Skrivet den: 2014-05-16 Klockan: 15:49:00

Här kommer det ett önskeinlägg

...för nu har jag tänkt till ordentligt på det där som damen som kom fram på valborg ville läsa om >>>.
 
 


 
Liten ordlista för besökare och andra wanna-be-spansktalare
Hola! - betyder HEJ! - uttalas: åla.
Funkar alltid, hälsningsfras till kända och okända vilken tid på dagen som helst och i vilken situation som helst.
 
Buenos dias! - betyder GOD DAG - uttalas: buenos dias, som det skrivs.
Både som hälsningsfras och hej-då-fras. När man vill vara lite artig men bara fram till 12-slaget, sedan blir det....
 
Buenas tardes! - betyder: GOD EFTERMIDDAG - uttalas som det skrivs.
Används från 12-slaget tills sent på kvällen och både som hälsningsfras och hej-då-fras.
 
Buenas noches! - betyder GOD NATT - uttalas: buenas nåtjes.
Ja, från och med NÄR på kvällen? Det har jag inte riktigt hängt med på, men ska vi säja efter att det blivit mörkt?
 
Que tal? - betyder: HUR ÄR DET? - uttalas: ke tall.
Hola, que tal, är väl den allra vanligaste hälsningsfrasen här. Man måste inte alls stanna och svara på frågan. Passar lika bra när man passerar nån på gatan som man känner....
 
.....men passar bra att svara med:
Bien, y tu? - betyder: bra och du? - uttalas: bjen y to?
Artighetsfraser. Inte alls meningen att man ska och radda upp allt som hänt i sitt liv, vem som dött och hur mycket ont man har vart ;)
 
Hasta luego! - betyder: tills sen - uttalas: asta luego.
När man säjer hej då till nån man brukar träffa ofta eller när man träffar någon på gatan som man känner men inte har tid att stanna och prata med.
 
Har man bestämt en tid när man ska träffas senare säjer man:
Hasta despues / Hasta ahora / hasta entonces - betyder: tills sedan, tills nu, tills då - uttalas: asta despues, asta aåra, asta despues.
 
Och kom ihåg, man pussar ALLTID på bägge kinderna. Ser ofta folk som syns varje dag och ändå pussar varandra på bägge kinderna jämt när de syns. Dock pussar jag inte min svärmor som jag ser varje dag. MEN med min svärfar gör jag det, för han ser jag bara en gång i veckan eller två ;)
Räcker de dock fram handen kan man skita i det där pussandet ;)
 
Känns det lite klarare?
Eller bara med förvirrat?
Bara fråga på om det fattas något ;)
 
 


 
Nu är det fredag här. Jag planerar en fest, dock väldigt långt fram i tiden. Och vi ska gå till svärföräldrarna och äta lunch nu.
Sen väntar veckohandling, en dust med nått telefonbolag för att försöka få till nån bra deal och packning av väskor. För i morgon ska jag och Älsklingen åka iväg på DATE. En spa-behandling som vi fick för vääääääääldigt länge sedan och som håller på att gå ut.
 
Men nu.
Fredag.
 
/Y

Kommentarer
Postat av: Freja

Ohh, språkkurs! Nu kan jag testa på sonen, för han läser spanska. Men han är ju 15 och ute med kompisar så här på fredagskväll... Jag har svårt att vänja mig vid att se allt mindre av honom...

Svar: Hur gick det nu då? Nu blev jag ju nyfiken ;)
Yohanna i Las Palmas

2014-05-16 @ 22:29:15
URL: http://frejareddevil.wordpress.com
Postat av: Freja

Jag var för trött när han kom hem, han är ung och orkar, gamla mamma vill hellre sova...

Svar: Ha ha känner igen det där. Ja inte att ungarna kommer hem sent utan att jag vill sova när ungarna vill hålla igång ;)
Yohanna i Las Palmas

2014-05-19 @ 23:50:32
URL: http://frejareddevil.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0