Skrivet den: 2014-05-07 Klockan: 15:00:55

Här Eurovisionsladdar vi

...med att försöka titta ikapp på semifinalen från igår samtidigt som jag planerar eftermiddagens svenskakurs.





 
Herre Gud!
Jag får ståpäls.
Vi kommer att vinna ;)










 
 
Ja igår var det ju dags för vuxensvenskan på kvällen. Andra gången vi skulle träffas och TVÅ nya elever.
Dökul!
Men den är ju mellan halv åtta och nio så när jag kom hem efter eftersnack och undanplock så var ju eurovisionssemifinalen redan slut - och jag var trött.
Men det är KLART att jag ska titta ifatt.
Och det är ju SJÄLVKLART att vi ska titta på lördag, och rösta, och hejja.....och hoppas på Sverige ;)
 
Traditionen med LIVE-bloggning från finalen ska jag försöka fortsätta med >>> & >>> (2013) och >>> & >>> (2012).
Någon annan?
 
Så veckans rapportering från vuxenklassen >>>.
Så himla kul att höra vad kanarierna (de som är repressenterade i min klass) har varit med om och tänker om Sverige.
Jag försökte på min teri om att svenskar är för präktigt punktliga >>>, men det var inget jag fick gehör för.
Det var det ingen som hade erfarenhet av.
Tydligen är det INTE så ;)
 
Men något som de HADE erfarenhet från var att svenskar aldrig skriker, och det är skönt.
 
Att det går att disskutera med svenskar för de känner inte något behov av att övertyga andra om sin åsikt så det blir blodigt allvar av ett vanligt samtal. Något som all för ofta sker här och speciellt på TV som jag har väldigt svårt att titta på. Samtalen ballar ut och folk börjar att gorma och skrika åt varandra. Ingen kommer till tals och alla pratar i munnen på varandra.
 
Och att svenskar alltid ska förklara allt och det gör att folk fattar.
Tex regler i samhället. Ny regel. Förklaras för alla. Folk fattar varför man gör en sak och känner ansvar för att det ska följas. Och så fungerar saker.
Ny regel i Spanien. Ingen förklaring. Folk tycker regel är dum. Ingen följer och det bli kallabalik ;)
 
Ha ha skitkul ju.





 
Onsdag.
Halvtid i veckan.
Snart helg ;)
Och ESC-final.
 
/Y

Kommentarer
Postat av: Mor o Far

Tycker om regler, det vet väl du.

Svar: Jajjemen! Jag också.
Yohanna i Las Palmas

2014-05-07 @ 18:53:55
Postat av: Freja

Jag gillar din nya klass! Ger insikter i svenskhet som är helt nya!

Svar: Javisst! Vi får följa deras framsteg och funderingar.
Yohanna i Las Palmas

2014-05-07 @ 22:30:27
URL: http://frejareddevil.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0