Skrivet den: 2012-07-08 Klockan: 15:30:38

Sammanställning av Real Life - Carpe Diem

Idag är jag tillbaka till livet igen ;)
Igår var jag död ;)
Ett jäkla slöseri med livstid att vara bakis tycker jag. Därför går jag inte ut så ofta nu-för-tiden. Speciellt om man inte haft så roligt att det är värt att vara så dålig dagen efter.
Men mer om det, och om utgången, tar vi senare.
 
 
Carpe Diem handlade ju veckans Real Life om >>> och att göra något speciellt i vardagen för att den ska skina lite extra bland alla tråkiga vardagar. Och jag berättade om hur jag och Älsklingen ibland på lördagarna försöker att laga lite exta god mat, dricka lite gott och sitta ner och PRATA med varandra. Något som inte ges så mycket tillfälla till i vår vardag med små barn.
 
Men att gå ut med en kompis, som jag gjorde i fredags, är också ett sätta att sätta guldkant.
Med mig själv.
Ge mig själv någonting som inte ges tillfälle till så ofta. Gå ut själv, vara mig själv Yohanna, äta gott, prata ostört med en väninna och kanska bli "lite" på kanelen.
Då kanske det är värt den där dagen efter som inte är så kul.
 
Fast den där dagen efter, då jag är bakis, kan också vara en guldkant. För när jag är bakis så är jag en helt annan person, mer mig själv, mer avslappnad på nåt sätt.
Förstår ni vad jag menar?
När jag är bakis så måste jag inte gå upp och gå ut på morgonrunda. Jag måste inte hinna en massa saker under dagen. Jag måste inte hitta på kuliga saker med ungarna. Jag måste inte laga en massa god och nyttig mat.
Jag bara slappar och låter dagen få bli som den blir. UTAN att skrika på ungarna eller stressa Älsklingen hit och dit.
För det FÅR man göra när man är bakis. Eller jag KAN inte göra så mycket annat då ;)
 
Och idag så blir det en typisk bakfyllelunch, för det räknas fortfarande som att vara bakis idag ;)
- Grillad kyckling (ja vi kör med mycket kyckling här ;)  ), Pommes & Bea-sås.
Så då kan man nästan räkna det som guldkant också, med familjen ;)
 
 
Andra som satt guldkant på vardagen denna veckan är:
 
- AnneliH har kört Carpe Diem mest hela veckan och det kan hon, som hon säjer, tacka vädret för. Det är ju inte så himla roligt att sitta på stranden när det regnar. Även om det kan ha sin tjusning med om man känner för sånt ;)
 
Annars så när man är en familj med många personer så brukar det ju vara plånboken som styr vilka guldkanter man kan hitta på.
Det är så himla sant.
Så himla tråkigt men sant.
 
- Fru Visp som inte tycker om uttrycket att "fånga dagen" eftersom hon tycker det låter bättre att släppa den fri, tog sin gubbe på orden när han sa att han ville fira sin senester med en god bok i solstolen och en drink i handen och så fixade hon det.
 
Ibland är det enklaste, det bästa ;)
 
- Gardenhouse och henns gubbe som har en lantgård UTÖVER det vanliga arbetet betonar det viktiga i att verkligen hitta på något som inte har med den delen av livet att göra. Att hitta på saker med varandra.
Och det bästa rådet:
"Ha tålamod och förståelse för varandra och bråka inte om allt utan välj striderna."
 
Det var guldkanterna denna veckan och kom ihåg att leva i nuet, stanna upp och lukta på blommorna eller regnet. Men också hitta på något lite speciellt då och då.
 
/Y
 
PD Freja >>> hoppade med här i sista sekunden och berättade om deras familjeguldkant i lördags. DS

Kommentarer
Postat av: Freja

Jag missade att blogga igår, men jag skrev i dag om lite guldkant i stället, kolla här om du vill: http://blogg.amelia.se/reddevil/2012/07/08/sasig-sondag/

Svar: Jag lägger till i sammanställningen. Kul att du ville vara med i alla fall.
Yohanna i Las Palmas

2012-07-08 @ 17:04:54
URL: http://blogg.amelia.se/reddevil/
Postat av: Gardenhouse

Kul med en trevlig läsning och sammanställning!
Är det lördagar som gäller framåt nu eller?
Ha en fin kväll och start på veckan,
kram Sussi

Svar: Bra att du tycker om det. Jag hade inte tänkt att det skulle vara lördagar utan tisdagar som vanligt. Men det är söndag nu och jag har fortfarande inte kommit ut med denna veckans utmaning. Jag får skynda på här ;)
Yohanna i Las Palmas

2012-07-08 @ 17:10:11
URL: http://www.gardenhouse.blogg.se
Postat av: Åsa

Gullunge :)
Satsa och jobba mer på att bli den människan utan att va bakis :) Det går med träning :)
Kramar Åsa

Svar: Det skulle inte funka. Då skulle det inte bli något gjort i mitt liv ;) Men lite då och då går ju för sig.
Yohanna i Las Palmas

2012-07-08 @ 17:38:30
URL: http://sommerseth1.wordpress.com
Postat av: Lena

Kanske du i stället ska satsa på att försöka ha kul utan att dricka så mycket att du blir fyllesjuk nästa dag :-)

Svar: Oh ja det är en sak som jag lärt mig nu när jag blivit "vuxen" och flyttat hit till vinets land ;) Att man behöver inte dricka så mycket som svenskar på semester ;) när de kommer hit, för att ha kul. Faktum är att jag inte dricker mycket alls nu-för-tiden. Det har tappat sin tjusning, som det hade när man var "ung". Speciellt som jag blir dålig bara jag har luktat på ett glas vin ;)
Yohanna i Las Palmas

2012-07-08 @ 21:19:08
Postat av: Emschen

Jag har inte hunnit med real life. Buhu Mitt real life tar verkligen över nu. :(
Kram

Svar: Ingen fara vi kör på tisdag igen. Och det är väl bra att du har ett real life som tar över....ibland ;)
Yohanna i Las Palmas

2012-07-11 @ 22:31:17
URL: http://emschen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0