Skrivet den: 2012-03-05 Klockan: 16:04:48

Smakrika kotletter

Mandag igen och alla ar friska (peppar peppar). Humöret ar pa topp ;) och lusten for matlagning har atervant.

Denna veckan ska jag kora en vecka med stenhard matkoll och motion. Aven helgen ska forsoka att inneslutas i detta sa att pa fredag ska det inte finnas NAGONTING att skylla pa.
Bara vagen och jag ;)

Idag sajer matlagningsparmen att det ska bli smakrika kotletter och det star egentligen som en fredagsratt. Men eftersom jag kor lite som jag vill har sa kommer dagarna huller om buller och det spelar ju egentligen ingen roll.
Bara det ar gott.

Receptet verkar bra och enkelt och jag kan tanka mig att denna ratt kan vara en bra fredagsratt nar man ar hungrig och det ska ga snabbt och enkelt.

Det ska egentligen vara gris-kotletter som man efter stekningen  skar bort fettranden ifran. Men eftersom jag i fredags inte kopte nagra fredags-erbjudande-kotletterna utan vanliga lovbiffar sa far det bli med det.



Nu kor vi:
Skala potatisar och skar i tarningar.
Ror om med LITE olivolja och salt och skjuss in i ugnen.

Stek kotletterna i LITE olja.
Salta och peppra.
Stro over rosmarin.
Hall pa tva burkar krossade tomater.
Hacka tre vitloksklyftor och ror i.
Lat smaputtra under tiden tills vatskan kokat bort.
Smaksatt med tva sakariner (sotningsmedel)

Nar det gatt 20 min for potatisen i ugen sa haller jag pa tva pasar av mina frysta grillade geonsaker; squash, aubergine, gul och rod paprika och lok. Har man ingen san mix sa gar det ju lika bra att skara upp de riktiga gronsakerna och skjussa in i ugnen pa samma gang som potatisen.
Ror om da och da.

Till ungarna sa mixar jag gronsakerna tillsammans med lite tomatsas och sa lite extra olivolja i.

Smaklig lunch!

/Y

PS Bild och utvardering av maten kommer som vanligt senare. DS

Kommentarer
Postat av: ♥ Carina ♥

Härligt Yohanna att alla är pigga och krya! Håller tummarna nu att ni gjort bort alla basilusker för en lång tid framöver :)

Ska bli spännande att höra utvärderingen, men jag gissar på att det var gott :)

Kram

2012-03-05 @ 17:20:46
URL: http://cinacarina.blogspot.com
Postat av: AnneliH

Låter ju supersmarrigt och enkelt!

Gött att höra att hela familjen är på topp!

Kram!

2012-03-05 @ 18:07:58
URL: http://shaggkvist.se/anneli
Postat av: Freja

Låter samaskigt i alla fall! Jag reser hela veckan och då blir det si och så både med mat och motion. Glömde dessutom att väga mig innan jag åkte, och när jag kommer hem lär jag väga massor....

2012-03-05 @ 19:01:30
URL: http://blogg.amelia.se/reddevil/
Postat av: emelie-mamma till elliott och leila

mums. låter ju riktigt gott =)



Ja, det är skönt o va igång och jobba igen faktiskt. Skönt just för den sociala biten. Jo, har märkt att såfort jag lämnar henne så gråter hon. Men sen när jag är på väg att gå ut så hör jag att det blivit tyst igen. Så är själva överlämningen hon inte gillar bara. Och det känns rätt betryggande det!



kramis

2012-03-05 @ 19:38:36
URL: http://emlisch.blogg.se/
Postat av: emelie-mamma till elliott och leila

mums. låter ju riktigt gott =)



Ja, det är skönt o va igång och jobba igen faktiskt. Skönt just för den sociala biten. Jo, har märkt att såfort jag lämnar henne så gråter hon. Men sen när jag är på väg att gå ut så hör jag att det blivit tyst igen. Så är själva överlämningen hon inte gillar bara. Och det känns rätt betryggande det!



kramis

2012-03-05 @ 19:39:14
URL: http://emlisch.blogg.se/
Postat av: madelein - mamma till sex, tillgångar; Autism - ADHD

Vad gott! Ja jag tänkte försöka få till parfyminlägget senare ikväll eller imorgon!

2012-03-05 @ 19:50:49
URL: http://madelein.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0