Skrivet den: 2011-08-03 Klockan: 00:36:50

Yohanna går i fotoskola, del 6 - en dag i parken

Den där lediga tiden som jag skrev om förut >>>, den gick över ganska snabbt. Och det blev varken några naglar målade eller någon film sedd. Kanske att jag slappade där ett tag utan att jag märkte det...
Men det var skönt.
Det kändes annorlunda på något sätt.

Denna veckas fotoläxa från Josefin var att leka med kameran. Så därför tog jag tillfället i akt när vi gick till parken i eftermiddags allihopa. Inget viktigt tillfälle med en massa krav på sig att det måste tas fina kort. Utan bara klicka på i en fin miljö, med fint ljus och med villiga fotomodeller.

Som Josefin skriver:
"För det måste inte bli tekniskt perfekt, det viktiga är att känslan finns där i bilden, att den förmedlar något och känns intressant att titta på, att bilden fångar betraktarens uppmärksamhet. En bild blir inte bra bara för att den har den optimala skärpan, kvalitativa inställningar osv, den blir bra för att känslan finns där och förmedlar något. Är man uppstressad av krav när man fotograferar och glömmer bort att ha roligt under tiden och inte kan slappna av är det lätt att det låser sig. Finns inte känslan inom dig som fotograf när du trycker av finns den säkert inte heller på bilden sen."

Därför tog jag en massa bilder och klart, de flesta blev ju just misslyckade. Men det gjorde ingenting, för de blev ganska bra ändå. På sitt sätt.

Som denna på Irma här ovan. Jag hade allt perfekt inställt och skulle få ett bra porträtt av henne. Just när jag klickar av så vänder hon bort huvudet. Men detta är på något sätt Irma, med lockar i nacken, ständigt på nått nytt att se och så med tungan ut genom munnen.

Eller denna här bredvid. Meningen var att jag skulle få gräset som en förgrund med personerna i bakgrunden, lite oskarpa. Men de blev så oskarpa att man inte ser vad det är. Men gräset i närbilden blev väldigt snyggt.

Veckan läxa:
"Det är välkommet att utforska fotograferingen genom att experimentera med de manuella inställningarna om man vill. Liksom att man självklart även får ta nytta av övriga delar av fotoskolan, bara man inte känner sig låst vid att det ska bli ett så "korrekt" resultat som möjligt, för nu vill jag att man släpper loss och gärna tänker lite utanför ramarna. Fånga en intressant kreativ bild!"

 

Att fånga Irma på bild är inte lätt nu-för-tiden. På den vänstra så blev skärpan på gräset i stället och på den högra så fick jag skärpan rätt men råkade kapa huvudet på henne.
Fast sånt ser jag ju inte förståss förens jag kommer hem.



Här skulle jag ta en fin gruppbild framför fontänen men inställningarna från förut, inne i parken, fungerade inte här i solljuset, så det blev att pilla.
Fast jag tycker att den blev tjusig på något sätt....solig.

Och när jag fått alla knappana rätt inställda och knäppte, då hade publiken tröttnat och börjat göra andra saker och när jag väl tittar på kortet hemma i datorn har jag gjort en nybörjarmiss och fått med fotografens skugga. Men det kan vi ju säja var meningen...;)



Jag är nöjd med denna dagens fotografering. Hoppas att lärarinnan är detsamma ;)

Nu en god natt!

/Y

Kommentarer
Postat av: Josefin -Happy Days- Följ min fotoskola och vårt husbygge!

Ja men klart jag är nöjd med din inlämning till läxan, du har lekt loss med kameran som jag uppmanade till att göra och lyckats hitta godbitar ur bildskörden. Den första tyckte jag vart spontant härlig.



Länkat till dig!

2011-08-03 @ 08:45:04
URL: http://myhappydays.se
Postat av: Alexandra

Vilka fina bilder! Ser så härligt ut där ni bor!!



Kram

2011-08-03 @ 09:16:50
URL: http://minbebis.com/blogg/soontobe
Postat av: Helena

Du har verkligen lekt och fått fram roliga och intressanta bilder!



Kram Helena

2011-08-04 @ 00:02:26
URL: http://www,ordochkansla.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0