Skrivet den: 2012-01-17 Klockan: 12:56:59

Bilköp?.....eller ej

God Morgon!
Det känns bättre idag efter några extra timmars sömn i natt. Irma sov bättre också och natten var relativt lugn. Alexander tassade bara upp en sväng vid 23 för att dricka vatten. Jag hade nästan inte somnat och blev nästan ihjälskrämd av honom. Han brukar ALDRIG vara uppe på nätterna/kvällarna.
Men så är jag ju VÄLDIGT lättskrämd också Buuuuuu ;)

Får ta en förklaring på det där med bilhandlarna och bilhandleriet igår. >>>


Vi har ju gått och tittat på en ny bil sedan EVIGHETER tillbaka. >>> Vi åker omkring i en liten skokartong just nu och det är VÄLDIGT bökigt med två barn, vagn, väskor, handling osv som ska in i bilden.
Älsklingen svär ve och förbannelse varenda gång vi ska iväg och vi ska veckla ihop eller ta ur, barnvagnen i kofferten.

När vi ska till sommarstugan om sommrarna så är det rent komiskt att se oss. Då har vi packning upp till öronen och det är knappt att man ser ut genom rutorna på bilden = trafikfara.

Varenda gång som mina föräldrar eller någon annan kommer och hälsar på oss, så blir det ett väldigt trixande med hyrbilar, skjuss, buss och vad man nu måste hitta på för att kunna åka någonstans tillsammans.

Så, en ny bil är vad vi vill/önskar/hoppas kunna skaffa oss.

Så till lurendrejjeriet.
Den bilen som vi vill ha kostar ETT pris. Vi har EN summa pengar och EN stycket bil att byta in.
Min far har sagt åt mig att ta det lugnt i förhandlingen med bilförsäljarna och pruta ordentligt. Det har de möjlighet att göra. Och det tror jag också ;)

När vi nu kom till bilförsäljaren (för andra gången i denna förhandling) så står försäljaren fast vid samma pris på bilen. Men han kan ge TRE gåvor till bilen: tonade rutor, parkerings hjälpare och hands free.
Men jag är mer intresserad av kontatt rabatt på priset och frågar om han inte kan ge lite bättre pris. Med ett stort leénde naturligtvis.
Man ska vara glad när man prutar, har även pappa sagt ;)

Men priset är fast säjer försäljaren, det kan han inte göra något åt. Och så finns det ju BARA ett exemplar av just denna bilen som vi vill ha, på Teneriffe. Tar den slut, ja då måste man beställa dem från Tyskland och då tar det TRE månader att få hem bilen och då har ju priset höjts.
Hmmm. Han sätter press på oss.

Så då får jag ta fram min press, sanningen, och säja som det är att vi har bara en viss summa pengar + vår bil som vi kan betala med. Om inte priset på bilen sänks, ja då måste vi hitta en billigare bil.

Försäljaren börjar ringa runt till "kontakter". Det är nämligen så att bilföretaget ska "köpa" vår gamla bil och dra av på priset på den nya. Men så klart så kan de inte ge några större summor för den ;)
En fjärdedel av värdet har de föreslagit.
Men vipps efter lite ringande så hade försäljaren hittar en köpare av vår gamla bil som kan ge LITE mer för det. Fortfarande så är vi inte ens i närheten av halva värdet på bilen.

När jag nu fortsätter att framhålla att vi fortfarande är en bit ifrån vad vi kan betala på den nya bilen, så kan helt plötsligt försäljaren dra av de tre GRATIS gåvorna som vi skulle FÅ till bilen, och vips så hade priset sjunkit lite till.
Men fortfarande inte så att vi är nöjda.
Vi kom överens om att vi skulle åka hem och tala om saken och så skulle köparen av den gamla bilen komma och titta på den....som idag då.

Vi hade fortfarande lite tid kvar innan det var dags att börja natta ungarna, så vi drog iväg till en kompis till Älsklingen som handlar med bagagnade bilar för att höra med honom vad han tror om värdet på vår bil.
Han säjer då att on han skulle köpa bilen så skulle han ge de dubbla mot vad bilföretaget skulle göra. FAST det är ju bara om vi skulle ha köpt en begagnad av honom.
Fast nu vet vi ju vad bilen är värd i bil-försäljar-företagens ögon.


Visst, vi skulle kunna fixa och trixa med bilen för att sälja den privat och få ÄNNU mer för den. OM vi skulle lyckas att sälja den. Men situationen är ju inte som så nu, att vi har tid och ork att renovera (eller vad man nu säjer om bilar) vår lilla skokartong.
För, för att få ut det priset som bilen är värd så måste man städa upp den lite. Ni vet, utseénde säljer. Några repor måste fixas. Klädseln måste tvättas. Det ska puttsar och poleras.
Ni fattar. Jobb.

Oj ett jätteinlägg.
Men därför blir jag lite osäker på hur det egentligen går till i denna värld av bilförsäljning.
Är det, eller inte fast pris?
Kan man pruta?
När vet man att det inte går mer?
Och varför ska bilförsäljarna se så himla oskyldiga ut att man går på vad de säjer på en gång?

Orättvist.
Men vi kör på här får vi se vad som händer.

/Y

Kommentarer
Postat av: ♥ Carina ♥

Åh det är så jobbigt när man ska byta bil. Men helt klart kan man pruta. Betydligt mer än man tror.

Det är vad jag tror ;)

Lycka till med bilköpet!

Kram

2012-01-17 @ 13:48:19
URL: http://cinacarina.blogspot.com
Postat av: Miriam

Ja bilköp är ingen lätt grej. Och hur man än gör så blir man säkert lurad.Vi bor ju på landet och är tvungen att ha två bilar och det är ju så himla dyrt. Bil är ett nödvändigt ont! Fast jag skulle känna mej fruktansvärt låst utan...

Lycka till!

Hittar inget problem i mina inställningar ang kommentarer. Vet inte vad som är fel, men det är fler än du som inte kan kommentera! Hoppas du inte ger upp!=)

Må så jättegott!

Kram Kram!

2012-01-17 @ 14:20:35
URL: http://bamsebusfunderingar.blogspot.com/
Postat av: gunsan

Jag har en känsla av att alla bilförsäljare är lite utav "skojare", självklart ska man pruta o pruta igen o nåt som jag lärt mig av min käre far o gube, man ska aldrig visa att man blir jätteglad utan vara så där lite nollställd;))



Lycka till vännen o fortsätt pruta;))



kramizzzz

2012-01-17 @ 14:32:16
URL: http://nybogunsan.blogspot.com
Postat av: Ninja

Fy, vad man ska krångla med spanjackerna, men man får allt ta seden dit man kommer. Verkar som att säljaren vill sälja i alla fall, så stå på dig!

Att rekondera en bil är faktiskt inte alls svårt och går rätt fort också, på macken kan du köpa skumtvätt och medan den verkar så vaxar du bilen utanpå och sprayar på bumpershine eller backtoblack på kofångarna och andra matta plastytor. Går att använda på instrumentpanelen också. Voilá sedan har du en ny bil på ett par timmar!

2012-01-17 @ 15:17:28
URL: http://nordtellus.blogspot.com
Postat av: Ama de casa

Klart man ska pruta! Bilförsäljare är nutidens hästskojare... Skitjobbigt att byta bil!



Hoppas det går bra för er och att ni "får" bilen till det pris ni är beredda att ge!

:-)

2012-01-17 @ 15:29:14
URL: http://amacasa.wordpress.com/
Postat av: Åsa

Åh,jag har ingen aning alls...

Men pruta det kan man, så mycket vet jag. Jag tror på att vara bestämd så det sjunger om det, men att man möts på halva vägen dvs mittemellan ditt och säljarens pris.

Om inte annat så skulle jag dra det för försäljaren, att vi är inte dumma i huvet, vi givetvis fått den värderad av en annan bilförsäljare..

Hoppas det går bra :)

Älskar dina långa storys

Kramar

2012-01-17 @ 15:40:32
URL: http://sommerseth1.wordpress.com
Postat av: AnneliH

Ja, vid bilköp måste man var på sin vakt. När jag köpte min BEG. bil prutade vi plus att vi fick en massa extra ...så visst finns det bilhandlare som är justa. Men om det går att pruta på NYA bilar törs jag inte uttala mig om...då kanske det är en helt annan grej.

Hoppas det ordnar sig och att ni hittar ert "dröm åk" :)

2012-01-17 @ 17:58:29
URL: http://shaggkvist.se/wordpress
Postat av: Hanna

Bilförsäljare är ett eget släkte, hoppas verkligen ni får bilen ni önskar, till det pris ni är villiga att betala! Kram

2012-01-17 @ 19:01:44
URL: http://mamzter.wordpress.com
Postat av: Jenny

Klart man ska pruta. Det ar en sjalvklarhet och de forvantar sig att man gor det. Ofta om man saljer sin bil till samma foretag sa far man ofta inte lika mycket som man skulle fatt av att ev salja privat. Men man slipper ju jobbet det innebar att salja privat. Men kolla runt pa natet. Vad saljer liknande bilar for privat. Och den bilen ni ar intresserad av. Alltid bra att ha lite priser att jamfora med nar man forhandlar. Och svart att veta om man blir lurad eller inte. Men surfa runt lite, det brukar alltid ge nagot.



Ha en fin kvall!



Halsningar Jenny

2012-01-17 @ 20:48:45
URL: http://iwales.blogg.se/
Postat av: mankan

Det där med att pruta är inte lätt. Det bästa tror jag är att förhandla med två bilförsäljare samtidigt och spela ut dem mot varandra och säga att ni fått ett bättre erbjudande från den andra handlaren (även om det inte skulle vara sant). Men detta tar ju förstås tid... och har man siktat in sig på en bil som bara en handlare har i lager så är ju detta inte något alternativ förstås. Lycka till i alla fall!

2012-01-17 @ 20:48:47
Postat av: vuxenmamman

En bilaffär är alltid en förlustaffär säger min pappa!



Jag hatar att deala med säljare. Fast jag är en djävul på att pruta ;-)



KRAM

2012-01-17 @ 20:51:57
URL: http://vuxenmamman.wordpress.com
Postat av: kort

Nu håller jag tummarna för att du fortsätter vara lika tuff och att du får ett pris du är nöjd med =)

STÅ PÅ DIG!

Kram

2012-01-17 @ 23:01:11
URL: http://kort.webblogg.se/
Postat av: Annelie

Ja du... jag har ingen aning om hur det fungerar men tror nog att de har lite marginal för att kunna sänka priset på bilen....de tar nog i från början. Stå på er tycker jag!



På tal om skokartong, vi hyrde bil på flygplatsen när vi kom och fick en lite Fiat Panda... pytteliten bil... inte för mig men för min man som är nästan två meter lång och ganska kraftig...Han fick sätta framsätet ända bak till baksätet ;-) Och när vi körde ut från flygplatsen så svor han och hade nästan panik i rösten när han sa att det här går inte.. men till slut vande han sig och vi körde nästan slut på den där lilla bilen är vi var uppe i bergen :-) men det tog nästan ingen bensin... mätaren rörde nästan inte på sig.



Vad synd att vi hade varit i Las Palmas... det hade varit roligt att ses, vi får ta det nästa gång. :-) Lycka till med bilen nu.

2012-01-18 @ 18:29:24
URL: http://anneliestankar.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0