Skrivet den: 2012-05-02 Klockan: 23:19:19

Sammanställning Real Life - Syskonskaran

Efter att ha läst alla bidrag till veckans Real Life >>> och läst om alla syskonrelationer, sâ vete17 om jag blev nâgot klokare ;)
Det verkar ju som att detta med syskons-placerings-teorin stämmer in pâ de flesta syskon-berättelserna.
Men kan det verkligen bara vara sâ enkelt?
Att placeringen i syskonskaran bestämmer hur du blir som person.
Och horoskopet dâ?
Vi har ju inte tagit upp horoskopet.
Nästa vecka kanske ;)



Detta med arv och miljö tycker jag är väldigt intressant att höra om. Kanske mest för att vi aldrig kommer att fâ veta svaret pâ den frâgan. Det som finns är teorier.
För hur skulle man kunna fâ det?
Man kan ju inte sätta SAMMA barn i OLIKA familjer fast att leva SAMMA barndom.
Hänger ni med?



I alla fall.
Veckans syskon-personligheter är:

- Jenny; Här har vi EN syster mitt ibland en skara pâ FEM bröder, hel-, halv- och styv-bröder. Lillasyster med den typiska egenskapen att alltid vilja synas. Sedan storasyster till en skara smâbröder som fick klara sig själv och inte synas. Men till slut ändâ med den där smâ-syskon-känslan att aldrig kunna leva upp till den "perfekta" storebrodern

- Ewa; En LILLA-syster till tvâ storebröder och Ewa bekänner rakt av att hon är en lillasyster fullt ut. Bortskämd, har alldrig behövt passa tider och blivit skyddad av sina bröder mot världens grymhet. Tills hon blev "medveten" om verkligheten ;)

- Freja är en MELLAN-syster mellan en storasyster och en lillebror, alla födda inom loppet av tre âr och tre mânader. Hon berättar att de är urtyperna för syskon-teorin med den dominanta storasystern, den äventyrliga lillebrodern och hon själv som alltid fâtt kämpa om uppmärksamheten. Freja berättar även om  sin egna mor och svärmor som även de är typiska syskon.

- Yohanna; Sâ blir cirkeln sluten med mig som STORA-syster >>> och jag är väl den dâ som är den dominanta, den som alltid fâtt föräldrarnas odelade uppmärksamhet och den som har varit först med att klara av och vara duktig pâ allt.
Om det är sâ?
Nja, det tycker ju inte jag dâ ;)
Men det skulle vara kul att höra vad de andra syskonen har att säja om det.

Tack sâ mycket för denna veckan och för era berättelser.
Nästa vecka sâ kör vi igen. OM jag kommer pâ nâgot som fângar min uppmärksamhet tillräckligt ;)

/Y

Kommentarer
Postat av: Isacs Mamma

Hej söta du!

Vinnaren av Dagens blogg ligger nu uppe.

Kika inom det var just du!



Passa samtidigt på att anmäl dig till Morgondagens, Dagens blogg.



Direktlänk:

http://isacsmamma.blogg.se/2012/may/dagens-bloggar.html



Puss o kram!

2012-05-03 @ 00:18:09
URL: http://isacsmamma.blogg.se/
Postat av: Ewa (mamma till 6 döttrar)

:) Underbart :) Du är så himla gooooo på sammanställningar :)



Kram och ha en toppen dag :)

2012-05-03 @ 06:39:22
URL: http://tjejmorsan.blogg.se/
Postat av: Znogge

Det har forskats mycket om syskon och syskonens roll. Oftast verkar det stämma riktigt bra även om undantag naturligtvis finns!

2012-05-03 @ 06:40:45
URL: http://znogge.wordpress.com/
Postat av: AnneliH

Neeej! Är det redan torsdag??? Jag som skulle skrivit i R.L! Jag är så ledsen att jag missade :/

2012-05-03 @ 08:21:04
URL: http://www.shaggkvist.se/anneli
Postat av: Freja

Alltid lika fascinerad över hur duktig då är på att få ut kärnan ur allas berättelse!

2012-05-03 @ 20:34:41
URL: http://blogg.amelia.se/reddevil/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0