Skrivet den: 2014-11-12 Klockan: 00:18:00

Här vi fixat julen

.....när vi, med brådskande steg, hastigt fick ge oss iväg till Ikea förr-förra fredagen.
 
 
 



En bekant berättade att hon varit på Ikea förra veckan och att de där tagit fram alla julsaker.
DÅ blev det bråttom.
Jag hade försökt att hålla koll på det där, när det skulle vara dags. Det är ju inte så lätt. Man har knappt hunnit stoppa undan sommarens badkläder (jag ska erkänna att jag faktiskt inne hunnit att stoppa undan dem än, de ligger i resväskan från sommarstuggan och har inte blivit uppackade än upps) och så är det dags att börja tänka på julen.

I alla fall.
Hänger man inte på låset på Ikea när de tar fram julsakerna, då blir man utan både julpapper och glögg.
Been there, done that :(
Men NU kom jag hem med både det ena och det andra av ALLA sorter och färger.
....och så lite till.
Det är ju Ikea det handlar om.
 
 
 








 


















Men jag handlade mat i Ikea-mat-affären för ÅTTAHUNDRA kronor (och INTE euro som det stog här innan - tryckfelsnisse ;). )!!!!
Jag borde ju banne mig få VIP-kort när det gäller den affären.
Men bor man utomlands så blir man jäkligt sugen på JULBORD.
Då gäller det att fixa det själv.
För det gör ingen annan.

Visserligen kan man åka söderöver, jag har hört att de serverar julbord på turistorterna, där varannan restaurang heter något svenskt, och det kanske skulle vara dags att åka ner och studera fenomenet efter 14 år här, men man måste även fixa julbord här hemme till dan-före-dan-julgransklädningen och dan-före-dan-julklapps-inslagnings-glöggandet.
Sånt får man fixa i bästa affär som har svensk-varor.

Har även hört talas om en "dansk?" slaktare här som visst ska göra svenska julskinkor.
DET vore väl för underbart.
För den som jag fick köpa kostade SEXTON euro för en liten en-kiloare.

Jag kommer i håg förr-i-tiden när jag jobbade i Sverige (visserligen hände det bara en gång men i alla fall) och blev bjuden på RIKTIGT julbord.
Ett sånt som hade ALLTING.
Och så bowlade man innan eller efter. Kommer inte riktigt ihåg. Har kikat lite på nätet och det såg ut som något som Ballbreaker verkar ha.
Och så blev alla lite på kanelen och pratade om saker som man aldrig pratar om annars på jobbet.
Åh vad jag skulle vilja göra det igen.
 
 
 



Jag börjar visst komma i julstämning här, fastän det inte alls var meningen ;)

/Y

Kommentarer
Postat av: Marie-Louise

Oj jösses det blev mycket julmat kan jag tänka mig :) Kram

Svar: Ja nu hade jag ju skrivit fel valuta. Riktigt så mycket var det inte ;)
Yohanna i Las Palmas

2014-11-12 @ 23:07:17
URL: http://madredetres.blogg.se
Postat av: Hyrestanten

Även jag besökte IKEA när jag bodde på ön men blev besviken över att allt var så mycket dyrare än i Sverige, särskilt på matavdelningen. Betydligt billigare att handla i vanliga matbutikerna i söder som har i stort sett allt man behöver om man vill ha julmat. Hoppas du blir nöjd nu för jag har förstått att julen är väldigt viktig för dig. Då är det ju bra att vara ute i god tid också. Själv hoppas jag på en sista minuten över juldagarna.

Svar: Det ÄR dyrt här. Och i södern också. Speciellt om man ska åka dit BARA för att handla julmat. Föresten, har du sett till nån julmust där nere?
Yohanna i Las Palmas

2014-11-13 @ 01:10:00
URL: http://www.hyrestanten.blogspot.se/
Postat av: Ruth i Virginia

Jag är i shock! 800 Euros är nästa 1000 dollars!
Undrar va´ sjutton du köpte. Lobster,filet Mignon, rysk kaviar,...? Men kanske man kan köpa nog med skinka, korv och julmust och nå den summan.
Hoppas du får en fantastiskt jul! :)

Svar: Ha ha ha! Bra att du reagerade. Det var ju 80 euro och inte kronor. Så stor är inte affären så jag kunde spendera 8000 kronor inte. Tack!!!!
Yohanna i Las Palmas

2014-11-13 @ 04:24:46
Postat av: Ruth i Virginia

Phew! Skönt att veta, att du inte gjorde
dej och familjen utfattig till jul. :)

Svar: Ja det var skönt att veta, för mig också ;)
Yohanna i Las Palmas

2014-11-13 @ 16:53:55
Postat av: Freja

Jag känner mig nästan elak, jag som blir bjuden på julbord jag inte går på och som äter tacos hemma på julafton... Vi kunde kanske byta liv, bara över julen åtminstone...

Svar: Ja tack! När kan jag komma? ;)
Yohanna i Las Palmas

2014-11-13 @ 23:00:56
URL: http://frejareddevil.wordpress.com
Postat av: Christoffer Lindvall

I onsdags när jag satt och drack kaffe med några bekanta berättade de om ett ställe där du kunde köpa en hel skånk för 45 euro. Undrar om det kan vara dansken? ...

Svar: Åh! Fråga vidare. Hur vart när??? Jag vill veta.
Yohanna i Las Palmas

2014-11-14 @ 16:52:31
Postat av: Jenny

Visst är det HÄRLIGT att det börjar bli dags !!! Det märks att jag numer jobbar i butik. Vi får hem de första "jul-sakerna" i september, och "normala" människor rynkar ju på sina näsor och säger: "Det är aaalldeles fööör tiiidiiigt..." medan jag KASTAR mig över alla butikers utbud av julprylar.
Har ju en väninna som bor i Washington och hon gör som du , åker till IKEA för att få "svenskt"... men den där dansken lät ju spännande - det får du utforska närmre! kram kram

Svar: Jag forskar som en galning efter julskinka. Vi får se hur det går. Nu är det inte långt kvar ;)
Yohanna i Las Palmas

2014-11-17 @ 23:15:27
URL: http://jennysviktigaliv.blogg.se
Postat av: Christoffer Lindvall

Det är nere vid Las Arenas skånkarna finns. // Christoffer (Som nu är hemma i Sverige efter 3 otroliga veckor, har aldrig varit med om så genomgående bra väder i LPA!)

Svar: Vart då? Kan du förklara mer exakt ([email protected]) detta måste undersökas.
Yohanna i Las Palmas

2014-11-28 @ 11:26:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0