Skrivet den: 2014-01-12 Klockan: 01:25:20

Här gick De Tre Vise Männen parad

....(eller De Tre Kungarna som de heter här nere), genom Las Palmas på kvällen innan trettondagen som är den 2:a och den STÖRSTA julaftonen i Spanien.
.....och andra katolska länder?????
 
Idag är det lördag.
Jag bäddar rent i sängarna, tvättar, lagar mat, plockar undan och ska straxt sätta mig och FROSSA i julen innan den ska plockas bort i morgon.
Sti-illa natt, he-eliga natt....
 
Däremellan sorter jag foton på datorn och raderar andra foton i mobilen.
Härliga minnen från det här året ;)
 
Men först en titt på De Tre Vise Männens parad genom Las Palmas som var i söndags kväll innan de skulle runt och hälsa på hemma hos alla barnen och lämna presenter i husen medans alla sov. >>>
Detta gör vi ju varje år så detta har ni ju sett förr ;)
År 2013 >>>
År 2012 & år 2011.
2010 (blev det inget inlägg för jag var gravid-dålig och ville bara ligga i sängen och stirra upp i taket) & 2009 (som var det hemska året då det inte blev något alls för vi låg på sjukhus).
 
 
 
Hela Las Palmas, mer eller mindre på benen för att titta på paraden.
 
 
 
Skitungar och andra ungar.
 
 
 
Årets uppställning var något förminskad eftersom familjen från Göteborg inte kom och hälsade på detta år.
Väntan på att det skulle börja blev lång.
- Nääääääär kommer de?
 
 
 
Så började det då äntligen.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Guldklimpen var beredd med sin lista.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Och så kom de då äntligen, kungarna. Och först ut var Merchor (Melker) som fick äran att ta emot Guldklimpens lista på önskemål.
 
 
 
 
 
 
 
Hur stor var kamelen Irma?
 
 
 
Och sen kom Gaspar (Kasper?) och Älsklingen fick hiva ända upp till himlen för att Lillskatten skulle nå upp med sin lista.
 
 
 
 
 
 
Och så Baltazar.
 
 
 
 
 
 
 
Städpatrullen kom direkt efter och på fem röda så var allt rent igen. Precis som om inget hade hänt.
 
 
 
 
Jag hamnade på ETT foto, tagandes andra kort naturligtvis. Här var det multi-tasking som gällde. Både med kameran OCH mobilen. Tur att man är händig ;)
 
 
 
Middag på lokal. Bästa på hela dagen. Och JA, vi var precis så trötta ochslutkörda som vi ser ut att vara. Och skitungarna lika pigga och fulla med förväntningar.
Hemma väntade paketinslagning till klockan TRE på natten. Inte bra planerat....
 
 
 
Ungarna ställde fram skor och matsäck till kungar och kameler för att säkerställa paketleverans och föräldrarna moterade pakethög allt eftersom paketinslagningen fortskred och ungarna sov.
 
 
 
Nu var allt klart!
 
 
 
 
Om man är i Las Palmas under trettonhelgen så är detta definitivt ett MÅSTE att se.
 
Kom-i-håg-anteckning till nästa år:
Vi träffades klockan 17:30 på vår parkering, gick ner till Leon y Castillo på en halvtimme och där fick vi stå och vänta nästan TVÅ timmar innan tåget kom. Detta är inte normalt. Vad jag kommer ihåg så brukar vi inte få vänta så länge.
Vi provade ett nytt stå-ställe detta år eftersom vårt gamla vid parkeringsinfarten luktade ruttna ägg. Det märkte jag dock inget av eftersom jag tappat luksinnet sedan ett par veckor tillbaka. Men de andra tyckte det var otrevligt att stå i stanken.
 
Så gick vi till vårt "stam-ställe" för middag efteråt och det hade bytt ägare och var inte alls så bra som andra år. Kom ihåg att INTE gå dit nån mer gång.
 
Det var det för denna gång.
 
/Y
 
 

Kommentarer
Postat av: Mor o Far

Fina bilder.

Svar: Tackar tackar.
Yohanna i Las Palmas

2014-01-12 @ 16:28:26
Postat av: Freja

Jag undrade ett tag varför de vise männen var utklädda till krokodiler/dinosaurier(?) men det klarnade ju upp några bilder längre ner. jag är heller aldrig med på bild. Utom när ungarna lånar kameran, men då tar de så "konstnärliga" foton att det kanske är från min näsa och upp, eller bara min ena sko som kommer med på bild... Smart att du skriver kom ihåg lista på bloggen, då behöver du inte leta efter den nästa år!

Svar: Kanske bäst att INTE vara med på bild i ditt fall då ;) Ja har man det på bloggen kan man ju inte glömma bort det man ska komma ihåg ;)
Yohanna i Las Palmas

2014-01-12 @ 22:13:22
URL: http://frejareddevil.wordpress.com
Postat av: Hyrestanten

Även i Playa del Inglés är det en upplevelse att se detta och jag var djupt imponerad av städpatrullen.
Nu när jag befinner mig i Sverige igen känns det nästan overkligt att jag verkligen bott där på vintrarna. Allt har sin tid och just nu försöker jag njuta av Sverige. Om framtiden vet man inget.
Kram!

Svar: Ja städpatrullen efteråt är nästan det bästa. Tänk om man hade liknande patrull hemmavid ;)
Yohanna i Las Palmas

2014-01-12 @ 23:46:47
URL: http://hyrestanten.blogspot.se/
Postat av: Marie-Louise

Åh vad mysigt det såg ut <3

Svar: Det var det. Jättemysigt och helt sevärt.
Yohanna i Las Palmas

2014-01-14 @ 22:18:40
URL: http://madredetres.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0