Skrivet den: 2011-12-17 Klockan: 11:58:46

En Älskling kommer lastad

Varje år så får Älsklingen en julkorg av sitt jobb. Säja vad man säja vill om hans jobb men julkorgen glömmer de inte.

Och även om nog både jag och Älsklingen är överens om att en höjning av lönen och lite bättre behandling av jobbarna vore att föredra så är det ju ALLTID kul att få presenter.

Och en korg full med godsaker kommer ju väl till pass till julen och skänker lite stämning och klipper lite utgifter.

Här-om-dagen var det dags.
Det blev som en liten julafton när Älsklingen kom hem, lastad med en STOR kartong.

Första åren så kom korgen i skepnad av en kartong. Senare så byttes kartongen till korgar och jag har ett antal sådana nu som jag inte vill slänga men som jag heller inte vet vad jag ska göra med.

I år kom julkorgen i form av en kista med ett lock. Väldigt fin och väldigt påkostad.
Men vad ska jag göra med den när den är tom?

Innehållet i korgarna har ALLTID varit det samma och det är en väldigt bra blandning av Cava (Spansk champagne), vitt och rött vin. Nån form av likör eller whiskey. Korvar och pateér. Kakor och julgodis. Russin & dadlar. Och i år var det också en liten påse gummibjörnar till barnen och en liten påse med jordnötter till de vuxna.

En KANON-korg.
Den stora julhandlingen blir väldigt mycket lättare efter detta.
Får man alkohol i julkorgarna i Sverige?



MEN en sak som jag tänk på med allt detta är ju att, som vanligt för att vara mig, så spar jag för att ha vid festligare tillfällen. Som nu denna goda julmat. Jag spar den till julaftonen för att vi ska kunna ha ett dignande julbord då. Men då, väl på julaftonen så finns det så MYCKET, och man äter så MYCKET, och man har stressat så MYCKET att det blir liksom ingen njutning då.
Alla godsakerna drunknar i allt runt-om-kring.

Så nu funderar jag inte på om man skulle ta och öppna lite I TAGET och verkligen njuta en en sak I TAGET.

Som med julskinkan. Den gör vi alltid dagen innan julaftonen och så provsmakar vi den då på kvällen, när den kommer ljummen ur ugnen.
Allt enligt sedvanlig Ode-tradition från min familj.

Då på kvällen innan så smakar den som bäst.
Då kan man njuta av den ordentligt.
Då är man som mest sugen och uppskattar den.
SÅ ska det ju vara.
Inte så att den drunknar i ett frosseri av dess like. Eller att man är så uppstressad av allt som ska hinnas med att man knappt hinner känna smaken av skinkan.

Så man kanske skulle ta och skära upp lite korv till kvällen ;)



Nu ska vi ut och slåss med alla andra desperata julklappsköpare. Nu finns det inte tid att vänta på att bli friskare. ALLT måste fixas denna helgen.
Nästa lördag är det julafton.

Fast vi tar det lite lugnt i alla fall ;)

/Y

Kommentarer
Postat av: AnneliH

Ojojoj...va grejer!! Tänk det förstår jag att ni uppskattar. Här tror jag man får vara glad om man får en almanacka på sin höjd i julgåva, men har man tur blir man bjuden på många julbord så maten står en upp över öronen när det är julafton. :)

Jag håller med dig att skinkan ska provas kvällen innan när man fixar det sista med klapparna.

Hoppas du slapp trängas allt för mycket. Kram

2011-12-17 @ 13:11:20
URL: http://shaggkvist.se/wordpress/
Postat av: louise mamma till Hugo

Ojojoj det var verkligen ingen dålig korg det där =)



haha ja du visst hade det varit praktiskt om de levererade till Spanien med, du kanske skulle starta en matkasse där nere =)



Hur är vädert, varmt och skönt antar jag?

2011-12-17 @ 18:20:16
URL: http://lusses.blogg.se/
Postat av: Ninja

Det var längesedan vi fick någon julkorg...men jag tror inte det var någon alkohol i den :)

2011-12-17 @ 18:24:57
URL: http://nordtellus.blogspot.com
Postat av: Lena

Smaskens saker i den julkorgen! Nog kan vi få alkohol men då är det en flaska vin eller glögg. I år fick vi jättefina ungsfasta formar av finaste modell! Uppskattar jag verkligen. Och håller med dig att det är inte så dumt att börja att njuta lite redan nu och inte spara allt till Julafton. Var så även när jag växte upp klä granen , smaka av skinkan kvällen innan jul ! Nu blir det julbord hos mig redan imorgon, vuxna dottern har bestämt att resa till Egypten över jul så då gör vi så! Så här doftar både Jansson , revbensspjäll och vörtbröd redan idag ! Hoppas ni tog er fram i julruschen...Var en snabbis på Mariebergs köpcentrum kära nån behövde inte känna mig ensam! Ha det gott och njut av nåt smaskens! Lena

2011-12-17 @ 19:42:07
Postat av: ♥ ♥ ♥ BAMBI ♥ ♥ ♥

Det var ingen dålig julklapp! Jag bytte nyss jobb och fick veta att vi varken får julklapp eller julbord, känns SÅ tråkigt! Men så är det att vara kommunalanställd antar jag...

2011-12-17 @ 20:53:01
URL: http://bambi.blogg.se/
Postat av: gunsan

Jisses vad mycket saker det låg i den fina kistan, o den kistan får du säkert användning för;))



Bra idé där att njuta av en sak i taget, på julafton är det ju gott, men samtidigt så mycket smaker.



Vi brukar alltid provsmaka kvällen innan julafton, de godaste sakerna kommer fram o så sitter vi bara o smaskar o njuter;))



Kramizzzzzz

2011-12-17 @ 22:03:51
URL: http://nybogunsan.blogspot.com
Postat av: Freja

Jag jobbar statligt så jag får inte någon julkorg, absolut ingen alkohol. När jag jobbade som securitasvakt på SKF över jul fick jag en godispåse av Securitas (som förstås hade massor av anställda som jobbade på julafton) och en gigantisk låda full med delikatesser från SKF (som hade typ 10 personer som jobbade julafton), men efter det har jag aldrig fått någon julkorg. Verkar smaskigt!

2011-12-17 @ 22:07:48
URL: http://blogg.amelia.se/reddevil/
Postat av: Marie-Louise

Nej man får inte alkohol i julkorgarana här hemma... Vilken härlig korg, den skulle jag vilja ha :) och "kistan" kan du ju ha lite allt möjligt i sen :) Kram

2011-12-17 @ 22:49:07
URL: http://madredetres.blogg.se/
Postat av: Åsa

Hahha, klart ni ska smygnjuta lite i taget. Jag e likadan, eller har vart, man ska spara på bubblet till ett speciellt tillfälle. Men det skiter jag in nu. Nu kan det va onsdag å så säger jag, ska vi fira att det vart en fantastisk dag älskling? Han e inte lika frigjord som jag, men ibland lyckas det :)

Tack för ditt fina Spanientips-det e precis lugnet jag är ute efter, och det såg jätte vackert ut!

Å sknt å hör att jag inte är den enda att oroa mej för fisar hahha ;-)

Kramar fr mej

2011-12-17 @ 23:30:04
Postat av: Åsa

Hahha, klart ni ska smygnjuta lite i taget. Jag e likadan, eller har vart, man ska spara på bubblet till ett speciellt tillfälle. Men det skiter jag in nu. Nu kan det va onsdag å så säger jag, ska vi fira att det vart en fantastisk dag älskling? Han e inte lika frigjord som jag, men ibland lyckas det :)

Tack för ditt fina Spanientips-det e precis lugnet jag är ute efter, och det såg jätte vackert ut!

Å sknt å hör att jag inte är den enda att oroa mej för fisar hahha ;-)

Kramar fr mej

2011-12-17 @ 23:30:22
URL: http://sommerseth1.wordpress.com
Postat av: Madde / Mamma och blivande fröken

Åh så fint! Jätterolig julklapp, angående kistan (vet inte hur stor den är) så letar jag efter en liknade för att ha vid gaveln på sängen nedtill för att lägga överkastet i eller någon filt, sängkläder osv. Ett tips om den är tillräckligt stor bara :-).

2011-12-17 @ 23:58:19
URL: http://www.saramadeleine.se
Postat av: Linda Olsson

Jäklar vilken "julkorg"! Den va inte dålig den! :D



Ta det lugnt i all stress, och ja, njuuut av allt gott lite i förtid i stället ;)



Kram

2011-12-18 @ 00:17:48
URL: http://mrslindaolsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0