Skrivet den: 2012-02-20 Klockan: 22:49:03

Tropisk salsa

Ja när ungarna är hemma och rutinerna stjälps omkull, ja då hinner man inte med ens hälften av vad man normalt sett brukar hinna med.
"Yohanna trixar i köket" fick stå tillbaka för stjärnornas-kring-spelande på den bärbara och kommer här nu i en väldigt försenad version.



Det blev karrékotletter med tropisk salsa till lunch idag. Karrekotletter är inte SÅ nyttigt och det vet jag ju. Men på fredagar så har de specialpris på färska kotletter och då brukar vi köpa ett kilo för 45 spänn.
Ett kilo är föresten inte så mycket, typ 6 stycken. Inte fler.

Och kött är FRUKTANSVÄRT dyrt. Jag föredrar nötkött men det är nästan så att vi aldrig äter det. Det blir för det mesta fredagskotletterna och så fryst fläskfile. Annars så kör vi nötfärs och kycklingfileér.
Tråkigt men sant.

När jag blir så där ruskigt rik så att jag kan torka mig med 50 euros-sedlar i rumpan, ja då ska jag äta blodig oxfilé varenda dag ;)

Nu blev det alltså karrékotletter med tropisk salsa.

En kastrull med potatis fick koka. De sista 10 minutrarna slängde jag i ett gäng frysta broccolibuketter däri.

En kastrull med squash, morötter och en bit kål fick koka i kycklingbuljong och två skivade vitlöksklyftor.

Steka karrékottleterna.



Salsan är:
en fint hackad gul lök
3 tärnade tomater
en bukett färsk koriander som hackas
en hackad frukt, idag blev det päron men jag brukar ta melon, mango, papaya eller något annat jag har hemma.
en citron pressas över
lite salt och tabasco efter tycke och smak
blanda

Till ungarna gjorde jag potatismos av potatis, broccoli och kokta morötter med smör och mjölk. Wrrrom med stavmixern.

Kalasgott! Salsan får LÄTT fem gafflar av fem.
Det blev så gott med salsan och de kokta grönsakerna att jag nästan inte åt potatisen till. Om nu det ska vara något att glädjas över ;)

/Y

Kommentarer
Postat av: gunsan

Den där maten lät också supergod, här äter vi ofta kycklingfiléer, sen är det förstås mest älg som äts härhemma;) Ibland o lite för sällan äter vi fisk o då blir det oftast lax;))



Kramizzzzz o ha ett glatt o livfullt sportlov;))

2012-02-20 @ 22:58:52
URL: http://nybogunsan.blogspot.com
Postat av: ♥ Sojkas framtid ♥

haha ja jag älskar dina och mina mål! =D Skulle vi inte starta ett super företag med! ;)

Kram

2012-02-20 @ 23:19:06
URL: http://www.sojkasframtid.se
Postat av: AnneliH

Mums! Vilken inspiration!

Tack för tipsen :)

Kram!

2012-02-21 @ 07:29:41
URL: http://shaggkvist.se/wordpress

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0