Skrivet den: 2010-11-18 Klockan: 17:58:52

18 november Påhittad mat

Jag tycker om att hitta på nya maträtter, stuva om befintliga maträtter och att prova nya smakkombinationer. Oftast tar jag ett gammalt hederligt recept och byter lite här o där, mest lägger jag till grönsaker (försöker lägga till grönisar och försöker ta bort fett). På sista tiden har det dock blivit ont om grönisar och mest tillagt fett i form av creme fraishe som jag hittat här nere.

Ett tag hade jag en indisk period och provade en massa nya smaker. Jag letade reda på de olika ingedienserna i olika butiker (de flesta hittade jag försåss inte). Och jag läste en massa också hur man skulle lyckas få den "riktiga" indiska tuchen. Så ibland när jag blir lite sugen så svänger jag ihop något. Ibland blir det bra, ibland oätligt.

Här kommer en gryta som blev ganska bra och är mycket lätt att göra.

Hemma-indisk gryta


Ursäkta att det inte är några smakfulla uppläggningar. Men här kör vi med
kastrullen direkt på bordet. Dödssynd för den totala matupplevelsen, jag vet.
Men jag är glad över att jag lyckades få nåt grönt överstrimlat.

I en kastrull, koka upp,
2 burkar krossade tomater och
två burkar vatten.
I en stekpanna fräs upp lagom mängd strimlat nötkött.
Häll köttet i kastrullen och koka med.
Strimla i en stor lök i tomatsoppan.
Häll i, säkert,  en dl tandorikrydda (mycket).
Låt småputtra tills vätskan puttrat bort, cirkus 45 minuter, häll på mer vatten om det blir tort. Ju mer det puttar, desto bättre blir det, och mörare kött.
Häll i en burk vatten till.
och slanta i en stor morot.
Låt puttra tills morötterna är genomkokta, ca 15 min.
Här kan man ev. tilsätta en½ burk creme fraishe (det gjorde jag naturligtvis). Eller låta rätten vara, då blir det lite tuffare smak.
Klipp över massvis med färsk koriander.

Servera med ris.

*********************************

Flygande Jacob på mitt sätt



I en form, blanda ihop:
resterna av en grillad kyckling
ett paket klippt bacon
en skivad banan
en strimlad lök
1&½ burk creme fraishe
droppa över lite ketchup
Blanda i hop och skjuts in i ugnen tills det puttrar. Rör om och in igen tills det har puttrat under 20 min.

Servera med ris och strö över jordnötter.

Enkelt och jättegott.

I kväll blir det enklare, varm korv med bröd. Det är inte dumt det heller.

Glöm inte att recepten kommer upp på www.yohanna.se under recept också.

/Y

Kommentarer
Postat av: Nina - Glamourmamman

Gott det ser ut :-)



Sv: Jo, vi har faktiskt kört på en flaska ersättning varje kväll. Han slukar 135 ml lätt som en plätt :-) Känns skönt att veta exakt hur mkt han får i sig, plus att jag inte behöver vara "mat" hela kvällarna. Man har ju en till att ta hand om som BVC-sköterskan sa. Känns jättebra, och skönt att inte vara så låst. Jag menar, ikväll ska jag ut och käka med vänner, och då är det inga problem att pappa matar istället :-)



Ha en fin kväll!!

2010-11-18 @ 18:17:28
URL: http://glamourmamman.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0