Skrivet den: 2012-06-07 Klockan: 12:48:46

Pappersalbum vs digitalbok

Jag har alltid tagit en massa foton och satt in i album.

För mig är foton som små minnen som när man går tillbaka och tittar på ger en, en känsla av vad man varit med om så att man kommer ihåg allt mycket bättre än vad man skulle ha gjort utan foton.
Mitt minne är kasst och utan mina små minnes-livbojar så tror jag att jag skulle minnas MYCKET mindre än vad jag verkligen minns idag.

Mina album är mina käraste ägodelar, de har släpats genom många flyttningar och är det första jag skulle rädda om eldsvådan var framme.
DÅ!

Nu är det ju en annan sak.
Nu får jag ju rädda ungarna först ;)
Och nu har det kommit digitalkamera, digitalfoton och fotoböcker på nätet.
Man framkallar inte längre, inte klipper och klistar och har inte pappers-album.
Men jag har inte kommit dit än.

Någonstans där digitalkameran kom i min ägo och jag började översvämmas av foton. Samt att ungarna kom och tog min tid och ork för att klippa och klistra.
Någonstans där blev det för mycket för mig och albumen kom på efterkälken.
Det blev för mycket jobb.
Sortera kort, skriva ut kort, klippa och klistra in i album.
Jag ligger nu FLERA/MÅNGA år efter.
Ångest!

Så nu har jag tänkt att jag ska prova att göra mig en fotobok på nätet. Jag har laddat hem en programvara, valt ut mina kort och sitter nu och tittar på en tom ruta.
Hjälp vad svårt!
Hur får man inspiration?

Det är i alla fall vad jag pysslar med, borde pyssla med när jag får några sekunder över. Tanken är att jag ska göra en bok för varje år och en för varje semester. I pappersalbum har jag ett album för varje resa som vi gjort till Sverige och det tänkte jag fortsätta med.
Men först ska jag ta året 2010, då det inte blev nån sommarsemester till Sverige för jag var höggravid med Irma och inte fick flyga. Då tog vi båten till grann-ön Fuerteventura och bodde på all-inclusive.
Den första "riktiga" semestern som vi gjort tillsammans, både som par Yohanna&Älsklingen och som familj.

Och när jag tänker efter så visade jag aldrig ordentligt, här på bloggen hur vi haft det >>> & >>>.
UNDERBART!


Så är det någon som har erfarenheter av hur man gör en digital fotobok på nätet, företag, priser, inspiration, tips, erfarenheter och annat nödvändigt så får ni gärna dela med er.
För jag är nybörjare på detta.
Ja ja jag vet. Jag är inte så snabb när det gäller nya saker ;)

/Y

Kommentarer
Postat av: AnneliH

Ja, vi gjorde en 2007 den blev jättefin, som en riktig bok med hårda pärmar. Genom Fujifilm tror jag att det var. Har för mig att det inte var så svårt. Det svåraste var att välja ut fotografier..man kan ju inte ta hur många som helst :)

2012-06-07 @ 19:00:06
URL: http://www.shaggkvist.se/anneli
Postat av: Freja

Jag är som du, jag har album med "pappersbilder" som jag klippt och klistrat med omsorg, och sen fotade jag mer och mer och jobbade mer och mer och sen kom barnen och footandet ökade och tiden minskade... Det senaste albumet jag fick till är från 1994, jag har en flyttkartong full med foton som väntar på att jag ska hinna... Som pensionär kanske? Men sommaren 2010 tågluffade vi i Storbritannien i tre veckor och då använde jag mig av Fujifilm och blev jättenöjd. Det gick att välja bakgrund sida för sida eller för hela albumet, det gick att ha olika form och storlek på fotona, det var enkelt att lägga in text, det gick att välja färg och typsnitt på texten, det fanns olika typer av storlek och kvalitet på album. Jag gjorde ett stort album till familjen och varsitt litet åt barnen som de kan ta med sig när de flyttar (fast mina barn ska ALDRIG flytta hemifrån...) Jag var supernöjd och tänkte faktiskt försöka göra det även med mina gamla pappersfoton... När jag blir pensionär...

2012-06-07 @ 19:57:19
URL: http://blogg.amelia.se/reddevil/
Postat av: Ewa (mamma till 6 döttrar)

När vi har rest så gör vi alltid en fotobok (kommer inte ihåg vilket av alla företag det är vi använder oss av??)

Men jag gillar att man kan lägga in bilderna och skriva lite text till och så får man hem dem snyggt förpackade och klara :)



Japp en magnet i trosorna :) Och gissa vad som hände idag då? Jo jag fastnade i kassabandet... skulle plocka i varorna i kassen och insåg att jag var "fast" i kassabandet... hahahhaha lite snyggt så tog jag loss mig själv och aktade mig för att gå nära igen ;)



Kram

2012-06-07 @ 20:49:49
URL: http://tjejmorsan.blogg.se/
Postat av: Annika M Sriwanna

duktig du är som gör album på nätet! jag måste också ta tag i det!



men så ska du ju inte tänka. jag har också en son jag men jag stannar absolut inte upp MITT liv för det. Man måste leva sitt eget liv.. barnet är inte allt. Så resonerar jag iaf :) drinkar ska man dricka fast man har barn. dansa hela natten lång ska man göra fast man har barn :) inte sant?!



Kram

2012-06-07 @ 22:16:09
URL: http://sriwanna.blogg.se/
Postat av: Hyrestanten

Släpp ångesten över fotona! Vet hur det känns och har själv en proppfull byrålåda med foton och fyra numera vuxna barn. De kommer att ha jätteroligt när de så småningom ska gå igenom bilderna och minnas allt :)



Kram!

2012-06-07 @ 23:01:38
URL: http://www.hyrestanten.blogspot.com
Postat av: madelein - mamma till sex

Åh det är ett sånt där projekt som aldrig blir gjort här :P

2012-06-09 @ 17:08:10
URL: http://madelein.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0