Skrivet den: 2012-01-29 Klockan: 23:34:32

"Operation fettsanering" vecka 4 upplägg

UPPLÄGG vecka 4
- 15.900 steg om dagen.
- Plankan varje dag.



På något sätt så känns det som att jag kanske har haft lite FÖR bråttom med att göra alla ändringar. Det är viktigt att varje förändring är väl förankrad i vardagen innan man går vidare med nästa. Annars blir det lätt att man tar sig vatten över huvudet och ger upp.

Som nu till exempel, med stegen. Jag satte ribban på 15.900 steg varje dag som skulle uppnås. Det är ganska så mycket. Kanske tog jag mig vatten över huvudet för jag har inte lyckats att nå dit mer än 2 av veckans 7 dagar.

Om det blir eftermiddagsaktivitet så fixar jag det galant. Men det blir många gånger inne-eftermiddagar och då är målet för långt borta för mig. Måste ha en plan B för att ta till dessa dagar. En ny rutin som måste nötas in.

Min stegdag brukar se ut så som följer:
Går upp så står mätaren på 0 steg ;)
Morgonförberedelser; ~1000 steg
När jag kommer hem från skollämning och morgonrunda, står mätaren på 8.500 steg.
Hemma, pysslar, bloggar.
Kommer hem fråm skolhämtning står mätaren på 12.500 steg.
Fattas 3.400 steg till läggdags.

Innan sjukdomen så gick jag en kvällsrunda också och då fixades stegen då. Men nu så har jag blivit bekväm och drar mig för att gå ut på kvällarna i mörkret.
Får tänka lite på saken.
Denna punkt får alltså stå kvar och övas på även denna veckan.

Matlagningen går bättre och bättre. Lagar bra mat med mindre fett och mer grönsaker. Dock äter jag för stora portioner. Men det får vara som det är nu och jag lämnar det med en baktanke att tänka på det under veckan.

Vecka 4 så lägger jag till bara EN ny punkt och låter en gammal få lite extra uppmärksamhet. Samtidigt som jag äver fortsätter med de gamla punkterna:
Vecka 1: Kick off, vägning och mätning, börja med morgonrundor och sluta äta godis i veckorna.
Vecka 2: På med stegräknaren och anteckna stegantal, börja med två mellanmål om dagen och dricka mer vatten.
Vecka 3: Mer grönsaker i maten, minska på fettet och öka stegantalet till 15.900 steg om dagen.


* * * * * * *

Vecka 4 blir då:

- Stegräkningen
Veckans steg är:
Måndag: 14.430 steg
Tisdag: 15.424 steg
Onsdag: 15.523 steg
Torsdag:19.166 steg
Fredag: 15.200 steg
Lördag: 16.959 steg
Söndag: 8.960 steg
Det ger ett snittantal på 15.094 steg om dagen. Så jag har ju i alla fall ökat snittantalet lite i alla fall.
Nu ska jag försöka fixa någon form av eftermiddags aktivitet varje dag.

- Styrkeövningen PLANKAN
Som jag har hört talas om denna övning. Det är en övning för att stärka upp muskelgrupperna mage och rygg med en enkel övning.
TräningsLofsan berättar >>>.



Jag har ju tidigare gått omkring och dragit in magen hela tiden och det är ju en form av smygplanka som hjälper till att få in putmage och få koll på de invändiga magmusklerna. Men nu har jag alltså tänkt att jag ska även våga mig på en liten övning hemma på mattan.

Första gångerna nu när jag provat här hemma, så har jag bara klarat 30 sekunder x tre gånger och det är ju ingen höjdare.
Jag försöker få in en rutin på detta och målet är EN hel minut, rak och på sidan.
Ja ja, den som siktar mot stjärnorna når trädtopparna, som alltid är något ;)

* * * * * * *

På fredag kör jag fredagsvägning med utvärdering av veckan igen. Om ni skriver något på era bloggar under veckan, så skicka gärna in länkarna så ska jag göra en lista här under med alla oss som håller på och VAD vi håller på med under veckan.
Så man kan gå in hos varandra och läsa, peppa och se hur det går.
Nämn gärna i kommentaren hur mycket ni vill gå ner och hur ni ligger till nu.

Nu kör vi på ;)

/Y


Fettsanerare ;)
- Yohanna i Las Palmas (5,6 kg kvar 17 kg uppnått, GRATTIS!): fredagsvägning v.3

- Marie (0,4 kg ner, 10 kg kvar, GRATTIS!): fredagsvägning

- AnneliH: Förändring v.4, förändring v.5

Kommentarer
Postat av: AnneliH

Tack för att du sporrar med nya ideér!!

Det där kommer att bli jobbigt...ha..ha..men nyttigt för min "hängmage" !

Nu är jag peppad som bara den!



Ha en underbar dag!

Kram

2012-01-30 @ 06:49:00
URL: http://shaggkvist.se/wordpress
Postat av: Ewa (mamma till 6 döttrar)

God morgon du duktiga kvinna!! :)



Här borde jag nog oxå köra lite fettsanering! För den här helgen så har det blivit både GOD mat och chips :) Men det var som sagt var gott!! :)



Kram och ha en fin dag

2012-01-30 @ 06:49:29
URL: http://tjejmorsan.blogg.se/
Postat av: vuxenmamman

Återkomme till ditt inlägg men ville visa dig: http://vuxenmamman.wordpress.com/2012/01/30/vuxenmamman-far-skylla-sig-sjalv/

2012-01-30 @ 07:52:04
URL: http://vuxenmamman.wordpress.com
Postat av: Miriam

Ja det där med att förändra tar tid. Kanske att ge det två eller tre veckor i taget innan du ger nya mål. Så att både du och kropp hinner med. Men jag är så imponerad av din framåtanda. Jag har själv fruktansvärt svårt att just komma igång. Nu kämpar jag som en blå för att få in rutiner igen, och vad händer då: jo blir liggande igen i en hemsk förkylning och feber! Så nu är det att börja om igen. Sakta och försiktigt! TRÅK!

Lycka till!

Må så jättegott!

Kram Kram!

2012-01-30 @ 07:54:23
URL: http://bamsebusfunderingar.blogspot.com/
Postat av: Tina

Ja GRATTIS gumman! Du är verkligen superduktig och sund i ditt tänkande! KRAM!

2012-01-30 @ 08:08:53
URL: http://frurosmer.wordpress.com
Postat av: millan

beundran! Du har beundransvärt fokus och bra inställning! Mina vägningar har gått så där - rutiner och planer har varit lite uppåner - har haft på tok för mycket omkring mig. Men i fredags vägde jag in på -3,4. Vet inte hur men det är ju åt rätt håll :-)

Ha en bästa vecka, det ska jag ha - nu ska här tas det lugnt!

2012-01-30 @ 08:22:55
URL: http://millamagi.wordpress.com
Postat av: gunsan

Jag blir så peppad när jag läser dina inlägg, känner till och med för att testa plankan......jiiises, undra om maken kan plocka upp mig om jag faller ihop;))



kramizzzzzz

2012-01-30 @ 14:34:38
URL: http://nybogunsan.blogspot.com
Postat av: AnnaPanna

SNYGG PLANKA DÄR!!! BRA JOBBAT!!

2012-01-30 @ 16:44:54
URL: http://annapannis.blogg.se/
Postat av: AnneliH

Plankan kommer att bli bra för mig!!

Här är min uppdatering och ja, du är så medryckande!

Ha det fint!

http://shaggkvist.se/wordpress/?p=3630

2012-02-02 @ 18:06:06
URL: http://shaggkvist.se/wordpress

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0