Skrivet den: 2014-05-10 Klockan: 21:04:00

Här kör vi LIVE-eurovision

....och hela familjen + bihang är bänkade.
Är ni med?
Jag skriver så fingarna glöder så får vi se om jag hinner med att få till något om varje land.
Vi ska ju hinna med att snigel-rösta också, dvs säja på pappret med penna. Och så gäller det ju att komma ihåg vilket bidrag som var villket till favorit-topp-5:an.
 
 


 
 
 


 
Vi har random-playat alla eurovisionsbidragen på Spotify hela dagen så nu tror jag vi har hört alla. Dock kom Österikes och Spaniens bidrag upp hela FYRA gånger och Sveriges bara EN.
Jag tror att vi är utsatt för en komplott här hashtag #konspirationsteori ;)
 
Nu är det igâng här.
Alla tâgar in och DÄR är Sanna.
Vilka nerver.
 
 


 
Av gästerna är hälften här, härlften är försenade och kommer inte förän.....halvlek ;)
 
Nu röstar vi. Ett till fem är det som gäller. Ett är DÖD och fem är VINNARFEELING.
 

1) Ukraina: Maria Yaremchuk – ”Tick-Tock”
Kvinna i svart läder och kille i hamsterhjul. Lâten kommer aldrig riktigt igâng tycker jag och är trâkig. - 2

 

2) Vitryssland: Teo – ”Cheesecake
Söta pojkar i killband i kostymer som jag gillar. Lâten är trallvänlig och fastnar. Men vinnare? - 3

3) Azerbajdzjan: Dilara Kazimova– ”Start A Fire”
Lugn lât med kvinna i röd klänning och en trapetskonstnär. Spanske kommentatorn säjer att detta är en favorit för trapetskonstnären. Men ingen här tycker att konstnären gör nâgot spektakulärt och lâten är trâkig. - 1

4) Island: Pollapönk – ”No Prejudice”
Roliga gubbar i färgglada kostymer och trallvänlig lât. Hade vunnit pâ att inte klä sig sâ pajjasaktigt. Mer rockigt hade vart bra. Gillar inte pajjas. - 3

5) Norge: Carl Espen – ”Silent Storm”
Queen-felling tycker publiken här. Seg start. Lugn lât som säker är bra att somna till, men kommer liksom inte igâng förens pâ slutet och det räcker inte. Förlât Norge. - 2

6) Rumänien: Paula Seling & OVI – ”Miracle”
Klämkäck lât med par och disco-ljus. Synd med det töntiga pianot och att de sjunger i varandras öra. Men detta faller jag för. - 5

7) Armenien: Aram MP3 – ”Not Alone”
Man i svart lângrock med lugn lât som blir rockig pâ slutet. Men fastnar INTE. Tyvärr, jag vet att den är favvo-tippad. - 2

8) Montenegro: Sergej Cetkovic – ”Moj Svijet”
Skriskotjejen fick stâende ovationer här. En fin lât och fint uppträdande. Vi är impade. - 3

9) Polen: Donatan & Cleo – ”My Slowianie – We Are Slavic”
Fina kläder, det är vi alla överensom. Men VAD är budskapet? Vi är slavar, v tycker om att jobba  hemmet och skaka pâ vâra tuttar. Nej tack för det. Kanske lâten är värd mer men NEJ, nte ens kllarna var med pâ detta. - 1

10) Grekland: Freaky Fortune feat. RiskyKidd – ”Rise Up”
Teknokllar med studsmatta. Skulle passa bra pâ ett discotek. Jag gillar inte inte tecno. - 2

11) Österrike: Conchita Wurst – ”Rise Like A Phoenix”
Skäggiga damen med en James Bond-lât. Mäktigt. Bra show. - 5

12) Tyskland: Elaiza – ”Is It Right”
Blond korthârig tjej som pâminner mig om en bloggare här ;). Trallvänlig lât. Snyggt. - 4

HÂLL I ER!!!!!!!

Reklampaus först.
Vi ska köra lotteribollarna först.
Missar vi Sveriges bidrag nu sâ dödar jag Spanien ;)


13) Sverige: Sanna Nielsen – ”Undo”
FEEEEEEEEEEEMMM!!!!
Utom Cele som inte blev impad. Och min Älskling som
satte fyra. Otroligt. - FEM


14) Frankrike: Twin Twin – ”Moustache”
En till pajas med trallvänlig lât. Vad är detta? - 3

15) Ryssland: Tomalchevy Sisters– ”Shine”
De ryska tvllingarna med en lât som startar nästan likadant som vâran. Varken bra eller dâlig. - 3

16) Italien: Emma Marrone – ”La Mia Città”
Halloj vilken scenutstyrsel. Femma för den. Lâten är rockig men kryka pâ golvet? - 3

17) Slovenien: Tinkara Kovač – ”Round And Round”
Tjej i blâ klänning med tvärflöjt. Bra, inget mer. - 3


Âhhhh nej, mâste gâ pâ toa och fylla pâ i glaset.


18) Finland: Softengine – ”Something Better”
Silverkille med rockig lât. Den är bra. Finnalan vad har hänt med er? - 4

19) Spanien: Ruth Lorenzo – ”Dancing In The Rain”
Har ALLA chanser att vinna säger kommentatorn här. Lugn skrikig lât tycker jag. Men den sätter sig pâ skallen i alla fall. Regn ljud i lâten i början förstör lite. Alla DÖR en smula är och röstar femmor. Jag är inte övertygad ;) - 4

20) Schweiz: Sebalter – ”Hunter Of Stars”
Lite country som visslar. Trallvänligt. Mâste ladda ner denna. - 4

21) Ungern: András Kállay-Saunders – ”Running”
Kille i svart med dansande par bakom. Njaaaaa. - 3

22) Malta: Firelight – ”Coming Home”
Den här kommer jag ihâg. Trallvänligt. Bra. Men jag gillar inte att han har t-shirt pâ sig. Detta är en festival - glitter tack ;) - 4

23) Danmark: Basim – ”Love Cliché Love Song”
Detta är Michael Jacsson och vad heter han "Lazy song"? Killband med medlemmar frân världens alla hörn. Trallvänligt, men min väninna frân Danmark hälsar att Danmark har inte râd att vinna igen sâ var sâ snälla och rösta inte pâ denna tack ;) - 4

24) Nederländerna: The Common Linnets– ”Calm After The Storm”
Annan countrylât. Jag gillar`t. - 5

25) San Marino: Valentina Monetta – ”Maybe”
????
Hur kom denna med i finalen? - 1

26) Storbritannien: Molly – ”Children Of The Universe”
Golvet ser ut som nâgot som jag skulle vilja ha som tatuering ;) Men hennes klänning är hemsk. Snälla kan ingen hjälpa henne ;) Men jag gillar lâten. - 4

NU blir det snabbgenomgâng. De som kom sent fâr rösta ikapp nu. 30 sekunders smakprov. Skynda skynda.
Nu fâr vi provsmaka maten här.
Och kissa.
Och hälsa pâ varandra.

Dags att sammanfatta vâra röster.
Folket hemma hos mig har som favoriter:
- 6. Rumäninen
- 13. Sverige
- 19. Spanien
- 20. Sweiz
- 23. Danmark

Jag har röstar 5:or pâ:
- 6. Rumänien
- 11. Österike
- 13. Sverige
- 24. Nederländerna

Pausunderhâllning!
Och Lillskatten fastnade med hâret i en leksaksbil och koncentrationen blev lite splittrad här. Varför ska det alltid hittas pâ nâgot?
Men jag sâg nâgot om en vattenshow när killarna gick i taket här över...scenen...hmm vâta kläderna.

Men nu börjar röstningen.
VA!!!! Ingen 12:a till Sverige.
Har de lyssnat pâ lâtarna?

22:51 Nu!!!
Tack Danmark.

23:04 Spännande. Men folket här hälsar att nu gjorde Sverge bort sig genom att ge Österike 12:an.

 

Det var det.
Men det var ju ganska väntat.
Kanske mer ett statement än en sâng.

Och där rev ungarna ner alla kartonger och kläder i mitt dressingroom och festen kom av sig lite där. Men nu fâr vi samla oss lite här och tala om andra saker.
Sverige kom 3:a och det är vi nöjda med.
.....för tillfället ;)

God natt!

 

/Y


Kommentarer
Postat av: Freja

Om jag jämför vad dina gäster röstade på och vilka du gav dina femmor till så är det glasklart att det är du som har den rätta känslan. Du prickade ju in de tre första låtarna! Och jag håller med, jeans och T-shirt är inte rätta ESC-kläderna!

Svar: Självklart är det jag som har med känsla! ;) Men många fler år av övning också. Nej t-shirt går bort.
Yohanna i Las Palmas

2014-05-12 @ 00:05:25
URL: http://frejareddevil.wordpress.com
Postat av: Ruth i Virginia

När jag läser ovenstående, blir det klart för mej
hur Europa har ändrats. Så många länder som inte
existerade, när jag bodde där.

Såg ett kvickt foto på TV idag; såg ut som
om det skäggiga damen vann. Sant?

Svar: Jajjemen skäggiga damen vann och vi är väl något splittrade här om h@n gjorde just det på grund av låten eller just skägget. Ja det är jättemånga fler länder med nu i festivalen än vad det var tidigare. Det är ju därför som har varit tvugna att införa två semifinaler för att ta bort hälften av bidragen.
Yohanna i Las Palmas

2014-05-12 @ 04:03:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0