Skrivet den: 2014-04-30 Klockan: 13:10:22

Här har jag provat på något nytt

....och jag fick mig verkligen en tankeställare om hur vi svenskar uppfattas, från kanariehållet sett. 






Jag började med en vuxengrupp igår för första gången i mitt liv. Fyra kanarier som vill lära sig svenska och vi började med att berätta om våra erfarenheter från Sverige och svenskar. 

Herre jisses vad jag skrattade. 
OCH började tänka på detta med skillnaderna mellan de två olika kulturerna. 

De berättade:
- att svenskar har så himla fint och piffigt hemma. Det är tända ljus här och blommor i fönstren där. Allt matchar och är så vitt och rent. 

- jag svarade att livet i Sverige sker hemma i hemmen. Klart att man vill ha fint där. Dessutom är man så mycket tid där att man kan inte undgå att pyssla om det. 
Här nere sker livet ute på gatorna. Man träffas nästan aldrig hemma hos folk. Ska man ta en kaffe så träffas man ute på ett café eller i en park. 

- att Sverige är så himla vackert. Fler än en person skulle kunna tänka sig att flytta dit på heltid om bara den emigrerade svensken som de bodde med skulle kunna slita sig från solen och värmen på Kanarieöarna. 

- vad ska jag svara på det? Sverige ÄR fint. Och välvårdat, och organiserat och funktionellt. 

- att det är väldigt svårt att få ur en riktig åsikt ur en svensk. 

- ja Sverige är det eviga neutral-lagom-landet. Vill inte stöta sig med någon. 

- att svenskar alltid blir kalasfulla så fort det bjuds på alkohol.

- ja tyvärr. Det är väldigt svårt och dyrt att få tag på alkohol i Sverige. Så när det bjuds eller är billigt/lättillgänglig så blir vi desperata och måste "passa på". 

- att svenskar alltid ska pruta och vill ha det billigare. 

- och jag trodde att vi bara tog seden dit vi kom. Istället för att vara dumma turister som alltid blir lurade. 






Ha ha varje dag lär man sig något nytt. 
Jag ser verkligen fram emot nästa tisdag för att lära mig fler saker om Sverige och svenskar. 

/Y 

Kommentarer
Postat av: Freja

Så roligt att ha en sån grupp, spännande!

Svar: Ja det här är alldeles nytt för mig och väldigt nervöst. Men verkar bli bra.
Yohanna i Las Palmas

2014-04-30 @ 22:21:41
URL: http://frejareddevil.wordpress.com
Postat av: Jenny

Åhhh låter spännande. Hoppas du håller oss uppdaterade.

Jenny i Wales

Svar: Självklart! Fortsättning följer ;)
Yohanna i Las Palmas

2014-05-01 @ 08:52:27
Postat av: Jenny

Men wow - vad roligt att få ta del av, förstår verkligen att du ser fram emot det här! :) Här hemma går just nu en serie som heter "Welcome to Sweden" skriven av en Amerikansk man som kom till Sverige för kärleken. Riktigt rolig faktiskt (om du inte sett den så gör det) Där får man också se lite "typiskt-svenskt"... kramiz

Svar: Den måste jag leta upp. Vilken kanal? Det är ju hur kul som helst att höra andras åsikter ;)
Yohanna i Las Palmas

2014-05-03 @ 00:02:45
URL: http://jennysviktigaliv.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0