Skrivet den: 2011-12-04 Klockan: 00:40:12

Fredagsvägning med förklädd förolämpning

Goder Afton!

Kommer just ut från en härlig dusch. Dusch och rena lakan borde verkligen klassas som tipp-topp-medicin. Aldrig mår man så bättre som när man har tagit en dusch och bäddat rent i sängen.
Jag känner mig redo att erövra världen ;)

Fredagens fredagsvägning kom och gick utan större upphetsningar. 0,7 kilo ner och det är jag glad över NATURLIGTVIS.
Men det var ju meningen att jag, under detta år, skulle visa hur man med små ändringar i sin livsstil kan gå ner till sin målvikt utan att behöva varken svälta sig eller motionera som en galning.

Men här sitter jag, dunder-flunsig sedan tre veckor tillbaka, tappad matlust och slöar i soffan OCH går ner i vikt.
Det är ju INGEN bra förebild.
Fast å andra sidan så tog det ganska lång tid för mig att komma igång med viktminskandet i början. Fastän jag slet som ett djur. Så jag har väl lite till godo.
Men detta är ju INTE rätt sätt att göra det på.

Fast det tror jag ju att vi alla är medvetna om.

I fredags så träffade jag en vän till familjen som helt plötsligt sa till mig:
-Yohanna, jag har städat ur garderoben och rensat ut lite kläder som jag tänkte att du ville ha. Annars så ger jag dem till välgörenhet, de som du inte vill ha.

Och visst JÄTTSNÄLLT att hon tänkte på mig.
MEN, denna kvinna räcker mig till hakan och väger 20 kilo mer än mig. Jag har känt henne väldigt länge och har aldrig sett henne gå varken upp eller ner i vikt. Därför har jag väldigt svårt för att se att vi skulle använda samma storlek på kläder, varken nu eller under det senaste deceniet.

Jag provade naturligtvis kläderna och försökte att verka tacksam, för det VAR ju snällt av henne. Men när ALLT var alldeles för stort och hon såg ut som en fågelholk som inte alls kunde förstå hur detta kunde hänga ihop, ja då kände jag mig faktiskt lite förnärmad.
Som om hon gett mig en väldigt skum förolämpning.

Antingen så ser jag väldigt tjock ut och folk ser mig som en tjock person, trots att jag snart är nere i min målvikt.

Eller så har denna personen en VÄLDIGT felaktig bild av sig själv och sin kroppsfigur.

Hur som helst så tycker ju denna personen att vi, hon och jag, att vi har liknande kroppsomfång. Och jag tog det verkligen som en förolämpning och blev lite ledsen.
Fast inte så mycket. Kläderna satt ju inte alls bra på mig ;)
Och det fick hon ju bevis på, just där och just då.

Inte alls skadeglad, utan mera som en aha-upplevelse att man kanske inte alltid ska lita på vad andra tycker om ens vikt. De åsikterna kan vara lika tokiga som ens egna. Utan man måste försöka att skapa sig själv en egen bild av sin kropp, med OBJEKTIVA ögon. Något som INTE är så lätt och som man måste öva sig på mycket.

Därför blir det lite komiskt nu och lite självironiskt att jag just lägger upp denna bilden på mig själv, till just denna texten.

Det var meningen att jag skulle ta en lite julig och kulig bild idag, när det lackar i mot jul.
Älsklingen tittade konstigt på mig när jag iklädde mig underkläder, tomteluva OCH snörkängor framför spegeln.
Kanske till och med att han fick något förväntansfullt i blicken. Men det märkte ju inte jag när jag stog där och snorade och hostade framför spegeln i min kamp över att få till en helkroppsbild.

För när jag ser bilden nu så verkar det ju precis som om jag skulle klätt ut mig till någon sån där jul-pinuppa och stolt poserar framför kameran.

Jag lovar, så var INTE fallet.

Fastän ändå, varför inte?
Jag har bara 5 kilo kvar till målvikten. Jag kan börja bli stolt över min förvandling. Det får jag vara. Och helkroppsbilder, det har jag ju lagt ut här sedan jag såg ut som en strandad val.
Inget konstigt i det.
Här på fredagsvägningarna.

Ho ho, från Tomtepinglan Yohanna.

/Y

Kommentarer
Postat av: Fnulan

Du är faktiskt super duktig =)=)=)

2011-12-04 @ 08:18:51
URL: http://fnulan.se
Postat av: Tina

Vad duktig du är gumman och jag tycker att du är SKITSNYGG! Kram

2011-12-04 @ 08:32:12
URL: http://frurosmer.wordpress.com
Postat av: Mollan70

Människan måste ha helt fel kroppsuppfattning precis som du skrev. Tanten önskade nog innerligt att hon såg ut som du! Kram på dig!

2011-12-04 @ 08:46:55
URL: http://www.metrobloggen.se/Mollan7
Postat av: Alfva - i preggoland!

Tack för svaret! :) Vi får väl se vart det bär hän. Fast just maj juni skulle jag helst resa bort eftersom pollenallergin gör Sverige olidligt just då de flesta år.. ;)



Har tyvärr varit med om liknande scenario med en gammal vän, en som dessutom lidit av anorexi när hon fick för sig att jag skulle prova hennes klänning och jag stod där och nöp ihop den så mycket jag kunde i ryggen för att hon inte skulle märka. För hon trodde ju att vi hade samma storlek... Och jag gick som på nålar flera månader efteråt av rädsla att hon skulle bli sjuk igen tack vare mig...



Oavsett vilket, du ÄR grym. Och jag tycker du ser strålande ut!

2011-12-04 @ 09:42:52
URL: http://alfvan.wordpress.com
Postat av: Barnens Hjältar

Hahaha, du är för skön du! Ang vännen som ville ge kläder så handlar det nog om att ho själv hade lite dålig självbild :-)



Jag kör nästan på samma variant som du eftersom jag hatar att motionera. Jag räknar kalorier sen en vecka tillbaka (ca 1350 per dag) och det är ganska fascinerande att man kan få i sig både frukost, lagad lunch samt lagad middag och flera mellanmål utan att svälta på det. Det bästa med att räkna är att man inser att man faktiskt stoppar i sig en himla massa normalt sett som man inte inser att man gör. Efter en vecka pekar vågen ner 2,5 kg (smygvägde idag fast jag egentligen skall göra det imorgon).Jag vill inte börja motionera eftersom jag vet att jag tröttnar efter tre dagar, det får bli promenader istället, om jag hinner :P

2011-12-04 @ 09:59:32
URL: http://barnenshjaltar.blogg.se/
Postat av: pia

5 kg kvar bara! You go girl! Bra jobbat!



Sv: Tack! Du får väl prova... Jag tycker det är jättekul att göra pepparkakshus... Ja och annat också förstås. Kan bli kul att se ditt resultat.

2011-12-04 @ 10:17:49
URL: http://engdam.blogspot.com
Postat av: Sanna

Duktig du är !

Kram

2011-12-04 @ 12:07:45
URL: http://saniiee.blogg.se/
Postat av: gunsan

Du är beundransvärd, så himla duktig;))



Du är ju snart vid Beach-2012-vikten, hurray;))



Blir lite nostalgisk när jag läser din blogg o tnker på var du bor;) Det är nämnligen 45 år sedan vi var i Las Palmas, guben o min första semester tillsammans. Kan tänka mig att det ser helt annorlunda ut där nu.

Kramizzzzzzz

2011-12-04 @ 22:36:11
URL: http://nybogunsan.blogspot.com
Postat av: cristina

Du är en super häftig "julpinuppa". haha.

Du har verkligen kämpat på , du visar att om man bara vill så går det.

Jag själv slutade att röka.... utan- ja det är sant - bekymmer.



Hälsa LPA från mig.



2011-12-05 @ 14:19:51
Postat av: Anna

Söt du är med Tomteluva och kängor!



Och så himla duktig är du! Det lönar sig att kämpa! Bravo!

2011-12-05 @ 19:20:24
URL: http://smid.blogg.se/smidsfashion
Postat av: Kroppsbild

Underbar bild, du skulle lätt platsa på min sajt! =)

2012-03-10 @ 21:10:06
URL: http://kroppsbild.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0