Skrivet den: 2012-02-02 Klockan: 16:06:13

Torsdagslunch

Sa star jag har i koket IGEN. Jag tror bestamt att jag skapat en ny kategori har pa bloggen: Yohanna trixar i koket ;)
Men det ar sa bra att skriva har, annars sa far jag inte ner pa prant vad det ar som jag har kokat ihop idag och sa forsvinner det, receptet, ut i glomskans land.

Pa detta satt sa skriver jag ner pa en gang och sa blir det dokumenterat. Sen att webbkameran ar av den varsta sorten, det far jag ta och klura pa. Det kan val inte vara mojligt att den tar SÅ daliga bilder?

Idag blir det lax och ett recept som fran borjan var fran mina MaBra-recept, men som jag har modifierat lite efter vad som fallit mig in.

Igar hamnade vi ju pa rean och hann inte att veckohandla sa kylskapet och frysen ar precis lika toma som de var igar. Det har bara tillkommit en STOR laxbit som jag delat upp i portionspasar.

Laxfilé ar dyrt har, 170 kronor kilot i var vanliga matvaruaffar. Men en annan kedja brukar ha specialpris om man koper en hel lax och man kan da bara behova betala 70 kr/kg. Dyrt anda men jag tycker sa mycket om lax och det AR ju nyttigt. Sa ibland sa slar vi till och fryser in.

Lax alltsa.
En laxfile i en smorad ugnsform.
Hall over en dl vitt vin.
Salta.
Ror ihop en rora av en dl dijonsenap, saften av en citron och pressa i tva vitlokar.
Bred roran over laxen.
Skiva over farska tomater.
Tack med folie och skjuss in i ugnen pa 200 grader.



Nu kokar jag potatis, morotter och broccoli for att ha till. Lax ar ju en ganska fet fisk sa det galler att inte ha nagra feta tillbehor som graddsas eller potatisgratang. Da blir det en kaloribomb.
Men det gar utmarkt nar man tanker till ;)

For barn och icke-fettsanerare sa kan man blanda i CF i skyn nar laxen kommer ut ur ugnen, eller en klick smor pa potatisen.

Smaklig maltid!

/Y

Kommentarer
Postat av: gunsan

Mumsans, helt perfekt att du dokumenterar ditt race i köket, detta recept köper jag;)) låter supergott;)



Apropå det, slår det mig att jag behöver ett nytt förkläde;)



kramizzzz

2012-02-02 @ 16:13:36
URL: http://nybogunsan.blogspot.com
Postat av: AnneliH

Låter super gott!!

Måste testas...men..

Hur länge har du laxen i ugnen 20 min?

2012-02-02 @ 17:34:27
URL: http://shaggkvist.se/wordpress
Postat av: JoHo

Mmmmm... lax är ju SÅ gott! Det här lät smarrigt som bara den, måste nog härmas endera dagen :D

2012-02-02 @ 19:59:13
URL: http://www.snartvuxen.blogspot.com
Postat av: vuxenmamman

*Oj så gott det ser ut. Du är ju en skicklig kock!!!



KRAm

2012-02-02 @ 21:29:13
URL: http://vuxenmamman.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0