Skrivet den: 2014-08-07 Klockan: 13:54:36

Irma 4 år ♥ Lillskatten

...och det ska vi naturligtvis fira, även om det "stora" kalaset inte är förens på lördag.
....i sommarstugan ;)
 
Grattis Lillskatten på födelsedagen!
 
 
 
 
I dag är det en stor dag.
Det är Lillskattens födelsedag.
Hon blir FYRA.
Inte klokt.
Det behöver jag ju inte ens säja ;)
 
Vi har haft frukost på sängen lite presentöppning och nu pågår PANIKstädning. Ni vet sån där då man skyfflar omkring på saker som ligger utspridda och sedan inte kommer ihåg vart man har lagt dem.
 
Men IRMA - vårt yrväder, tornado och energiknippe, hon blir 4 år idag.
 
Lillskatten är nu 107 cm lång och väger runt 20 kilo.
När jag letade kort på henne till colaget här uppe så insåg jag att jag inte har många bra kort på henne.
Alla är suddiga.
Även dem med blixt.
Det säjer väl ganska så mycket om henne.
Hon är aldrig still.
Inte ens när hon sover.
 
Vi har inte en hel leksak här hemma, inte en enda bok med ALLA sina sidor kvar, inte ett endaste o-utforskat hörn. Allt är upprivet och upptäckt.
Med Lillskatten måste man ha ögon i nacken.
Att lämna Lillskatten hos mina svärföräldrar, på NIONDE våningen och öppna fönster och stolar i närheten, med hinkar med skurvatten och fullt med glasvaser och fotoramar, ger mig mardrömmar och ÅNGEST.
Allt kan hända.
Och då menar jag ALLT.
Även det som du ALDRIG kunnat tänka dig att någon levande varelse skulle kunna få för sig att göra...
....det gör Lillskatten ;)
 
Hon har slutat med napp >>>.
Hon somnar själv i egen säng.
Hon har slutat med dagblöjor.
Hon kan skriva sitt namn själv och känner igen och kan ge exempel på ord till många andra bokstäver.
Hon kan i stort sett göra allt själv, enligt hon själv.
 
Äta till exempel.
Vi har egentligen inga problem med hennes ätning, bara det att hon är för lat för att äta själv. Hon vill bli matad.
Hmmmm, jag tycker att jag känner igen det där ;) >>>
 
Sova själv.
Hon somnar själv i sin säng, men frammåt natten brukar hon komma in till oss och då är vi det typiska exemplet med två föräldrar liggandes på varsin sängkant och barnet sover på tvären i resten av sängen.
Inte ligger hon still.
Och ingen annan än hon sover.
 
Hon blir arg som ett bi >>>
Speciellt när hennes storebror utövar sin favvo-hobby - reta henne.
Då skriker hon rakt ut och slåss.
 
Storebros andra favvo-hobby är att skrämma skiten ur henne och vi har en misstanke om att det är därför som hon börjat komma in till oss på nätterna och måste sova med både nattljus och dörren öppen.
 
Lillskatten är både Prinsessa och Batman.
Dockor och bilar.
Pärlor och pistoler.
Hon kan i ena stunden stå framför spegeln i klackar och örhängen, för att i nästa hoppa naken i soffan.
Kläder? Vem behöver det?
 
Kläder ja.
Herre jisses!
Ett annat av våra orosmoment här hemma.
Det är inte vad som helst som duger.
Och man vet aldrig vad det är som gör det.
ALLT som jag tar fram är FEL.
Gäller trosor och strumpor också.
Och jag står handfallen igen.
Om det är så här vid 4 års ålder. Hur blir det då vid 13?
Man måste ju dra gränsen nånstans.
 
Men Lillskatten.
Hon är go hon.
Älskar att ligga i sängen om mornarna och gosa.
Hon kan komma och pussa på en och vilja kramas helt spontant.
Och säjer: Jag älskar dig.
Hon kan leka med sina dockor i timtal (enda gången hon sitter still).
Hon är ett enda burr av en massa lockar och två stora ögon, som kommer med en mjuk och sprallig kropp.
Hon tar andan ur en.
 
Grattis på din dag i dag.
Irma, Lillskatten, vår stora överaskning.
Mamma och pappa älskar dig mer än du någonsin kan förstå.
 
                           ♥
 
/Y
 

Kommentarer
Postat av: Ruth i Virginia

Grattis till er båda! Vilken fin bildspegel! På en del kort är hon väldigt lik dej. 4 år! Snart en skolflicka.
Min son, yngst av tre, fyllde 53 i går, och den
16 augusti fyller No. 1, kan inte tro det, 60!!!
HJÄLP!!! Det kan ju inte vara möjligt. Maken tog
pension vid 60! Oyve!!!

Svar: Ja tiden bara flyger förbi och jag blir bara räddare och räddare. Hur ska detta gå? Kul att dy tycker hon är lik mig. Litegrann i alla fall ;)
Yohanna i Las Palmas

2014-08-07 @ 16:45:02
Postat av: Mor o Far

Grattis !! Mormor o Morfar älskar dig också, längtar efter dig.

Svar: Vi längtar efter er också. Kom och hälsa på!!!!!!
Yohanna i Las Palmas

2014-08-07 @ 21:13:21
Postat av: Freja

Åhh, hon låter så lik min fantastiska dotter, som oxå är lillasyster till en storebror. Hon var så arg och bestämd i den åldern och samtidigt så gosig när hon kände för det. På sitt kalas hade hon piratprinsesstema, så fick hon ha både glitter och döskallar, både svärd och tyll... Att vara ute med henne var som att försöka hålla reda på en fluga. Hon sprang hit och dit och hade stenkoll på om vi visste var hon var eller ej. Märkte hon att vi missade att hålla koll så smet hon direkt. Så många gånger som jag letat efter henne på olika ställen, bara för attsen hitta henne helt förnöjd över att hon fick lite egentid... Och att vara hemma hos folk med mycket prylar var en skräck... Andan i halsen och hjärtat i halsgropen ofta. Men gud så fantastisk hon var. Och är!

Svar: Härligt att höra. Låter precis som min irma.
Yohanna i Las Palmas

2014-08-07 @ 22:41:15
URL: http://frejareddevil.wordpress.com
Postat av: Lisbeth

Grattis Lillskatten! Vilken kärleksförklaring, blir alldeles tårögd! <3
Kramen

Svar: Nej men det var inte meningen att du skulle bli ledsen ;)
Yohanna i Las Palmas

2014-08-09 @ 20:12:44
URL: http://www.bettans-place.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0