Skrivet den: 2012-09-18 Klockan: 14:52:05

(Det) Här är inte mitt liv

Ibland så får jag en väldig skriv-prestationsångest.
Jag VILL skriva så mycket....och bra.
Då blir det helt blankt i skallen på mig och jag kommer inte på en endast liten anekdot att berätta om.
 
...tomt.
 
 
 
 
Och det jag kommer på kanske jag inte borde berätta om.
Som att ibland, som idag, så känns det som att mitt liv inte är mitt. Som att jag lever någon annans liv. Det känns helt overkligt det jag håller på med.
En jättekonstig känsla, som som tur är inte håller i så fasligt länge.
Men jag kanske borde få något piller för det där ;)
 
Jag städar, och tvättar, och sköter barn, och lagar mat, och stressar hit och dit, och lägger mig alldeles för sent om kvällarna, och kämpar med vikten, och är avundsjuk på andra, och drömmer om ett jobb.....eller snarare pengarna ;), och åker och veckohandlar, och släpar sopor och återvinning.
 
Precis som så många andra.
 
Men det är så himla tråkigt.
Så himla vardag.
Det var inte så här det SKULLE bli.
 
Jag skulle ju bli en grym karriärkvinna, tjäna grova pengar på nån unik idé, få ihop det med nån kändis, få gå på gala premiärer, ha dyra kläder...och fina naturligtvis, bygga mitt egna hus och leva lycklig där med min familj som genom något magiskt under helt plötsligt skulle infinna sig där och skötas av något ännu magiskare under.
 
Jag skulle inte sitta utfattig och vardagsgrå på en öde ö ute i havet och inte ens kunna gå till affären och köpa lite sill om det nu skulle vara det som jag blev sugen på.
 
så.var.inte.planen
 
Men så tänker jag att DETTA, det är ju mitt liv.
Här och nu.
Det kommer aldrig tillbaka. Jag kommer aldrig att få någon andra chans att göra om det. Rätt vad det är en dag så är det slut. Och då är det ju kört.
Och då blir jag rädd.
Riktigt rädd.
 
Dags att få tummen ur nu Yohanna.
 
/Y

Kommentarer
Postat av: Caroline

Känner igen den där känslan att man ibland bara är sysselsatt av sådana där vardagsgöromål. Men desto lättare är det då att drömma sig bort till någon rolig händelse framöver och längta lite extra.
Skulle vi bara ha skoj hela tiden, så skulle vi nog inte uppskatta det i längden heller.
Men visst är livet lite enformigt och tråkigt ibland, det håller jag med om...

Svar: Så sant så sant. Man kan inte bara ha roligt hela tiden ;)
Yohanna i Las Palmas

2012-09-18 @ 17:08:38
URL: http://barbaskon.blogspot.se
Postat av: Anna

Du lever nog precis som de flesta andra småbarns föräldrar. Inte speciellt mycket glitter och glamour, men det är ju det som kallas livet! Försök att få lite egentid, om så bara en stund i badkaret. Hoppas det ordnar sig för dig med jobb, och att du snart kommer på bättre tankar.

Svar: Jo då, det brukar gå över. Men det är viktigt att tänka på dessa tankar också så kanske man får en spark i baken och får något gjort nån dag ;)
Yohanna i Las Palmas

2012-09-18 @ 17:39:08
Postat av: AnneliH

Den där tanken har flugit genom skallen flera gånger under mitt liv :) Men så tänker jag att så här är det, och så här blev det...ganska bra ändå om man tänker på att man fortfarande är vid liv. Just nu känns det att man lever. Min blogg har fått stå åt sidan. Har inte ork kvar att sitta & tänka ut vad jag ska skriva...Det får bli en liten kommentar här ibland. Ha en fin kväll.

Svar: Ja man får vara glad att man lever. Och för så mycket annat. Det är bara ibland som jag känner mig så här ;)...som tur är ;)
Yohanna i Las Palmas

2012-09-18 @ 18:02:10
URL: http://www.shaggkvist.se/anneli
Postat av: Anettte

Usch ja , vardags tristess o sysslor som bara upprepar sig !!! Men det är ju livet och nog tusan trivs man trors allt ;0)

Svar: Jo det blev ju ganska bra trots allt, det där andra livet som man fick när det första inte gick som det skulle ;)
Yohanna i Las Palmas

2012-09-18 @ 18:03:09
URL: http://www.mammajersmyr.bloggplatsen.se
Postat av: Jenny

Det dar inlagget kunde jag ha skrivit idag. Tror nog i och for sig de flesta kanner igen sig i det du skriver, speciellt vi med smabarn. Men oj vad less man kan vara pa eviga rutiner. Samma sak dag in och dag ut i all evighet. Fast jag tankte vinna pa lotto snart, bli rik, skaffa hemhjalp, ligga i soffan ata praliner... jo da, snart sa ;)

Tack for att du skriver sa underbart arligt!

Halsningar Jenny

Svar: Man ska ha drömmar. Och jag ska också vinna på lotto....snart ;)
Yohanna i Las Palmas

2012-09-18 @ 18:38:47
URL: http://www.iwales.blogg.se
Postat av: Gilla

Jag känner verkligen igen den känslan, att inte få ha gjort det man en gång ville. Spela fiol, utbilda sången, utbilda mig i att rita och måla. Jag hade mycket bra betyg i alla de ämnena i realen.

Men allt det där blev inte av. Det blev familj och barn, när jag var 17 år. Men jag klagar inte, för jag har fått tre barn, sju barnbarn och tre barnbarns barn.

Sv: Ja, lasagne tillagad på rätt sätt kan man inte säga nåt ont om.

Jag kikade in på din extra adress. Får tänka på det över natten.

Kram/Gilla

Svar: Jo det är ju det där, man fick andra saker och det gäller att se det bra med dessa också. Och de brukar ju vara mycket bättre. Det är bara det att ibland så tar de "andra" känslorna över....en liten stund.
Yohanna i Las Palmas

2012-09-18 @ 21:04:43
URL: http://trebgilla.blogspot.com
Postat av: Charoline

Å så där tänker jag också. De ska man inte, de
Blir otäckt då.
Tack för fin kommentar hos mig. Gillas skarpt.

Men du vilken ö ute i de vackra haven på jorden sitter
Du? Och hur hamnade du där? Står de att läsa här tro? ^*, får blogg rota kanske.

Ha de fint!
Kram

Svar: Ja det är ju det, det blir så otäckt :(. Ön, det är Gran Canaria och här hamnade jag när jag förälskade mig i en spnjor när jag var på solsemester här. Precis som i en dålig roman ;) Jo det finns att läsa om under kategorin GC-frågor.
Yohanna i Las Palmas

2012-09-18 @ 22:05:58
URL: http://tustmedarling.blogg.se
Postat av: Freja

Jag brukar oxå känna så, och så blir jag så där "fånga dagen" och ska hitta på nya spännande äventyr varje dag. Sen inser jag att det är de små stunderna i vardagen som är det viktiga och sen lugnar jag ner mig. Tills jag igen känner att jag sitter fast i ett hjul och bara gör samma saker om och om igen... Jag förstår precis vad du känner och hur du tänker, livet får inte springa ifrån en, sen har ju du ett härligt liv som många nog avundas dig, det finns andra värden av pengar (och det är ju lätt att säga när man inte behöver vända på varje krona...)

Svar: Ja det är det där med avundsjukan. Man tror så lätt att andra har det mycket roligare fast vi nog troligtvis lever ganska så lika med tvättmaskin, ungar och disk. Och pengar, vill inte ens tänka på´t ;)
Yohanna i Las Palmas

2012-09-18 @ 22:09:03
URL: http://blogg.amelia.se/reddevil/
Postat av: Ewa (mamma till 6 döttrar)

Gud så bra skrivet!! Så där kan jag oxå känna.. och det är så BLÄ!!
Tack Yohanna för att du skrev allt på ett så bra sätt <3

Svar: Blä! ;)
Yohanna i Las Palmas

2012-09-18 @ 22:10:47
URL: http://tjejmorsan.blogg.se
Postat av: Hyrestanten

Jag tror jag förstår lite av din känsla, samtidigt som jag blir så ledsen för din skull. Det märks emellanåt att du inte är riktigt nöjd, att du upplever det jobbigt med barnen, att du har så höga krav och förväntningar och ideligen känner dig missnöjd med att klara av att leva upp till dem. Kanske är det för att du hade nån drömbild av hur det ska vara att få familj, kanske för att du hann bli lite äldre innan du fick barnen? Om du vill jobba, hur kan du då lösa barnomsorgen? Tänker på så många som skulle vilja byta med dig, få vara lediga och dessutom bo i ett varmt land, en snäll man och bara två barn att ta hand om. Fast jag är mycket medveten om att vardagen är rätt grå ibland, även om man är ledig. Hoppas, hoppas att du snart kommer på vad du vill ägna dig åt och framförallt hoppas jag du får lite egentid ibland.
En stor KRAM!

Svar: Jo det är ju bara ibland som jag känner så här, livet blev ju egentligen så mycket bättre än jag trot. Men jag tycker att det är viktigt att bli medveten om dessa tankar också. De kan sporra mig att ta nya kliv som leder mig framåt. Visst har jag det bra med sol, ledigt och fin familj. Men andra drömmar har jag också och gräset är inte så mycket grönare här. Det vet du ju, det finns INGET gräs ;)
Yohanna i Las Palmas

2012-09-19 @ 00:11:39
URL: http://www.hyrestanten.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0