Skrivet den: 2012-09-24 Klockan: 00:57:27

Här har vi haft en dispyt med svärmor

.... fast det var inte jag den här gången, måste jag väl tillägga, till mitt försvar.
 
Här har jag varit supermorsa ikväll och fortsätter att vara. Guldklimpens klass i skolan har en mjukis-maskot, en delfin. Den tillfaller lite då och då de olika eleverna att ta hem och pyssla om. Förra året var det en ko och bägge har de varit här hemma och hälsat på ett par gånger.
 
Det är visst nån pedagogisk tanke bakom detta att ungarna ska bli mer ansvarstagande och omhändertagande på detta sett.
Jag ser bara hur det stackars mjukisdjuret blir kärleksfullt omhändertaget på hemvägen från skolan. Sedan glöms det bort i sängen medans andra roligare aktiviteter lockar.
Fast det kanske är precis SÅ det ska vara.
 
I alla fall, detta mjukisdjur, FLOPPY, kom hem till oss i fredags med lite hinter om att den behövde både lagas och tvättas....minsann.
Men eftersom vi varit på bortaplan hela helgen har det inte blivit tid över till att super-morsa förens nu, fram på nattkröken.
 
Så nu har jag tråcklat mjukisdelfin samt lagt densamme i blöt. Herre gu vad vattnet blev svart. Vad GÖR ungarna egentligen med detta djur?
Hur som helst.
Nu gäller det bara att komma ihåg att stoppa in honom i torktumlaren i morgon bitti, medans det frukosteras här. Så att vi kan checka av helgens viktigaste uppgift, som mamma, med ett WELL DONE.
 
 
 
 
Här-om-dagen så berättade min svärmor att hon haft en liten dispyt med min son. Det hela hände medans jag hade storsanering av toaletten efter att Irma övat sig i att gå på toa och inte riktigt hunnit UPP på stolen utan överaskats av ett utblås av överaskanade kvantitet.
Vi kan ju säja så här att jag är JÄKLIGT glad över att hon inte är dålig i magen längre ;)
 
Men men, till dispyten.
Guldklimpen hade legat i soffan och tittat på TV, jag städade/röjde upp på toan och svärmor hade suttit på en stol i vardagsrummet och försökt att konversera med Alexander.
Som blir både blind och döv när TV:n är på.
Hon hade visst sagt åt honom att plocka upp en leksak som låg på golvet och fått till svar:
 
- Du är inte min mamma så jag behöver inte lyda dina order.
 
Se där.
Där satt den.
Den känner vi igen från andra sammanhang, typ min egna barndom ;)
 
-Vad tycker du om detta?, sa svärmor till mig och förväntade väl sig att jag skulle bli arg på Guldklimpen och ge honom en avhyvling.
- Ska man svara så?
 
Och vet du vad, jag kunde inte hålla mig, stoltheten vällde upp i bröstet men även blodet i ansiktet och så svarade jag:
- Jag tycker att han har rätt.
 
Poff!
Det var den familjerelationen det...
 
Nej men jag tillade väl att nej han ska inte svara så. Men du ska inte ge honom anledning till att säja så.
För detta säjer egentligen mer om min svärmor än om Guldklimpen.
Guldklimpen är inget uppstudsigt barn. Han är inte elak med flit.
Svärmor däremot kommer hem till oss och börjar domdera med barnen. Ge order hit och dit och bestämmer saker som inte har nån logik alls.
 
1. Det var inte Guldklimpens leksak, han hade inte lagt den på golvet.
2. Det är ingen idé att plocka undan något i detta hus för Irma plockar genast fram det igen.
3.Vi har som rutin i detta hus att innan ungarna ska gå och lägga sig, då plockar vi undan ALLT och då gör vi det tillsammans.
 
Jag sa till henne att föräldrar ger barnen order och regler som de ska följa. En farmor/mormors roll är att ha godis i fickorna, komma och leka med barnen och baka vaniljbullar.
Ja typ något sånt. Inte ta över uppfostringen med egna hitte-på-regler.
 
Så 1-0 till Guldklimpen, med en varning förståss ;)
Så går det till hemma hos oss.
 
/Y

Kommentarer
Postat av: eastcoastmom, Spanien

Helt rätt. Att någon utifrån kommer och säger vad barnen ska göra, nä tack. Det var väl inte så snyggt sagt av grabben, men jag förstår honom, och dig.
Kram

Svar: Ingen bra replik alls av honom. Men hon får skylla sig själv som la upp det så.
Yohanna i Las Palmas

2012-09-24 @ 07:00:28
URL: http://grrringo.blogspot.com
Postat av: AnneliH

Helt rätt! :) Min pappa försökte sig på att göra något i den stilen, men där sa jag också ifrån :) någon måtta på galenskaperna tyckte jag att det får det väl ändå vara :)Ha en fin dag! Kramen!

Svar: Ja man får säja ifrån när det inte känns rätt. Fast det är lättare sagt än gjort.
Yohanna i Las Palmas

2012-09-24 @ 08:24:44
URL: http://www.shaggkvist.se/anneli
Postat av: Jenny

UNDERBART !!!

Svar: Ha ha ha!
Yohanna i Las Palmas

2012-09-24 @ 09:22:43
URL: http://jennysviktigaliv.blogg.se
Postat av: Jenny.

Du ar lite av min idol nu Haha skamt a sido tycker du gjorde helt ratt. Kan inte du komma hit nar min svarmor ar pa besok, snalla! ;) Jag har en svarmor som kommer med "goda rad" fast jag aldrig bett om dem. Nar Noa gjort nagot (som i hennes ogon ar valdigt ouppostrat och hemskt, typ lamnat lite mat pa tallriken) sager hon alltid: Du ar en stygg pojke! Jag blir GALEN!!!! Darfor blir jag varm i hjartat nar jag laser ditt inlagg, tyckte du skotte det hela perfekt.

Ha en fin mandag!

Halsningar fran Wales

Svar: Uff jag är inte duktig på att säja ifrån, detta var bara en slump att detta hände precis när jag gått och tänk på att säja något om det. Jag hade liksom en färdig replik på tungan ;) Sen om den fastnade eller gick in hos henne, det är en annan historia.
Yohanna i Las Palmas

2012-09-24 @ 10:32:42
Postat av: Åsa

Åh hahha, älskar att läsa dina stories :)
Mycket bra sagt och en bra regel :)
Kramar Åsa

Svar: Ja, där satt den. Jag överaskade faktisk mig själv lite ;)
Yohanna i Las Palmas

2012-09-24 @ 10:36:35
URL: http://sommerseth1.wordpress.com
Postat av: Hyrestanten

Haha! Tycker du svarade helt rätt men tror inte att jag skulle klarat det om jag hade hamnat i samma situation. Jag tror att det iblnd är klokt att stå på sig och ta några dispyter för att samvaron ska fungera på lång sikt. Vad sa din man då? Hoppas han försvarade dig.
Kram!

Svar: Jo jag försöker ibland. Men jag är inte så himla bra på det heller. Älsklingen jobbade just då och det kanske var tur. Han är inte så bra på att säja åt sin mor, ÄVEN om han håller med mig.
Yohanna i Las Palmas

2012-09-24 @ 12:51:14
URL: http://www.hyrestanten.blogspot.com
Postat av: Miriam

Jelt riktigt! Det är ert hem och era rutiner och regler som gäller!
Kram kram Miriam

Svar: Ja tänk att det ska vara så svårt att förstå...
Yohanna i Las Palmas

2012-09-24 @ 14:28:27
URL: http://bamsebusfunderingar.blogspot.com/
Postat av: Freja

Heja, heja, så ska svärmödrar tas!

Svar: Ja jag kan....ibland ;)
Yohanna i Las Palmas

2012-09-24 @ 21:35:15
URL: http://blogg.amelia.se/reddevil/
Postat av: Justlikeacat

Hehe! Helt rätt!!!

Svar: Ja men jag vet ju inte om svärmor var av samma åsikt ;)
Yohanna i Las Palmas

2012-09-25 @ 13:53:27
URL: http://blogg.amelia.se/justlikeacat/
Postat av: Anna

Heja dig!
Vi har faktiskt aldrig haft chansen till denna typ av "dispyt" här hemma (våra föräldrarär sååå "fega" så de vågar inte alls klampa in på vårt område oavsett vad det än gäller). Men jag tycker det är helt rätt! Och er relation är nog inte skadad :-) Det kanske bara kom naturligt för henne också, det kan ju vara ett tecken på att hon anser er stå varandra nära... Eller nåt ;-)

Svar: Jag har en känsla av att hon inte tänker alls. Hon är så van vid att ge order att hon inte ens reflekterar över vad hon gör. Mina barn är hennes barn. Typiskt spanien-sverige-problem ;)
Yohanna i Las Palmas

2012-09-25 @ 17:17:30
URL: http://pajver.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0