Skrivet den: 2012-01-13 Klockan: 00:07:01

Sammanställning av Real Life - Julgransplundring

Det hålls på och plockas undan hos mig. Dörrkransen togs ner. Adventsljusen bränns ner. Stakarna avdekoreras och plockas ihop. Granen ska plockas ner på fredag.
Lite i smyg, lite i taget, ungefär som "operation fettsanering". Så att man inte märker det ;)

Jag VILL nämligen inte plocka undan. Det är ju så fint. Och det VAR så stämningsfyllt. Det är bara det att just stämningen har försvunnit.
Det ÄR inte jul längre. Hur mycket jag än vill.

Kanske att det känns svårare i år än andra år för att jag inte fick/kunde njuta riktigt ordentligt av julen. För att vi var sjuka. För att vi inte orkade.
Kanske känns det svårare att plocka undan den för att jag inte är mätt på den. För att jag inte tog fram den så tidigt. För att den inte varit framme så länge.
Kanske måste jag fundera lite på de där traditionerna.

Fast det känns inte SÅ tokigt i alla fall.
Den är slut nu.

FAST jag blir riktigt sugen på att göra en julgransplundring här hemma när jag läser om alla minnen som tas fram, hemma hos våra Real-Lifare denna veckan.
Och nya traditioner som jag inte hade en aning om kommer fram. Tänk man lär sig faktiskt så länge man lever.

- Jenny minns sin barndoms julgransplundringar hemma hos sin mormor, tillsammans med syskon och kusinerna. Då dansade de ut julen och länsade granen som var fylld med godis. Tänk i år fick jag smällkarameller av MIN mor som vi gjort med MIN mormor. De har faktiskt karameller i sig. Men det känns ju sorjligt att äta upp så fina minnen ;)

- Ewa minns sin barndoms julgransplundringar på Åland, där de inte heter julgransplundringar utan julutsopning. Barnen klädde ut sig och gick runt till grannarna och sopade ut julen. Som tack fick de godis.
Det hade jag INGEN aning om, att det gick till så. Så kul att få redan på.

- Gunsan minns sin barndoms julgransplundringar, denna gången hos sin farmor som serverade varm choklad till barnen och nybakt bröd. Efteråt samlades de vid granen och fick den obligatoriska godispåsen.
Tänk att det ALLTID är godis med på plundringarna ;)

- Ansibecki berättar om deras julgransplundringar som de HAR i denna generationen. Sedan två år tillbaka kör de plundringar runt 20:dag Knut. Bankar sönder pepparkakshuset och äter upp det "obligatoriska" godiset i granen. Sedan ryker julpyntet och granen all världens väg. Förutom julgardinerna som fick sitta kvar till sommaren.
Skönt att höra. Mina från FÖRRA året sitter fortfarande kvar ;)

- Jenny i Wales har bara varit på en plundring i hela sitt liv och det enda som hon kommer ihåg ifrån den är att hon blev magsjuk. Så det blev inte så positivt.
Hon kör på racet att ta fram allt 1:a advent och plocka bort det i mellandagarna då hon är redigt trött på det. Så hos Jenny är allt förberett inför vårens ankomst sedan länge.

- Freja berättar om julgransplundringar från när hennes barn var små. Höjdpunkten var när Tomten kom och kastade ut granen från andra våningen med pynt, ljus och allt. Ungarna var stormförtjusta FÖRSTÅSS.
Annars så har hon inte mycket pynt uppe. Så det går fort att plocka ihop.

- Anna berättar om sin barndoms plundringar som hennes mamma anordnade för Anna och hennes bror. Då skulle de hitta det obligatoriska godiset i granen med förbundna ögon. Och hitta gömda julklappar som Tomten gömt, med hjälp av en skattkarta.

- Karin, även hon från Åland med deras annorlunda julgrans-plundrings-tradition, berättar en härlig historia från sin barndom, då hon var ute och sopade. Hon blev nästan av med allt sitt ihopsopade godis. Men med mycket list och kvicktänkthet så kom hon undan två "små" monster och kom helskinad hem.
Phu vilken nervkittlare ;)

Så mycket minnen, så många traditioenr, så BRA berättat.
Tänk!
Jag blir så sugen jag också. På att föra traditionen vidare till mina barn. På att dessa plundringar ska fortsätta leva.
Ska nog försöka att få ihop något litet tills i morgon, fredag, 20ondag Knut. Då ska julen sopas ut.

Tack så jättemycket för allt deltagande. Vi kör igen nästa vecka. Men redan i morgon så kommer sammanställningen av enkäten och det nya upplägget för Real Lifen. OM allt går som det ska. Det är mycket i morgon. Fredagsvägningen med utvärderingen av den gångna veckan. Real Life enkätsammanställning och nytt upplägg. Trettondagskorten OCH Irmas 17-månaders-dokumentation.

Verkar som att det kommer att komma MINST 20 inlägg i morgon ;)
Nej jag skojar bara. Ni kommer inte att bli dränkta av min blogg.....bara nästan.

Nu en god natt!

/Y

PS AnneliH skickade in en missad länk till sin julgrans-plundrings-reallife. DS

Kommentarer
Postat av: Ewa (mamma till 6 döttrar)

Tack för en underbar sammanställning som vanligt :)



Kram

2012-01-13 @ 07:10:44
URL: http://tjejmorsan.blogg.se/
Postat av: Barnens Hjältar

Jag glömde av det igen, fast ingen är väl förvånad vid det här laget :P

2012-01-13 @ 09:56:47
URL: http://barnenshjaltar.blogg.se/
Postat av: Helene

Jag tyckte att julen gick så fort över = /

Nu är mitt borta och det blir så mörkt på kvällarna.

Det är mysigt med ljusstakar i fönstren.

Ha en fin fredag.

Kram Helene.

2012-01-13 @ 10:26:31
URL: http://helenesdagbok.blogg.se/
Postat av: AnneliH

Det var trevlig läsning...mindre trevligt var ju att jag glömde bort att ge dig min länk..http://shaggkvist.se/wordpress/?p=3373 men jag är med nästa jul kanske...ha..ha..!! Känner mig inget trög...

2012-01-13 @ 10:42:17
URL: http://shaggkvist.se/wordpress
Postat av: gunsan

Härligt att läsa dina sammanställningar;))



kramizzzzz

2012-01-13 @ 11:49:33
URL: http://nybogunsan.blogspot.com
Postat av: Marie-Louise

attans jag han inte vara med den här omgången - det blev som det blir ibland: livet kom emellan... Men lika roligt som vanligt att läsa din fenomenala sammanställning :) Kram fina

Svar: ja men nu får vi peppas lite så är vi på gång :D

2012-01-13 @ 12:28:09
URL: http://madredetres.blogg.se/
Postat av: Karin

Yohanna, jag måste le, för nu har jag halkat in på ett tema som jag inte alls tänkte vara med på från början. Jag skrev mitt inlägg om Tjugondagknut för att minnet poppade upp om min julutsoparrunda p.g.a att jag hade läst ditt härliga inlägg med farmor och alla barnbarn. Att jag hamnade med i real life-temat blev extra roligt, det kom liksom på köpet. Det är verkligen real life och givetvis så hänger jag gärna med i fortsättningen fastän jag halkade in på temat som på ett bananskal.

Ibland blir det så:).

Ha en finfin helg!



Karin

2012-01-13 @ 18:34:43
URL: http://pettasblogg.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0