Skrivet den: 2010-11-17 Klockan: 12:46:00

17 november 2010 Föräldramöte

I måndags fick jag gå på mitt fösta föräldra möte någonsinn. Nu har man barn i skolan, då får man gå på föräldramöte.
Kul!
Jag hade tänkt att ta med mig Irma i bärselen och att Alexander skulle fått vara hos farmor. Men nu så kom Octavio hem i tid så då provade jag att pumpa ur en flaska mjölk och lämna bägge hemma med pappa.
(jag hatar bröstpumpen, den ger ångest, och speciellt när det är brottom.) Med möda fick jag ut en flaska. Svårt var det och svårare blev det av att Alexander naturligtvis ville pumpa han också.

Visst var det nervöst att lämna Irma hemma för första gången. Men man måste pusha sig själv ibland. Och jag skulle ju inte vara borta så länge. Heller skulle jag inte gå så lång utan jag kunde vara hemma på 2 minuter ifall att det skulle behövas. OCH! Jag litar ju på Octavio, att han klarar detta. Men det är liiiite svårt ändå.

Nu kom jag i alla fall iväg.
Och jag fick på mig lite snyggkläder.
Jag fick till och med på mig lite smink.
Det kändes lite pinsamt att komma dit så uppiffad men så såg jag ett par andra mammor som också var det och då blev jag bara varm i hjärtat istället.

Vi mammar lämnar barnen tidigt på mornarna i joggingdress och morgonruffsigt hår + tillhörande påsar under ögonen. Sedan hämtar vi dem på lunch med stekos i håret och fortfarande joggingress. Man får vara glad om man hunnit borsta tänderna och kommit ihåg att ta av sig förklädet. Så att få komma i väg på föräldramöte utan barn är liksom att gå på forna tiders after work, då vill man piffa sig lite.

Självklart kom det mammor i jobbarkläder och jag är mäkta imponerad av att de hinner gå på föräldramöte. Barn, jobb OCH föräldramöte, då är det förlåtet att komma utan piff.
Pappor fanns det själklart också, EN!!! Så var det med den gämlikheten....


Alexanders skola, fasaden, ingången och skolgården. En ganska depprimerande
 syn. Men det är en allmän skola utan höga avgifter så det har inte så mycket
att piffa med.
Jag tycker de klarar det ganska bra.



Klassrummet (de håller på att lära sig siffran 1 nu som man kan se på svarta
tavlan). Förklädena som hänger efter väggen har de när de målar. Föräldrarna
fick order om att köpa och ta med till skolan. Man ser vilken som inte handlar i
samma affär. Ljusblått för killar och rosa för tjejjer, smårutigt. Och så en grön
från IKEA till Alexander. Hoppas bara att han inte blir mobbad för att hans
mamma handlar annorlunda saker, gämfört med de andra mammorna.

Mötet gick bra. Jag fick till och med en uppgift, komma och måla scenen till julfesten en morgon. Jaha då är man ansvartagande förälder nu också.
Vi fick se hur det såg ut i klassrummet och höra hur det går för barnen.
Jag ville inte gå hem utan att hon skulle fortsätta berätta i evigheter. För man vill ju höra hur det verkligen går. När jag frågar Alexander om vad de gjort i skolan så brukar han svara att det är för farligt att svara på.
Vart får de allt i från?
Eller så svarar han någonting som omöjligt kan vara sant eller är omöjligt att förstå.

Men det gick så bra för Alexander i skolan. Han sköter sig. Men han leker inte längre med tjejjen som slog honom sist.
Det är bra.

Jag längtar redan till nästa föräldramöte.

/Y

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0