man ska göra saker här.
Är ni medvetna om det?

tex:
På cafét var det rullramp i ingången.
En lekhörna för barnen så mammorna får fika i lugn och ro.
Massvis med barnstolar.
En stor toalett så man kommer in med barnvagn och med skötbord att byta på.

Hos tandläkaren var det tryck-knappar på ALLA dörrarna så att man kan öppna dörren och manövrera barnvagnen alldeles själv ( ja jag vet att det är för rullstolar, men fungerar alldeles utmärkt för mammor också).
I väntrummet ytterligare en lekhörna med massa leksaker.
Tandhyginisten hade till och med en spegel på lampan så att man kunde titta sig själv i munnen och se vad som gjordes.
Och dessa röntgenbilder. Vad smidigt det går nu för tiden....

Och det BÄSTA av allt. INGA hål i tänderna utan det såg till och med MYCKET bra ut. Trots att jag inte kommit ihåg att borsta tänderna ibland sedan Irma fötts.
Oförlåtligt och snuskigt, jag VET.
Men ibland har det liksom varit FÖR mycket och dagen har gått utan att jag kommit ihåg det.
Det hade tydligen gått bra ändå.

När vi kom ut från tandläkaren så visade biltermometern på 30 grader!!!!
I Sverige?

Vi åkte vidare för att leta hyrbil inför Göteborgsbesöket på torsdag. Det andra logistikproblemet spökar även här. Har man två barn och ska åka och hälsa på en familj så får man INTE plats i EN bil, hur mycket eller få barn de ändå har. Man har blivit för många.

Så vi letade och jämförde och detta med hyrbilsdjungeln är en svår nöt att knäcka. Man måste hålla tungan rätt i munnen och det är inte så säkert ändå att det blir så bra.
Först så kostar bilen en dygshyra.
Sedan ingår det eller INTE mil i det. Annars så kostar varje mil en avgift.
Så kostar bensinen.
Och så är det en självrisksförsäkring per dygn ovanpå allt detta, PER dygn.

Vi landade på runt 3000  för en liten bil, hur vi än vred och vände på kakan.

Till slut fick vi reda på att vi inte behövde hyra någon. För göteborgsfamiljen hade skakat fram en extra bil ett par dagar. Så nu tar vi tåget istället.
Kära gamla pålitliga SJ...

Sådär ja.
Det var vår tisdag det. Och ingen runda blev det idag heller. Fastän att en gammal vän från förr hört av sig och erbjudit sin vagn till låns åt oss.
Den tar vi en annan dag.
För man får inte låta döfläsket vila för länge. Då biter det sig fast ;)

Nu en god natt och slingorna visar jag i morgon. Men det verkar som att jag kanske fegat lite med antalet....

/Y

Kommentarer
Postat av: Tina

Hej! Låter som om ni har det bra i värmen! Skönt att du inte hade några hål. KRAM!

2011-06-08 @ 07:48:19
URL: http://familjenrosmer.blogspot.com
Postat av: Helene

Spännande att få se resultatet på håret !!

Ja fy här åska det igår oxå = ((

Skönt att du inte hade några hål.

Ha en fin dag.

Kram Helene.

2011-06-08 @ 15:02:28
URL: http://helenesdagbok.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0