Skrivet den: 2013-11-08 Klockan: 00:14:22

Här har det varit en flängig dag

...och jag vet inte riktigt om jag tagit mig vatten över huvudet när jag, på ett par veckor bara, gått från 100% mammaledig hemmafru till nästan heltidarbetande småbarnsmamma, hemmafru samt styrelseledamot i föreningsliv.




 
Det var ett lite stort kliv på en gång.
Det var inte alls meningen att det skulle bli så.
 
Extra styrkor är inkallade, i form av svärmor, för att klara vardagen. Men jag undrar om jag verkligen orkar.
Eller om det bara är en fråga om att vänja sig.
 
Idag har jag till exempel:
- lämnat barnen i skolan.
- gått till jobbet.
- jobbat förmiddag.
- gått hem.
- tittat på ny lokal för skolan.
- fått hem ungar från skolan mha svärmor.
- fått mat AV svärmor.
- rusat i väg till bussen med ett stycket Lillskatt.
- åkt till andra jobbet.
- haft TVÅ klasser med 3-åringar inkluderat Lillskatt på eftermiddagen.
- plockat i ordning skollokal.
- tagit buss hem med Lillskatt.
- hämtat Guldklimp hos svärmor.
- tagit hem skitungar, duschat och matat dem.
- fått Lillskatt i säng.
- läst läxa med Guldklimp.
- duschat själv.
- dött i soffan en sväng.
- bytt ett par ord med hemkommen Älskling.
- och nu sitter framför datorn och svarar på mail och bloggar.
(just ja, det är ju torsdag med torsdag-from-hell )
 
Livet?
 
Och bespara mig de där skitdryga anonyma kommentarerna om att jag är bortskämd. Jag vet att jag haft det bra och att detta är vardagsmat för många. Det är bara lite tufft att vänja sig.
 
Real Life är på G om just detta: VARDAGSLIV och planen är att komma ut med en utmaning innan helgen så ni får helgen på er att skriva och fundera.
Men JAG planerar och LIVET gör sedan som det vill ;)
 
/Y

Kommentarer
Postat av: Ruth i Virginia

Va fasen - det är ingenting bortskämt med dej! Jag är totalt imponerad av allt gör och, trots allt, håller humöret oppe. Dina barn har en mamma, som många skulle avundas. Igen - jag är totalt imponerad!!! For what it´s worth!

Gå på som du gör, så länge du orkar. Men slit inte ut dej. Två småttingar behöver dej i flera år.

Svar: Total-imponerad? Du gör min dag med ditt berömm ;) Men gott humör? Jag tycker mest att jag gnäller här inne ;)
Yohanna i Las Palmas

2013-11-08 @ 02:32:07
Postat av: Mor o Far

Kram dotra min, det kommer att fungera bättre efter ett tag. Du är jätteduktig, det tråkiga är att du inte hinner skypa med oss. Puss Puss

Svar: Ja de där Skypningarna får vi boka om, de måste vi ju ha ;)
Yohanna i Las Palmas

2013-11-08 @ 13:14:42
Postat av: Ann-MarI

Det är en stor omställning, försök att inte känna dig otillräcklig och försök också hitta lite tid för dig själv!
Kram!

Svar: Just det där, att inte känna sig otillräcklig när det inte räcks till, DET är svårt. Jag får jobba på det. Tack!
Yohanna i Las Palmas

Postat av: AnneliH

Det är ju en jätteomställning när man börjar jobba och ska pussla ihop allt...innan man vant sig. Svårt att veta till en början vad man ska lägga energin...allt tar ju energi. Hoppas du kan koppla av lite i helgen. Trevlig helg till Er.

Svar: Ja denna helgen har vi en HEL-ledig lördag. Då ska vi försöka komma i ordning här.
Yohanna i Las Palmas

2013-11-08 @ 16:30:11
URL: http://www.shaggkvist.se/anneli
Postat av: Bertil

Så länge det finns vilja finns det hopp ;) Trevlig helg.
//Bertil

Svar: Och när viljan tar slut.....? Ha ha än så finns det hopp ;)
Yohanna i Las Palmas

2013-11-08 @ 19:43:07
Postat av: Freja

Nä, livspusslet är svårt, och jag tror att det är mycket svårare nu än det var för 20-30 år sedan. De som uttalar sig om bortskämdhet och att det är så livet är, de hade nog sina barn små på den tiden då tempot var lägre och livet innehöll färre moment. Visst, det går att säga "Men låt inte ungarna ha alla dessa aktiviteter då". Men som livet ser ut nu för tiden, åtminstone i Sverige, så är den spontana leken borta. Det är inga barn som samlas vid fotbollsplanen för att spontant ta en match. Planen är redan bokat av ett lag som har träning, så vill du spela fotboll måste du vara med i ett lag och gå på de bestämda träningstiderna. Och föräldrarna ska dels skjutsa till träning, till matcher och stå och sälja bingolotter på ICA var femte lördag... hua, så glad jag är att inget av mina barn valt att hålla på med någon sport...

Hoppas att inte alla dina dagar ser ut på det sättet, utan att du får någon dag ibland då du får andas!

Svar: Word! Tack. Just denna veckan har alla dagar sett ut så. Men jag jobbar på att få det lite mer tillrättalagt och uppordnat. Det är själva flängandet utan att känna sig organiserad som tar så mycket kraft.
Yohanna i Las Palmas

2013-11-08 @ 23:26:29
URL: http://frejareddevil.wordpress.com
Postat av: dalom

Vi tycker du är en bortskämd groda ....allt verkar jobbigt,,,,ungar ,,,,jobb,,mm...du är inte ensam..men du har varmt...vi har snö.....:P

2013-11-09 @ 01:27:47
Postat av: Ruth i Virginia

"dalom" är mycket tydligt vad vi här kallar
ett "troll", dvs en skribent som försöker
röra om i grytan bara för att få igång lite´ bråk.
Låtsas som hen inte finns, så försvinner hen nog ganska kvickt. (ursäkta "hen"Ö)

Svar: Mystisk inställning det där. Vilja ställa till bråk.
Yohanna i Las Palmas

2013-11-09 @ 04:08:39
Postat av: Katja

Men VA???? Hur fasen orkar du med allt det där??? Jag har inga barn och ingen partner som kräver tid av mig och jag skulle inte orka med hälften! Ibland jobbar jag 14 timmar på ett dygn men det är sällan och jag är sen helt komplett slut och måste vila.
Så Yo, jag är imponerad! Du kommer snart få ordning i kaoset när även detta blir vardag. Och din Älskling kommer också vänja sig vid att hjälpa till mer. Tappa inte bort dig själv bara, DET är nog det viktigaste.
Gigantisk MEGA-KRAM från mig!!

Svar: Tack! Man orkar det man måste.....nästan jämt. Ibland blir det dock härdsmälta ;)
Yohanna i Las Palmas

2013-11-09 @ 09:14:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0