Skrivet den: 2011-06-03 Klockan: 18:03:32

Sverigesemester dag 1 & 2, hitresan

Javisst!
Vi är framme.
Vi igår på eftermiddagen. Men med allt som ska ordnas, sömnen som ligger på efterkälken och alla förändringar som gör barnen (och föräldrar OCH morföräldrar) nervösa så kom jag inte till skott igår med att skriva ett par rader.

Men nu så.
Problemet just nu är att jag glömde sladden till kameran hemma i LP och pappas sladd till sin kamera passar inte till min. Så jag kan inte visa bilder från vår resa.
ÄN!
Jag ska naturligtvis lösa detta. För det måste ju finnas någon lösning...
Man kan väl köpa lössladdar till kameror?
Så tills vidare får ni hålla till godo med en bild från webkameran.

Resan ja...
Att resa med barn är inte samma sak som att resa själv. Och att resa med TVÅ barn är definitivt inte samma sak som att resa med ett.
När vi reste med Alexander, när han var bebis så tyckte vi att vi hade händerna fulla....så nu kan ni förstå hur det var.

Vi hade jättefin utsikt från planet och det fanns jättemånga fina fototillfällen, men jag ska ärligt säja att jag kunde inte få fram kameran. Jag HADE händerna fulla. Jag satt och njöt av dem (tillfällena) i stället och försökte att memorera dem inne i mitt huvud.

Vi åkte från Las Palmas, hemmifrån lägenheten, klockan 12 på onsdagen.
Redan när vi kom fram till flygplatsen så var vi försenade tills jag kom på att vi inte skulle flyga charter utan inrikes till Barcelona. Vilket betydde att vi inte behövde vara på flygplatsen två timmar innan utan bara en.
Vipps så var vi ute i god tid.

I TRE sekunder för sedan lade vi märke till att vårt plan var en hel timme försenat. Raskt var det bråttom igen för vi skulle ju byta flyg i Barcelona och hade där en timme för av- och påstigning. När vi nu var en timme försenade så hade vi helt plötsligt ingenting att byta på.

Men mannen i incheckningsdisken sa att det var 30 personer från LasPalmas-flyget som skulle byta till Stockholmsflyget i Barcelona och att därför så var det mycket troligt att Stockholmsflyget skulle vänta in oss.
Då blev vi lite lugnare.

Så lugna att vi gick och tog en kaffe på Starbucks som, så vitt jag vet, är nyöppnat på flygplatsen i Las Palmas. Över huvud taget så tycker jag att det hade hänt mycket på flygplatsen sedan jag var där sist för två år sedan. Många nya ställen och flygplatsen verkar jättestor nu.

Planet avgick från Gran Canaria ca klockan 15.
Vi var framme i Barcelona klockan 19:45 (en timme tillagd pga av tidszon).
Böt och var uppe i luften på väg mot Stockholm klockan 20.
Framme i Stockholm och fått väskorna klockan 24.

Då var det tänkt att vi skulle växla pengar och ta Arlanda Express till Centralstationen. För det första så var INGENTING öppet på Arlanda mitt i natten. Jag hade en bild av Arlanda som stor flygplats och jag hade sagt till Octavio att där är allt öppet 24 timmar om dygnet.
Så FEL jag hade.
Och så liten flygplatsen kändes när vi snurrade omkring där för att leta.

För det andra så kostade det 250 spänn för EN vuxen att åka ENKEL väg till centrum.
Det betalat jag bara inte.
Vi tog flygbussen för 110 kronor istället (per vuxen naturligtvis).

Alexander somnade så klart på bussen.
Oundvikligt.
Jag hade tänkt att han skulle ha sovit en sväng på planet för att sedan vara vaken när det var dags att släpa alla väskor och ungar till hotellet.
Men han somnade ingenting på planet, utan som en stock på bussen. När vi kom fram så var det ju helt omöjligt att väcka honom.
Som en zoombie släpade han sin trötta lekamen till hotellet. I alla fall så grät han inte som en ambuland. Det får man vara tacksam för. Fast när det var dags att somna i hotellsängen så blev han klarvaken igen. Lyckligtvis gick det över ganska snart.

Vi var framme på hotellet, som låg jättenära där flygbussen stannade, typ korsa en bro bara, klockan 02.
Checkade in, värmde välling och stoppade ungarna och oss i säng till 02:30.
ZZZzzzzzzzzz

ZZzzzzzz till klockan 10 på morgonen. Då fick vi väcka ungarna för att hinna göra oss i ordning tills det var dags att checka ut klockan 12.
De hade säkert kunna sova lite till.
Och vi också naturligtvis.

Jättefinthotellrum utan fönster. Så det var bäcksvart där inne. Och tysst. Man hörde inte en endaste granne eller spring i koridoren.
Fint inrett, lagom stort, fin plattskärmsTV som Älsklingen ville vika ihop och stoppa ner i resväskan och ett badrum som nästan var lika stort som sovrummet.
Jag är jättenöjd och rekommenderar det hotellet >>> verkligen.

Dag 2, torsdag så sprang jag iväg och växlade pengarna, köpte tågbiljetter och frukost som vi åt i sängen. För hotellfrukosten kostade 95 kronor per person och det tyckte jag var dyrt. Men när jag handlade frukost på 7-11 så gick det på 150 kronor och det var de torraste mackorna jag ätit i mitt liv.
Så det hade varit värt att ta hotellfrukosten.
Men som vanligt så är det lätt att vara efterklok istället för försnål.

Tåget gick 12:35.
14:00 var vi framma i Hallsberg där min far kom och hämtade oss.
14:30 hemma i föräldrahemmet där min mor väntade med hemmagjord fiskgratäng. Sedan så gick vi ut för att kolla omgivningarna och så var det dags att stoppa ungarna i säng.

Totalt så tog resan lite mer än ett dygn att komma fram men det var det värt. Vi tog det någorlunda lugnt och det var lagom med stress och utmattning.
Man kan ju inte förta sig på semestern det första man gör.



Nu väntar pappa med grillen för det har varit en underbar sommardag här. Jag får återkomma med fler äventyr och betraktelser.

Kommentarer
Postat av: ewa trulsson

Hej!

Vad skönt att allt gick så bra.

Nu får ni mysa under resten av er tid i Sverige.

Ha det bra

2011-06-03 @ 21:42:55
Postat av: Josefin -Happy Days- *VI BYGGER HUS*

Tack söta! Ja nya huset kommer att bli perfekt, det blir vår stil mer än det vi har nu i radhuset även om vi trivs vädligt bra här.



Varje gång jag kikar in hos dig så blir jag påmind om tävlingen, har ju inte fått hem den den saken jag tänkt fota än från mina föräldrar... Om det inte är för sent så ska jag lägga in en påminnelse nästa gång vi är där. :-)



Massa soliga hälsningar, kram och trevlig helg!!!

2011-06-04 @ 07:42:11
URL: http://landhagen.blogg.se/happydays/
Postat av: Tina

Vad skönt att resan gick bra men jag förstår att det måste vara tufft att resa så långt med två barn. Hoppas ni får det underbart i Sverige. KRAM!

2011-06-04 @ 07:49:00
URL: http://familjenrosmer.blogspot.com
Postat av: cecce

Välkommen till Sverige!!!

Var håller ni hus någonstans?

Skönt att resan gick bra trots allt! Det kan ju hända mycket på vägen:-)



Hoppas ni får en riktigt solig och fin lördag!!



Kramar

2011-06-04 @ 09:05:26
URL: http://ceccesblogg.blogg.se/
Postat av: Lairama

Resa med barn är sannerligen ingen dans på rosor :/



Så roligt att läsa om en resa åt "fel" håll - Sverige som resmål.



Välkommen till den svenska sommaren :)

2011-06-04 @ 17:45:01
URL: http://lairama.wordpress.com
Postat av: Åsa

Härligt att allt gått bra... Hur länge stannar ni i Sverige!

2011-06-04 @ 22:51:22
URL: http://asassecondtime.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0