Skrivet den: 2014-08-03 Klockan: 11:51:19

Här fantiserar folk om Sverige

....och jag kan inte annat än att le lite i smyg åt vad mina öron får höra ;)
 
I veckan nu så var jag och lämnade in mitt CV på ett ställe där man kör intensivsvenskakurser just nu.
Ett stort antal läkare, sjuksköterskor, tandläkare etc. skall förberedas för att skeppas över till Sverige för att hjälpa till.
Jag vet inte mycket mer.
 
 
 


 
 
Men jag tänkte att det kanske fanns en liten chans att de behövde lite hjälp från någon som kan flytande svenska.
Man kan ju alltid chansa.
Även om svenskalärare aldrig stog på min lista över jobb som jag ville ha ;)
Man får hjälpa till med det som man kan hjälpa till med.
 
I alla fall.
Jag satt i receptionen och väntade på att få komma in och tala med någon viktig, som jag kunde räcka över mitt CV till, när det började myllra av elever där.
Jag kunde inte låta bli att tjuvlyssna när de talade om framtiden och hur det skulle bli.
 
Sverige?
Hur tror du att det är där?
Jag har hört att de tjänar pengar som gräs.
Ja men tänk om vi hamnar ute på landet där det inte finns någon, inte finns något, i världens ände.
Tror du att de är civilicerade?
Att det finns ny teknik där?
Tror du att de har WIFI?
 
Ha ha ha ha!
Jag trodde att jag skulle kissa ner mig.
Vad tror folk om Sverige egentligen?
 
Det lite ironiska i detta är att det är precis TVÄRTOM jag tänker när jag sitter här nere och läser om vad som pågår och hur folk har det i Sverige.
När jag såg på "en unge i minuten" >>> och såg hur fint det var att föda barn i Sverige. Och tänker på hur min mor upplevde det när hon kom hit och såg hur det var på BB här och jämförde det med ett fängelse eller Lumpen-förläggning.
 
Jag upplever Spanien som ett land som behöver komma ifatt. Ibland känns det som att jag befinner mig i en generation efter här.
I mina föräldrars generation.
Ni vet när man BÖRJADE att tänka på att börja återvinna.
När man BÖRJADE att tänka på att det var nyttigt att röra på sig.
När man BÖRJADE att tänka på att det inte var så nyttigt att röka tillsammans med barn. (ja det är väl aldrig nyttigt att röka men....)
 
Och så fick jag höra denna konversationen.
Det kändes så absurt på något sätt.....
 
....bra att få tankeställare ibland ;)
 
/Y

Kommentarer
Postat av: TN

Jag känner likadant. Att allt är lite efter här... Allt kommer lite senare hit. Inte bara de stora grejerna som du nämner med återvinning och rökningen och sånt. Utan småsaker, som mode, musik, internet. När jag skaffade Spotify och Facebook hade det redan funnits i flera år i Sverige.. Nu väntar jag på att spanjorerna ska fatta vad netflix är...

Svar: Så skönt att höra att du tycker likadant. En jättekonstig känsla faktiskt.
Yohanna i Las Palmas

2014-08-03 @ 16:23:54
Postat av: Freja

Hoppas du får jobbet, de behöver dig! Och visst är det lite kul att i smyg få höra vad andra säger om sånt en känner till när det inte vet att en gör det eller att en lyssnar...

Svar: I smyg är bästa sättet att få höra roliga saker ;)
Yohanna i Las Palmas

2014-08-03 @ 22:00:22
URL: http://frejareddevil.wordpress.com
Postat av: Ruth i Virginia

Det låter som ett perfekt jobb för dej.
Du har ju bakgrund med svenskaskolan att
visa upp. Håller tummarna!

Svar: Jag vet inte. Lärare måste man ha JÄTTEtålamod för att klara ;)
Yohanna i Las Palmas

2014-08-04 @ 04:27:30
Postat av: Stefan

Då skulle ju du passa perfekt för det jobbet.

Svar: Jasså du tycker det du ;)
Yohanna i Las Palmas

2014-08-04 @ 13:36:13
Postat av: Ruth i Virginia

Du kommer att jobba med vuxna, som är där
för att dom VILL vara där, inte ungar som
skickats dit av föräldrarna. Stor skillnad
skulle jag tro. Mata självförtroendet!
Visst kan du!

Svar: STOR skillnad. Det märker jag ju bara på mina vuxenklasser. SÅ kul. Jag menar bara att jag tror att jag var ämnad för att göra andra stordåd ;) Vet bara inte vilka än....
Yohanna i Las Palmas

2014-08-04 @ 16:11:15
Postat av: Stefan

Menar naturligtvis att du skulle vara perfekt att lära dom om Sverige.

Svar: Ha ha! Man bockar och tackar ;)
Yohanna i Las Palmas

2014-08-04 @ 18:56:52
Postat av: Ruth i Virginia

Hörrudu - Om du kan lära läkare och sköterskor svenska så bra, att dom kan ta hand om svenskar som behöver vård, DET, för mej, är ett stordåd.
Men jag vet ju inte vad det är du tänkt dej.
Ett mål kan nås via många krokiga stigar.

Svar: Så sant så sant. Stordåd kan man göra på många vägar.
Yohanna i Las Palmas

2014-08-04 @ 23:56:57
Postat av: Hyrestanten

Hoppas du får jobbet som lärare i svenska, i väntan på nåt drömjobb :)
Jag upplever att Gran Canaria är mer likt Afrika än Europa och det är ju inte så konstigt egentligen. Bara att titta på en karta. Allt var verkligen efter sin tid och det kändes många gånger som att vrida tillbaka klockan många år. I dag sa min frissa att när de träffar spanska frisörer så hänger de inte alls med varken vad gäller frisörer eller mode. Å andra sidan kan man ju fråga sig om alla människor behöver hänga med i det senaste hela tiden? I dessa tider när arbetslösheten på GC är så hög är det kanske bra att inte allt är datoriserat, för det ger fler jobb.

Svar: Nej man måste inte hänga med i all det nya, speciellt inte mode. Om hälsa och sjukvårt är det lite tråkigt när det ligger på en sån låg nivå. Men men, konstigt känns det i alla fall ;)
Yohanna i Las Palmas

2014-08-05 @ 01:37:53
URL: http://www.hyrestanten.blogspot.se/
Postat av: Veronica

Intressant!! Här flyr stor del av sveriges vårdpersonal till Norge för att komma till högre löner och bättre arbetsvillkor, och sverige får ta in arbetskraft från gran canaria! :) hoppas iaf de kommer trivas här i norr och tänk när de får se hur snabbt internet är här, ingen kommer vilja flytta hem igen!! ;) hihihi!

Svar: Nej ingen kommer att vilja flytta hem igen när de får prova på internettet ;) Och de självomslående rödljusen...då kommer hela Spanien att flytta till Sverige ;)
Yohanna i Las Palmas

2014-08-06 @ 09:39:33
Postat av: Hyrestanten

Samtidigt finns det fortfarande mycket vårdpersonal på Gran Canaria och så var det ju tidigare i Sverige med. Tyvärr tror många svenskar att vården är superbra på ön men då har de endast gått till privata sjukhus och vet inget om de allmänna. I Sverige måste man bo i rätt Landsting och höra till ett stort sjukhus för att få bra vård. Jag blev tvungen att flytta för att få hjälp. En kanarisk tjej sa till mig att ni svenskar tycker mer om era barn för ni är hemma med dem tills de är sex år medan vi lämnar bort dem redan när de är tre! Vad säger man? Hon hade alltså inte hört att alla svenskar börjar arbeta och lämna barnen när de är kring året.

Svar: Hon menade no"börjar skolan". Här börjar barnen skolan när de är tre och i Sverige när de är 6 år. Mammaledigheten här är 16 veckor (fyra månader) och i Sverige är det mer än året och man kan ta ut dem lite pö om pö om man önskar. Men vad svarar man på det? Här finns det inget val och har inget med kärlek att göra. Sverige är bättre organiserat och tar hand om sitt folk bättre. Men så har de kämpat för det också.
Yohanna i Las Palmas

2014-08-06 @ 16:08:29
URL: http://www.hyrestanten.blogspot.se/
Postat av: Hyrestanten

Du är klok som en bok :)
Många kramar!

2014-08-06 @ 17:56:58
URL: http://www.hyrestanten.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0