Skrivet den: 2011-08-25 Klockan: 23:54:24

Yohanna går i fotoskola, del 8 bokeh

Det var ett tag sedan jag försökte mig på att göra läxan i fotoskolan som jag följt >>>.
Dels så har det varit mycket att göra så jag har inte haft tid att sätta mig ner och mixtra med knapparna.
Sedan har jag också lyckats läsa om veckans läxa precis när veckan tog slut, typiskt..

Men nu har fotoskolan slutat och så även läxorna. Så jag ska ta och öva lite så här i efterhand tänkte jag.
Alltid roar det någon och så lär jag mig något på köpet.

I del 8 av fotoskolan så berättar Josefin om bokeh, som jag inte hade en aning om vad det var, inte ens att det fanns ett sådant begrepp.

Bokeh:
"Det är en japansk benämning för suddighet i bild, när man får fina ljuskällor att bli till cirklar i bilden där oskärpa hamnar, som i bakgrunden.

Men för att det ska bli en bra och fin bokehbild krävs även ljus! Bäst resultat ute hittar man t.ex om man fotar mot en buske eller trädkrona där ljuset silar mellan grenarna. Även vid vatten som glittrar kan man få vackra bokehbilder om man får med det i oskärpan. Man vill åt ljusglimtar, ljuspunkter och blänk i saker som reflekterar ljus. För det är ljuspunkterna som blir cirklar i oskarpt område."
För att förstå vad hon menar, ta en titt på hennes fina bilder >>>

Jag ville naturligtvis också ta så fina bilder och la mig på lur för ett bra tillfälle.
Det kom förra helgen i sommarstugan då Irma och Octavio badade i poolen. Det var så gnistrande i vattnet att detta borde ju vara perfekt för att få lite bokeh i bilderna tänkte jag.

Jag fokuserade på poolkanten och hoppades att vattenblänket i poolen skulle bli små bokeh. Men jag borde ha ställt något, en liten gubbe på poolkanten, ser jag nu så här i efterhand. Ett X i photoshop får illustrera det som jag borde ha gjort.

MEN det är inte alltid så lätt att få till det.
Rättare sagt så är det som för gjort för jämnan tycker jag.
Men tycker ni inte att det är lite bokeh i bilden?



Jag får helt enkelt ge mig ut och öva igen.
Ska det vara så svårt...

/Y


Kommentarer
Postat av: Adara Magazine - din bloggtidning på nätet!

Hej fina du! =) Var gärna med i min tävling! Du kan vinna tre valfria Misa nagellack! :D http://adaras.se/2011/august/vinn-3-valfria-misa-nagellack.html#comment

2011-08-26 @ 01:07:06
URL: http://adaras.se
Postat av: ♡ Mirre - En fotograferande hundtoka

Bokeh är jättefint att få till och ibland har man den perfekta bilden med bokeh =D



Ohh tackar, glad jag blir.



Hoppas att allt är bra med er där nere. Hurdant väder har ni där då?

kramar

2011-08-26 @ 05:38:28
URL: http://myflowergirl.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0