Skrivet den: 2012-01-19 Klockan: 00:07:11

Sammanställning av Real Life - Matlagning

Vad ska man säja?
Jag är helt chockad.
FEMTON stycken inlägg om matlagning i veckans REAL LIFE. Det är ju inte klokt så kul.

Antingen så var det en SUPERbra förändring som vi gjorde av upplägget. Eller också så är matlagning ett ämne som inspirerar många att skriva om. Detta blir svårt att slå ;)


Klart att med så många inlägg att sammanställa så kan ju jag inte sitta här och svammla om mitt, då kommer jag inte att bli klar förens på småtimmarna.
Men det är så kärt besvär.

Och så har jag lite svårt att tänka klart nu också. Hjärnan går på högvarv om ny bil och kabeltrassel i proppskåpet. Men det får bli andra inlägg om det i morgon.

Nu till matlagarna eller ICKE-matlagarna. Dvs matlagnings-kåsörerna.

- Barnens Hjältar lagar 90 % av maten i hemmet, gubben sköter disken till 90 %, handlingen delar de på. Något nytt som jag lärde mig hos dem är att ta kort på maten för att komma ihåg dem för framtida middagsplaneringar.

- Ewa lagar 80 % av all mat för hennes man är superdålig på att komma på vad de ska ha. Men han tar disken istället. Och då sitter Ewa och tittar på och njuter av att se sin karl jobba för middagen ;)

- Madredetres lagar, planerar och handlar oftas maten i deras hem. Men allt eftersom döttrarna blir större så hjälper de till mer. Något som Madre dock märker förbättring i är att hon och gubben ofta lagar tillsammans nu-för-tiden. Något som kan bli/vara VÄLDIGT mysigt ;)

- AnneliH har INTE matlagning som sin starka sida, därför sköter gubben hennes den saken + handlingen. Nej Anneli är bättre på det runt-i-kring och då sköter hon just det. För det är ju mycket roligare om folk njuter av det som ställs fram på bordet ;)

- Gunsan påstår att hon var matlagningsintresserad redan när hon var liten, så självklart sköter hon den biten även nu. Fast inte då det grillas, då blir det ombytta roller. Gubben, ja han sköter efterplocket och fixar allt så fint ner i diskhon. Varför inte in i diskmaskinen....ja det kan man fråga sig ;)

- Carina berättar att hemma hos dem så delar de på matlagning eller lagar ihop. Men fick hon bestämma så skulle de anställa en kock som skötte ALLT.

- Jenny tycker att det är vansinnigt roligt att baka och laga mat och eftersom mannen jobbar borta så är det hon som sköter det. Hon har till och med en speciell matblogg. Faktum är att hon ogärna låter den övriga familjen använda "hennes" kök ;)

- Anna är i slutfasen av att färdigställa sitt nya kök och har stora förhoppningar om detta inför framtiden. Men i nuläget så berättar hon att HON gör en 2-veckorsmatseden som de gemensamt åker och handlar till. Och sedan lagar Anna den mesta maten och disken får de turas om med, om Anna har tur ;)

- Victoria berättar att hemma hos dem gör de veckomenyer och åker gemensamt och handlar. Frågan är bara NÄR på söndagen man ska åka ;) Sedan så är regeln att den som är hemma först får laga maten och den andra diska. Vilket brukar resultera i att Victoria står vid diskhon. Bara att gilla läget ;)

- Marie är sjukskriven och jobbar inte, så hon sköter all mat-planering, -lagning och -handling. Men hon tycker det är svårt att komma på vad som ska lagas. Säkert är dock att det blir roligare och roligare att prova nytt, nu när "småflickorna" blir större och inte är så petiga längre.

- Karin berättar om hennes och sin manns olika sätt att laga mat, stress vs matlagning, undanplock och att bara lämna röran i köket och bara sticka ut om vädrer ropar. Jag får en känsla av att de är två helt olika själar som hittat hem hos varandra.

- Jenny i Wales har total makt över matlagningen hemma hos dem och är nöjd med att ha det så. Någon måste ju se till att familjen äter lite nyttigt, för engelsmän är ju inte direkt kända för sin fantastiska matlagning ;)

- Miriam sköter den mesta matlagningen eftersom maken jobbar borta. Handlingen sköter de dock tillsammans. Och precis som mig så hatar hon att diska så det sköter faktiskt maken. När han är hemma ;)

- Ansibecki berättar om deras ansvardagar hemma hos dem. De övriga dagarna så tar den som är minst o-sugen hand om matlagningen. De har en bra regel hemma hos sig, att den som inte lagat maten får inte lägga sig i utan bara äta och se glad ut.

- Freja och hennes man kom överens om att de skulle turas om med matlagningen. Något som inte höll då mannen bara kunde två maträtter. Nu lagar Freja maten och mannen sköter handlingen. Men på sista tiden har barnen blivit så stora att de ska laga mat och veckomenyn har återgått att inkludera samma rätter som när mannen tidigare lagade mat. Fast inte SÅ ofta ;)

Jag hoppas att ni har haft en trevlig läsning och att ni kikat in på många nya bloggar och i många nya vardagsliv.
Nytt för denna veckan är ju att man ska få lämna förslag på nästa veckas ämne som kommer att avslöjas på fredag......eller lördag. När jag nu kommer mig för ;)
Så kör på. Ge förslag på vad ni vill läsa och skriva om.

Tack för all medverkan. Det har varit jätteskoj.
Nästa vecka kör vi igen. Eller redan på fredag menar jag.

/Y

Har ju glömt att rapportera tisdagens steg:12.036 steg och dagens onsdagens: 17.179 steg. DS

Kommentarer
Postat av: Jenny

Tack fina du för att du orkar lägga all denna energi på utmaningen varje vecka - det är superkul att vara med !!!

kram

2012-01-19 @ 00:27:24
URL: http://jennysviktigaliv.blogspot.com
Postat av: Millan

Svar: Ja skor är fantastiskt!

Tyvärr använder jag sällan några roliga, eftersom jag antingen är på jobbet, på affären, eller hos pojkvännen. Då klär jag aldrig upp mig och väljer de bekvämaste skorna till mina mjukisar ><



Men JA! HEJA REA!!

2012-01-19 @ 01:31:20
URL: http://inspirationisthekey.blogg.se/
Postat av: Camilla

Hmm..jag hann inte denna gång heller. Jag har inte suttit framför datorn på flera dagar.

Nå ja...NÄSTA gång,kanske.

Kram!

2012-01-19 @ 08:29:04
URL: http://cammo69.blogspot.com
Postat av: Miriam

Kul att läsa hos alla andra!

Kram!

2012-01-19 @ 08:41:01
URL: http://bamsebusfunderingar.blogspot.com/
Postat av: Jessica

Gud så kul har inte varit så med här ser jag haha =) men blir lätt så när man har lite mycket i huvudet och inte mycket plats hehehe =).

Hoppas du får en bra dag. kram

2012-01-19 @ 09:50:53
URL: http://www.trollfamiljen.se
Postat av: AnneliH

Ja, Yohanna har haft ett hästjobb med att lägga upp allt detta :) Trevlig läsning hos er alla!

Ha en fin dag!

2012-01-19 @ 09:55:13
URL: http://shaggkvist.se/wordpress
Postat av: ♥ En pojkmammas vardag ♥ Livet på torpet

Oh, har du roliga utmaningar varje vecka?



Jag har varit internetlös i ca 2 månader. Så nu försöker jag hinna med att besöka ALLA mina favoritbloggar mellan heltidsjobb, städ och gos med älskade fröna ... och du vet ju att din blogg är en av mina favoriter!! Och supergulligt av dig att tänka på mig :)



Försöker nu tjata på sambo om en resa till gran canaria i mars. En veckas semester är preeeecis det jag behöver känner jag. Har hittat ett hotell i porto rico som jag visat upp och jag tror inte att gubben är alldeles svårövertalad ;)



Kram!

2012-01-19 @ 09:56:49
URL: http://edvinsmamma.wordpress.com
Postat av: ♥ Carina ♥

Så roligt med så många inlägg i ämnet matlagning. Det är ju så klart en stor del i vår vardag :)

Vilken jobb för dig med sammanställningen, det har du gjort bra :)

Kram kram

2012-01-19 @ 10:27:41
URL: http://cinacarina.blogspot.com
Postat av: Helene

Kul att höra hur andra har det !!

Här är det mest jag som fixar maten.

Ha en fin dag.

Kram Helene.

2012-01-19 @ 11:00:35
URL: http://helenesdagbok.blogg.se/
Postat av: Caroline

Va roligt med så många deltagare. Matlagning är något sm rör varje hushåll, kanske därför så stort intresse denna gång?

Själv så är jag nog bättre på planeringen än själva lagningen av maten ;)

2012-01-19 @ 11:12:47
URL: http://barbaskon.blogspot.com
Postat av: Lilla H

Du bor på Gran Canaria va? Vad har ni för temp där nu i feb? Jag funderar på att ta en sväng dit nämligen.

2012-01-19 @ 11:56:05
URL: http://haleyborg.blogg.se/
Postat av: Alfva

Det sjuka är att jag kom på det mitt under förlossningen att jag aldrig hann skriva inlägget, min sambo gapskrattade åt mig som vanligt.... :)

Och tack så mycket för grattis såklart! :)

2012-01-19 @ 13:43:47
URL: http://alfvan.wordpress.com
Postat av: gunsan

Vad du är duktig o vad himla roligt att så många är med;)))



Toppenkul att läsa;))



kramizzzzz

2012-01-19 @ 15:17:47
URL: http://nybogunsan.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0