Skrivet den: 2011-12-20 Klockan: 23:42:50

Jul-stress-ångest

Nu börjar det.
Jag känner igen känslan från förr.
Stress, ångest, oro, tvivel.
Varför gör man detta?

Hela dagen har gått och jag kan inte stryka en endaste punkt på min lista. Jag har inte städat något, inte plockat undan något, inte handlat färdigt något.
INGENTING!




Egentligen är det ju dumt att man känner så här, för det blir ju jul i alla fall. Men det skulle vara så skönt att komma dit och känna att man verkligen ÄR lugn.

Idag så gick dagen med skollämning och hämtning, matlagning, småplock och så drog vi iväg på eftermiddagen för att fixa det sista och leta nya hyacinter.
Det var meningen att det skulle bli en snabbis.
Det blir det ju ALDRIG.

Två timmar gick som på tre röda. Och inga hyacinter hittades. Och Alexander bångstrades och allt bara känndes så FÖR mycket stress.
Jag hade velat vara hemma och städa undan. Nu kom det på efterkälken och julstressen kommer då som ett brev på posten.

Jag gjorde till och med en sak idag som jag verkligen INTE ville göra.
Varför gör man sånt?
Varför hoppar det grodor ur munnen på en?

Jag ringde till Tomten och avbokade alla julklappar till Alexander.

Jamen Yohanna, hur dum får man verkligen bli...
Men jag blev så trött på hela skiten. Han kan verkligen reta gallfeber på mig. Och då börjar jag att ifrågasätta hela julgrejjen.
Varför gör vi detta?
Stressar omkring och köper en massa saker som om hälften blir uppskattat av mottagarna så har vi tur.
Varför kör vi med ungarna hit och dit och hotar och lockar med julklappar när de efter tre sekunder glömmer bort det i alla fall?
Och varför måste huset vara skinande rent till jul? Det är ju det aldrig annars.

Men det är ju SÅ mysigt.
Det är bara det att man glömmer bort det ibland.
Eller är det, det?
Kanske man borde avboka julen?



Lugn Yohanna, lugn...

Men när det hopar sig för mycket på listan, då tappar jag konceptet och blir en bitch. Nu blir det stenhård kontroll i planeringen hädan efter.
Tror jag.
Hoppas jag.

Onsdag: Julavslutning i skolan, toastäd, julhandling och mer städ.
Torsdag: Lunch hos svärmor och städ.
Fredag: Bakning av limpor, julpyntning, grilljera skinkan och klä granen. När ungarna somnat inslag av paket och glöggning.
Lördag: Köttbullar och förberedning av familjejul på kvällen.
Har jag glömt något?

Det kanske inte hinns med att bloggas ;)

/Y

Kommentarer
Postat av: Aspiga Celine Naminah

sv - Tack... ler Den adventsljusstaken köpte jag om jag inte minns helt fel på guldfynd åt jänta min för några år sedan.

2011-12-21 @ 02:02:23
URL: http://phantazia.blogg.se/
Postat av: Ewa (mamma till 6 döttrar)

Och jag känner precis som dig!!!!



Den absolut bästa julen jag kan minnas kom jag just på när jag läste din blogg... det var när vi STRUNTADE i julen och åkte till Idre. Vi bodde i världens mysigaste jättestuga där alla barnen fick härja fritt och så bokade vi middagen på en restaurang och vips så åt vi och slapp disk och allt annat sånt skit.... SKÖNT!!!!



Ja så får det bli hädanefter = Vi reser bort!!



Kram från en annan julstressad

2011-12-21 @ 07:11:33
URL: http://tjejmorsan.blogg.se/
Postat av: LILITH - Borderline & mamma

Oh vad jag känner igen mig så väl. Till slut får man nog av bångstyriga ungar som inte lyssnar minsta lilla på vad man säger och till slut får man nog och så hoppar det dumheter ur munnen på en. Men man är bara mänsklig.

2011-12-21 @ 07:49:16
URL: http://lilith.se
Postat av: Lisa

Hejsan tjejen!



Hoppas att du kommer ikapp med listan!



Vi bestämde att fira jul hemma hos mina föräldrar denna jul, och det känns sååå skönt..

Man behöver inte riktigt lägga ner lika mkt på allt som ska fixas då, och ja, den där riktiga stressen har vart skön att slippa!



Ha de bra nu och försök njut lite med!

Kramar.

2011-12-21 @ 09:12:03
URL: http://fotolaiza.blogg.se/
Postat av: AnneliH

Ja, allt kan ju bli lite förvirrat så här juletid:)

-"Nu har jag lagt barnen under granen, klapparna i sängen, kakorna är tvättade, golven är bakade och jag har hängt ut gröten i julkärven, lagt skinkan i frysen och slängt köttbullarna, satt fjädrarna i riset, klätt granen med nybakade lussekatter. Jag har järnkoll på allt, jag är snart klar och inte ett dugg stressad heller, så trevlig jävla midsommar på dig! ♥"

Simma lugnt! som grodan Boll sa

2011-12-21 @ 10:22:37
URL: http://shaggkvist.se/wordpress/
Postat av: Jenny

Kanner sa VAL igen mig. Jag har oxa ringt till tomten och avbokat....mer an en gang i ar. Och kanner mig sa dum och det daliga samvetet kommer smygande direkt. Det ar ju SKITSVART att uppfostra barn, fast jag sa val vet vad jag NTE bor gora sa gor jag det iaf nar lusten och orken tar slut. Fast jag tror man alltid som foralder har daligt samvete och kanner sig misslyckad. Detta fast man gor sa gott man kan, med de basta av avsikter. Men man ar ju bara manniska. Sa du ar inte ensam om att hota med tomten.....det blir val sa nar man ar stressad ;)



Hoppas du far en fin dag och slipper stress!



Halsningar Jenny

2011-12-21 @ 11:27:59
URL: http://iwales.blogg.se/
Postat av: Hanna

Jag var nära att avboka julklapparna jag med i morse. Nu ska vi bara få in oss själva i bilen och åka hem till mina föräldrar som har allt klart, så jag behöver inte känna mig stressad. Men allt tjat och sura miner från barnen så här bara dagar innan den BÄSTA dan på året gör mig fruktansvärt frustrerad! Att Wilmer i morse bara skrek att han ville att tomten skulle komma NU och att alla andra var dumma och att han hatade mig fick bägaren att bli proppfull! Vad ska man liksom göra...

2011-12-21 @ 12:59:48
URL: http://mamzter.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0