Skrivet den: 2011-02-26 Klockan: 13:20:19

Lördagsgodis eller ej ?!?

Jag blir tokig...
Ständigt denna kamp i mitt förstånd.
Sedan jag blev mamma så är jag inte säker på någonting längre utan håller bara på och ältar hit och dit. Speciellt jobbigt är det när jag vet att det är MYCKET viktigt att ha fasta principer mot barn.
Som tur är så syns det inte utanpå hur svag jag är innanpå.


Vad sägs?
Guldklimpen ville inte äta sin frukost idag.
Ja ha då blir det ju inget godis...
(Första felet, hota...)
Han vill fortfarande inte ha någon frukost. Den står på bordet och väntar i fall han får lust att äta upp den och sedan få godis.
Den står där fortfarande.
Nu har jag gjort så och kan inte ändra på det...MEN jag tänker:
Det var inte bra att hota med maten.
Jag skulle ha satt mig ner och hjälp honom med frukosten.
(Andra felet, jag vill ju att han ska äta, han har blivit så mager på sista tiden och det gör så ont i modershjärtat när barnen inte äter).
(Tredje felet, lägga så stor vikt vid maten, det är bara mat och han svälter inte ihjäl om han inte äter frukost.)
Hur länge ska jag hålla på detta?
Får han äta godis på em om han äter upp lunchen?

Nu står frukosten där och väntar i alla fall. Och det blir inget annat innan lunch. Pappa och jag äter godis. Och vi är inte osams, vilket är bra. Det är hans val självmant. Inget godis...


Uppdatering:
Nu, 2 timmar efter avslutad frukost, så förklarade A att han ville äta upp frukosten för att kunna äta godis. Så nu sitter han och äter.
Bra barnuppfostran....?

Kommentarer
Postat av: cecce

Sträck på dej! Du gjorde tydligen helt rätt:-)

Det där med barnuppfostran är det svåraste som finns och du är inte ensam i ditt "ältande". Ibland(ofta) gör man fel och ibland blir det rätt:-) I slutändan tror jag nog det blir bra.

Huvudsaken är att man försöker göra sitt bästa. Å det gör du. Det är jag övertygad om!!



Kramar

2011-02-26 @ 16:00:15
URL: http://ceccesblogg.blogg.se/
Postat av: Whippy

Hej!! Ja, kladdkakemuffinsaran är riktigt smarriga. Det tycker jag du ska prova. Dom jag gjorde var enklast att äta med sked direkt ur den lilla kartong-formen då jag spritsade på rejält med grädde. Men de går bra att äta med händerna också. Kanske skulle ta lite mindre grädde på då så det inte rinner av.

Lycka till!

2011-02-26 @ 18:42:03
URL: http://whippy.blogg.se/
Postat av: Hemmakatten

Det gick ju bra trots allt...Svårt det där hur sträng man ska vara...



Vad gäller Lena Ph så deltar hon inte i Melodifestivalen i år utan var en mellanakt i förra helgens deltävling. Alla deltävlingar, och finalen, har gästuppträdanden och Lena Ph var den som stod för det den här gången. Hoppas du kan se finalen via nätet. Även om jag personligen inte har någon som helst favorit. Gillade darin så mycket förra året att jag detta år inte har så mycket "hejarlust" kvar...:)

2011-02-26 @ 23:16:22
URL: http://hemmakatten.blogg.se/
Postat av: Isabel

Var inte så hård mot dig själv med barnens mat. Vi mammor gör ju så gott vi bara kan.



Jag skulle personligen inte muta mitt barn med godis om hon äter upp sin mat. Vill hon inte ha så ät inte då, förr eller senare blir hon ju hungrig och måste äta oavsett om hon får godis eller ej. Det är inte alltid hon vill ha mat när jag ger henne och det händer ofta att hon blir hungrig strax efter lunch, t.ex. Men då är det bara att slänga ihop något och ge, mer än så är det inte för mig.



Visst förstår jag att du kanske vill ha rutiner på maten men var inte för hård. Spec inte mot dig själv, du är faktiskt inte mer än mamma och människa som gör ditt bästa :)



Kram

2011-02-27 @ 10:38:44
URL: http://aizah.se
Postat av: En pojkmammas vardag ♥

En vinnare är nu dragen i min tävling om ett valfritt bäddset till spjälsäng från Darlingexpress. Gå in och kolla om Du blev den lyckliga vinnaren!

2011-02-27 @ 22:44:16
URL: http://edvinsmamma.wordpress.com
Postat av: Josefin -Happy Days- (tävling pågår)

Inte lätt det där med maten då de vägrar äta... Men förr eller senare så blir de ju hungriga o då måste de äta.



Tack, roligt du gillade nya frisyren. Har fortfarande inte vant mig o kan ibland känna mig lite tveksam. Men det är nog för att färgen är ganska stark nu till en början o det blir nog bättre då det mattas ned lite.



Trevlig ny vecka, kramar

2011-02-28 @ 09:37:53
URL: http://landhagen.blogg.se/happydays/
Postat av: Susanne [Snusans inredningsblogg]

Att vara mamma är nog det svåraste jobb jag har haft. Det är definitivt inte lätt att veta hur man ska hantera alla situationer. Men vi ska inte vara så hårda mot oss själva. Man kan inte vara någon mönstermamma som gör "rätt" i alla situationer. ;) Det blir nog bra människor av våra barn ändå ska du se. ;)

2011-02-28 @ 11:31:08
URL: http://inredningsbloggen.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0