Skrivet den: 2012-01-13 Klockan: 12:29:03

Fredagsvägning och utvärdering, vecka 1

FREDAGSVÄGNING
-100 gram på första veckan av nystarten av "operation fettsanering".
NATURLIGTVIS blev det en besvikelse, jag skulle ljuga om jag sa andra saker. Så stor skillnad som det har varit på denna veckans mat- och motionsvanor, mot sjuk- och julveckorna. Så borde jag ha gått ner minst 100 kilo ;)

Nej men allvarligt talat så finns besvikelsen bara i hjärtat. I hjärnan så vet jag ju att det är som det ska. Kroppen fungerar så här.
Det enda jag har ändrat på denna veckan är ju godisstopp och morgonrundor.
Inget annat.
Det är klart att kroppen säjer:
-Hey! Här händer det saker. Bäst att hålla i fettreserverna. Sockerintaget har tvärstannat och kaloriförbränningen ökat. Här blir det att hålla i energidepåerna.
Kroppen är väldigt smart den.

Jag har ju slagit till bromsen på viktuppgången från julen och det är ju det viktigaste. Jag tyckte själv att det var fasligt lite jag gått upp under julen och speciellt den sista veckan. Med tanke på hur många chokladaskar och MacceD-besök vi avverkat på sista tiden.
Plus 1,5 kilo är inte rättvist.
Det BORDE ha varit 10 kilo ;)
Så därför är jag nöjd, i hjärnan, med veckans resultat.
Hjärtat hoppas ju alltid på en fredagsvägning som visar att jag på något magiskt sett hamnat på målvikten utan att ha kämpat.
Så fungerar det ju inte. Det VET ju jag. Men inte hjärtat ;)
(Innan tillfrisknandes-termometern får illustera. För det är första delmålet, få bort högtidens viktuppgång.)


Så till UTVÄRDERINGEN.
Att slå på bromsen på godisintaget var svårare än jag mindes. Det har varit tufft. Jag har gått och tittat på överblivet godis i skåpen varenda dag, många gånger, och tänkt:
-Jag ska bara ta EN bit. Vad gör EN bit?
Men för det första så brukar en bit lätt bli till två och tre osv.

Och för det andra så har jag ju bestämt att jag ska bli av med sockerbegäret och bara äta godis, som delmål på helgerna, men slutmålet är BARA lördagsgodis.
Och det enda sättet att göra det på är att kapa intaget av socker. Nu är det jädrerimej slut. Jag vet ju att det går. Det tar bara lite tid och starten är ju jobbigast. Sedan BLIR det ju lättare, det vet jag.

Facit denna vecka är:
- Fyra pepparkakor när sötsuget slog till. Men jag stoppade det med ett par sockerfria tuggummin, i tid. Annars hade jag lätt ätit upp hela burken. Ja kakorna i den då ;)
- Ett halvt julbakverk hemma hos en kompis. Då får man ju inte tacka nej. Jag delade med Älsklingen i alla fall.
- Och tre digestivekex i parken i går. Fördömt att alla kanarier ska äta kex till mellanmål. Det går ju inte att stå emot.
Denna helgen ska jag dock äta upp ALLT som finns i huset som ligger och lockar. Det enda som jag lämnar är Alexanders lördagsgodislåda. Sen ska allt väck. Inga mera lockelser.

Morgonrundorna är jag jättenöjd med. Det var hur enkelt som helst att komma tillbaka till gamla rutiner.
Skollämning, morgonrunda, hem och duscha och så frukost på det.
Morgonrundorna är det bästa med detta och det jag rekommenderar mest att sattsa på om man ska göra en förändring.

Jag vet att det är svårt och ännu svårare om man inte MÅSTE ge sig ut på morgonen. Men efteråt är det så skönt.
Då har man det gjort och behöver inte fundera på det mer denna dagen.
Och så kommer jag hem och får mig en dusch som gör att jag startar dagen bättre. Smörjer in mig piffar mig och får på mig andra kläder än myskläder, som i alla fall jag har så lätt att hamna i när jag går hemma.
Irma sitter i badrummet med mig och leker med sina leksaker, så är det problemet löst ;)

Verenda dag har jag gått min runda. Inte den långa, inte den korta utan den mellersta. Senare ska jag byta till den längre. Men inte denna veckan.
Det gäller att ta det piano ;)

Jag ser att många kör på med en rivstart och det är ju kul med all motivation. Men glöm inte bort att inte ta i för mycket. Det är en livstilsförändring vi är ute efter. Något som ska hänga med i vardagen länge.
Det viktiga är att inte ge upp. Snedsteg visst. Men inte tröttna och ge upp.
Bättre att ta en runda runt kvarteret varje morgon och fortsätta med det. Än att åka till gymmet två timmar i gryningen och ge upp efter 2 veckor.
Det där måste man känna efter själv.

Jag kan berätta att första gången jag gjorde detta, när jag skulle börja med min morgonrunda, så gick jag bara runt huset, 10 minuter. Sedan ökade jag rundan lite för varje vecka.
Det svåra är ju liksom att komma ut. När man väl är ute så är det inga problem, då har man ju övervunnit hindret.

Det var denna veckan, vecka 1.
Godisstopp - CHECK!
Morgonrunda - CHECK!
6 kilo till målvikt.

Hur har det gått för er?
Hur känns det?
Några problem?
Några frågor?

Trevlig fredag!
/Y

PS Nästa veckas upplägg kommer någon gång under söndagen. DS

Kommentarer
Postat av: Hanna

Jag återkommer med mitt resultat på tisdag! Men det har gått riktigt bra, inget godis och minimalt med kolhydrater. När noah blev sjuk försvann en hel del av suget också...

2012-01-13 @ 13:11:33
URL: http://mamzter.wordpress.com
Postat av: Jenny

Mitt resultat sedan i söndags: -5 kg, men ta det med en nypa salt, nu är helgen här och jag ska äta och då kommer vätskan att fyllas på i kroppen, men förhoppningsvis INTE med 5 kilo - så klart!



Vi ska åka iväg och mysa på hotell i morgon, och även gå ut och äta samt gå på bio, så då ORKAR jag bara inte tänka på det här. Så egentligen startar jag upp "på riktigt" på måndag igen.



Däremot har det INTE gått något bra med de där promenaderna som jag vill ut på, av olika skäl, men mest har det varit min rygg som bråkat Grrr



Men jag tar nya tag efter helgen - lovar!



kram

2012-01-13 @ 13:23:56
URL: http://jennysviktigaliv.blogspot.com
Postat av: Marie-Louise

Jippi heja heja vad duktig du är.

Här går det ganska bra men jag har inte väg in mig än och inte tagit mått - tänkte göra det i helgen. Problemet just nu är ju våra isgator ute :( där har nog du det lite lättare promenadmässigt mor vad jag har det. Men attans nu ska jag försöka köra... Kram vännen

2012-01-13 @ 14:29:55
URL: http://madredetres.blogg.se/
Postat av: Ninja

Usch, vad svårt det är att lura kroppen och den blir bara smartare med åren. Har väl lärt sig av tidigare försök (suck!)....

Hur det går? Jag bantar inte men en magsjuka hjälpte mig ett kilo i rätt riktning.....

2012-01-13 @ 14:35:27
URL: http://nordtellus.blogspot.com
Postat av: AnneliH

Heja dig! :)

Jag får vara glad och tacksam att du har sporrat mig till att börja rör på mig, och få lusten till att verkligen göra det....

2012-01-13 @ 15:05:45
URL: http://shaggkvist.se/wordpress
Postat av: Åsa

Duktig är du, och smart och intelligent!

Kramar Å

2012-01-13 @ 15:57:22
URL: http://sommerseth1.wordpress.com
Postat av: Lena

Bra jobbat och du tänker ju så rätt.........är en livsstilförändring och inte någon snabbkur! Jag har efter alla helger och denna vecka konferens på trevligt spa hotell börjat på ruta ett igen !Även om jag motionerar så är det för mycket mat på mina fat! Men nu är det bara att hålla i och hålla ut! Godis är inte min last alls, men gillar mat och plock alldeles för mycket.....! Men jag tar som du säger ett steg i taget.Heja oss ! Hälsningar Lena

2012-01-13 @ 16:19:13
Postat av: Marie

Jag har min vägning på måndag morgon, det ska bli spännande att se hur det gått!

Eftersom jag har fel på sköldkörteln så har min "förbränningsgrej" sjunkit, allt i kroppen jobbar långsammare. TYPISKT!!

MEN...tänket har kommit tillbaka, har lyckats mota undan godissuget.

Återkommer med mitt resultat på måndag alltså, så ha en härlig helg där nere i värmen!!

//Marie

2012-01-13 @ 16:54:01
URL: http://miruschkas.blogspot.com
Postat av: Jenny

Det blir alltid så den första veckan med enbart 3 shakes/dag, men då är ca 2 kg enbart vätska (som kommer tillbaka då man börjar äta igen) men det verkar som att jag samlar på mig ännu mer vätska...Men jag kör igång ordentligt på måndag, så får vi se vad vågen säger nästa fredag :)



Den stukade foten ligger nu högt och vilar...



kram

2012-01-13 @ 16:56:08
URL: http://jennysviktigaliv.blogspot.com
Postat av: Mollan70

Vad duktig du är som tänker på vad du plockar i dig och går på promenader. Precis som du skriver så reagerar kroppen så där i början. Nästa vecka har du säkert gått ner mer i vikt.Kram

2012-01-13 @ 17:28:17
URL: http://www.metrobloggen.se/Mollan7
Postat av: ☆ m a l i n .

Oj vad härligt att bo i Las Palmas! Själv skulle jag nog sakna svensk mat efter ett tag dock :)

2012-01-13 @ 19:17:52
URL: http://carlssonmalin.blogg.se/
Postat av: Ansibecki

Jag tycker du är duktig! På en vecka ska det inte hinna hända så mycket för då kommer det troligtvis bara tillbaks ändå. Du gör rätt i att ta det lugnt och jag är övertygad om att det kommer gå åt rätt håll. Du verkar så målmedveten!



För min del har det nog inte gått så bra. Jag har ätit både godis, glass, bullar och kakor. Men jag har i alla fall tränat några kvällar. Morgonrunda är det inte tal om eftersom jag åker till jobbet efter att jag lämnat på dagis. Och att gå upp vid femtiden innan gubben åkt iväg har jag ingen lust med... Har inte vägt mig idag men tänkte göra det imorgon. Kör hårt med godis-stopp nästa vecka så får vi se hur det går :)

2012-01-13 @ 22:22:19
URL: http://www.ansibecki.blogspot.com
Postat av: gunsan

Måste säga att jag är supernöjd med mig själv, nu ikväll blev det lite mörk choklad, de har legat i lådan o ropat på mig hela veckan, men icke sa nicke, jag har inte tagit en bit i veckan o ingen kaka heller yeehaa;)) -1 kg var det på vågen i morse, känns inte så mycket, men men, det går ändå åt rätt håll;))

Sen blev det -ikväll alltså - ett par pepparkakor och några valnötter;)

Men nu ska jag ta mig en stooooooor kopp polkagriste, det märkliga är ju att nu är jag ju sugen på nåt gott igen bara för att jag tagit lite gott ikväll, hmhmhmhm;)



Kramizzzzz

2012-01-13 @ 22:23:46
URL: http://nybogunsan.blogspot.com
Postat av: Freja

Operation fettsanering måste jag oxå ta tag i. Jag väger nästan 20 kg för mycket och 15 av dem gick jag upp under ett stressat halvår för två år sedan. Nu har jag gått och dragit på dem alldeles för länge! Hej då godis, välkommen promenader! Fast först måste jag äta upp de två kexchokladkakorna jag sparat....

2012-01-13 @ 22:25:27
URL: http://blogg.amelia.se/reddevil/
Postat av: Alfva - i preggoland!

Stirra dig inte blidn på den där vågen, utan gå på känslan i kroppen - det kommer man så mycket längre på! :) Och du kämpar ju på med gammal sjukdom i kroppen - den måste få lägga sig lite med.



Sv: Åh nej - inte menar du att det är samma visa med en 5-åring? Uj uj uj. Trodde det skulle bli lättare när de kunde prata och berätta exakt vad som är fel. Nu fastnar hon ju på orden och kan inte riktigt uttrycka vart problemet ligger... :(

Kul att du ville vara med och gissa - sammanställningen skulle såklart vara länkad i högra hörnet men ja - så teknisk var inte jag.. ;) Här har du den i alla fall! :)

http://alfvan.wordpress.com/2012/01/06/sammanstallning-nar-kommer-liten/

Du är självklart uppdaterad!

2012-01-13 @ 22:33:00
URL: http://alfvan.wordpress.com
Postat av: vuxenmamman

Du är så duktig! Bara att vända det är ju värt allt smör i Småland. Bar jobbat.



Jag kämpar på och har till och med varit och köpt nya träningsskor och kläder. Det har inte hänt på 10 år. Tycker till och med att det är lite roligt. Hoppas bara det håller i sig. Men syrran har lovat att jag efter 20 ggr ska VILJA träna....Så den 28 januari är jag där. Ska bli kul och se om denna lata kärring har fått sig en vändning i livet. Jag ska ju väga mig samma dag och då har det gått en månad på min satsning mot beach 2012.



Vi kämpar på vännen.

KRAM

2012-01-13 @ 23:34:43
URL: http://vuxenmamman.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0