Skrivet den: 2012-01-13 Klockan: 23:50:57

Sammanfattning av Real-Life-enkäten

För nån vecka sedan så hade jag ju en kick-off Real Life här på bloggen med en enkät för er att fylla i. Med hjälp av den så skulle jag, hade jag så smart tänkt ut, få lite nya tips ideér för att utveckla eller avveckla denna veckoenliga utmaning som jag pysslat med under året som gått.

Man måste ju förnya sig för att inte kliantelet skall tröttna på en ;)

För er som inte har en susning om vad Real Life är så kan jag väl lite snabbt berätta att det startade med att jag fick lite ångest över alla perfekta foton och inlägg i bloggvärlden. Även om det var en 100-barnsmamma som arbetade heltid och var ensamstående så nog var hemmet tipp-topp och helskinande.
Livet är ju inte så.

Så jag startade en utmaning för mig och mina läsare som varje vecka går ut på att utifrån ett ämne, som jag släpper några dagar innan, berätta på sin blogg om hur det är i riktiga livet, på riktigt, utan krussiduller.

De som skrivit om ämnet på sin blogg, lämnar en länk till inlägget i en kommentar i mitt uppdragsbeskrivningsinlägg, innom en tidigare angiven tidsfrist.
Och så sammanställer jag alla bidrag nån dag senare så att vi alla kan gå in hos varandra och läsa om hur det är, PÅ RIKTIGT ;)
Lätt att fatta va? ;)

Alla utmaningar och sammanställningar som vi gjort under året kan man läsa i kategorin >>> just Real Life.


Enligt svaren på enkäten så framkom det att:

1. Vad tycker du om Real Life-upplägget?
a. Bra, försöker vara med så ofta jag kan. (IIIIIII=7)
b. Kul att läsa om andra men vill inte vara med. (III=3)
c. Urtråkigt
d. Likgiltig

2. Varför är du INTE med om du nu inte är det?
a. Kommer inte på något att skriva. (II=2)
b. Det passar inte in på min blogg.
c. Vill inte göra reklam för en annan blogg på min blogg.
d. Glömmer bort. / Har inte tid. (IIIIII=6)
e. Annat, nämligen....

3. Behövs det något nytt i upplägget?
a. Nej det är bra som det är. (IIIIIIII=8)
b. Det håller på att bli uttjatat.
c. Hitta på något nytt! (I=1)

4. Vad är det som är bra?
-Inga konstigheter, roliga och såpass lätta att alla kan vara med.
-Enkelheten, inte så krångligt.
-Att få tips om vad man själv ska skriva, samtidigt som man sedan får läsa om de andra.
-Kul att få fler läsare till sin egen blogg och kul att själv upptäcka nya bloggar av de som är med.
-Att ge mig själv en eftertanke om vem jag är och vad jag håller på med eller vad det är jag gjort som kan vara av nytta/onytta!
-Bra ämnen att skriva om.
-Roligt när det händer lite grann här ute i bloggvärlden.
-Att man automatiskt läser nya bloggar.
-Att man ska vara ärlig.
-Intressanta vinklingar.
-Gillar variationen av "ämnen".
-Kul att få en inblick i andras vardagsliv.
-DU!

5. Vad är det som är dåligt?
-Inget är dåligt!
-Möjligtvis att man inte hinner/ orkar läsa inläggen för det ofta är mycket text.
-Det som jag kan känna är att man inte alltid hinner få ihop ett inlägg från må till on. Särskilt då jag jobbar.
-Lite kort om tid kanske.

6. Tips ;)
- Gör uppdragen och sammanställningarna korta och tydliga.
-Låt läsarna komma med förslag på ämne!
-Lägg ut utmaningen på fredag så man hinner fixa under helgen.
-Nu vs Då (ngt man förändrat), resminnen, vackraste saken man har i sitt hem, något man inte kan leva utan, något man gjort som är pinsamt, något man gjort för någon annan.

Jag tackar så mycket för svaren och har grunnat och grunnat på hur jag ska göra detta.
Det är ju uppenbarligen att folk tycker att det är för dåligt med tid så en bra idé är väl att följa rådet att lägga ut UPPDRAGET på fredagen, innan helgen.
Nu blir det inte så idag. Men jag ska jobba på att få ut nästa veckas under morgondagen.

Annat uppenbart är ju att det måste bli kortare inlägg. Där får jag ta åt mig och jobba på kortare texter.

Att folk glömmer bort att vara med fastän de vill är ju tråkigt. Jag försöker att alltid ha en länk med till uppdraget när jag ger kommentarer till folk under uppdragstiden. Men jag vill ju inte vara FÖR påstridig heller.
Ska vi göra en mailinglista dit man får anmäla sig om man vill ha påminnelser?
Eller får folk hålla ordning på sig själva?

Annat tips var att låta folk få komma med förslag på ämnen att skriva om.
Så kan vi ha.
Efter varje veckas sammanställning så får man ge förslag på kommande veckas tema.
Så bestämmer jag då NATURLIGTVIS ;) Och har det inte kommit in något bra så kör jag på envälds-härskar-principen.

Men hur ska vi få nya bloggar att vara med, så att vi får nya bloggar att läsa och nya liv att lägga näsan i blöt i?
Fundera på detta.
Nu en god natt och vi hörs i morgon.
/Y

PS Nu när jag ändå är igång och frågar, är det några utan bloggar som också skulle vilja vara med på detta? Jag vill ju inte diskriminera någon ;)DS

Kommentarer
Postat av: LILITH - Borderline & mamma

Jag tänker varje gång att jag ska vara med. Det är latheten som sätter stopp eftersom jag måste föra över bilderna till datorn, och sånt skjuter jag alltid på.

2012-01-14 @ 00:19:41
URL: http://lilith.se
Postat av: ♥ Carina ♥

Du är så omtänksam vännen :)

Godnatt kramen till dig!

2012-01-14 @ 00:37:48
URL: http://cinacarina.blogspot.com
Postat av: Fnulan

Vilket engagemang du har!!! Du är duktig!!!

2012-01-14 @ 00:46:32
URL: http://fnulan.se
Postat av: Jenny

De få gånger (eller kanske det rent av bara är en gång?) som jag missat har jag bara inte hunnit med.

Längre tid gör ju att även jag måste hinna med.



och du: jag tycker folk kan få hålla reda på själv, annars kanske du bränner ut dig på det här och meningen är ju att det ska GE energi - inte ta!!!



kramiz

2012-01-14 @ 01:33:49
URL: http://jennysviktigaliv.blogspot.com
Postat av: mankan

Jag har ingen blogg och är inte så intresserad av att läsa om Real Life-övningarna. Det jag tycker är roligast att läsa på din blogg är när du skriver om allt som du gör med din familj och visar bilder på barnen (Irma!). Det är som en intressant roman - en riktig Real Life-roman!

2012-01-14 @ 01:46:54
Postat av: Sand mellan tårna

Nu "missade" jag senaste real life igen. Skyller på ont om tid och bloggslöhet. Vi har ju faktiskt semester;)

2012-01-14 @ 07:10:56
URL: http://sandmellantarna.com
Postat av: Mollan70

Låter intressant men jag har inte tid tyvärr.Jag får läsa andras istället. =)

2012-01-14 @ 08:46:53
URL: http://www.metrobloggen.se/Mollan7
Postat av: vuxenmamman

Jag har bara missat det- inte hunnit med...Men jag ska ta tag i mig minsann. Tycker det är bra att få ett ämne presenterat.

Så skärpning nu.



KRAM

2012-01-14 @ 08:50:05
URL: http://vuxenmamman.wordpress.com
Postat av: Victoria

Nu har jag skaffat blogg i a f, så jag kan vara med :) Jag tycker att var och en får komma i håg själv, vill man vara med så kommer man i håg!

2012-01-14 @ 09:39:10
URL: http://fruvisp.bloggo.nu/
Postat av: Marie-Louise

Jag tycker man kan komma ihåg det själv - vill man vara med så brukar man/jag hinna iaf. Vissa gånger har jag inte hunnit (ofta jobb eller tenta som tagit tiden), vissa gånger har jag inte velat vara med (ofta beroende på ämnet) men oftast är jag med. Spännande att vi får tipsa om ämnen :) Kram vännen

2012-01-14 @ 11:08:11
URL: http://madredetres.blogg.se/
Postat av: Spanienfrugan

Ja, det är synd att du bor så långt bort! Vore ju praktiskt med bebissaker annars :) Jag tycker det är väldigt dåligt med saker på andrahandsmarknaden i Spanien, så det stämmer säkert att de inte har loppisar och säljer så mycket på blocket. Det jag hittar på segundamano i San Sebastian är skitdyrt med, inte som hemma där man kan fynda saker för 200kr.

2012-01-14 @ 11:26:09
URL: http://spanienfrugan.blogg.se/
Postat av: gunsan

Du trixar o fixar så att det ska bli bättre än bra, hur det nu än blir så kör vi/jag;))



Ha en toppenlördag;))



kramizzzzz

2012-01-14 @ 11:39:42
URL: http://nybogunsan.blogspot.com
Postat av: Helena

Jag blir så arg att jag missade medicinskåpet, men så är det när man är sjuk, jag glömmer, åker in på lasarettet och är sjuk, men hoppas på att kunna vara med någon gång iaf. Jag klickade på en länk, men den var bort tagen eller nått.
Ha det bra

Svar: Sâ tr^^akigt att höra. Hoppas att du blir bättre fort och kan vara med oss här. Du är sâ välkommen sâ ;)
Yohanna i Las Palmas

2012-10-14 @ 11:05:56
URL: http://snusan2.blogspot.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0