Skrivet den: 2012-02-01 Klockan: 23:47:06

Sammanställning av Real Life - En doft från förr

Det var en massa doftminnen som kom upp här och det var roligt att läsa. Jag var lite orolig för, när jag valde ämnet, att ni inte skulle tycka att det var lika spännande som jag.
Men när jag läser vad ni skrivit och när jag läser vad era läsare har kommenterat inne hos er så slås jag av hur MYCKET dofter med minnen som alla har. Och vad viktigt luktsinnet är.


Det har efterfrågats en logga till REAL LIFE så jag knåpade ihop en som man kan använda om man vill. Det är upp till var och en.

Men nu kör vi igång med det roliga ;)

- Jenny berättar att hennes pappa jobbade på besinstation när hon var liten och doften därifrån. Tur för mig att jag inte var den enda med bensin-lukts-minnen.

Hon berättar även om hur gubbarna kom ut och tankade åt folk förr-i-tiden. Och jag kan berätta att sånt sker fortfarnade här i Las Palmas. Min svärmor tankar inte på bensinstationer utan sådan service. Hon KAN nämligen inte tanka själv ;)
Förr-i-tiden, jo jag tackar jag.

- Miriam tar fram ett sånt självklart UNDERBART doftminne att jag alldeles hade glömt bort det. När man hänger rentvättade lakan på tork ute och får krypa ner i en sommaräng av dofter.
Visst, just precis SÅ är det.

- Freja förlorade luktsinnet en gång och all lukt förvandlades till "bränd metall". Ingen höjdare. Men hennes minnesdoft är inte SÅ långt därifrån: kraftig diselmotor när det är kallt.
Varför då?
Jo hon är en hejjare på att fickparkera stora militärfordon. Och det får man erfarenhet av genom att....

- Victoria sparade en sjal från sin mamma när hon gick bort. Den sjalen luktade på ett sätt som fick minnet av hennes mor att finnas kvar och hjälpa till när saknaden blev för stor.

Vet du, vi systrar hade en låda full med klä-ut-kläder och där fanns bland annat en massa sjalar från vår mormor. När hon gick bort så letade vi i den lådan efter doften från henne.
Tänk vad en sjal kan göra ;)

- AnneliH berättar om en doft som jag känner väldigt väl till men inte visste vad det var för något. Doften när man stiger av flygplanet på Las Palmas flygplats. Hon säjer att det luktar flygbränsle.

Och visst luktar det speciellt när man kliver av planen här. Och roliga minnen får man av den lukten; sol, semester, playa och Gran Canaria ;)

- Gunsan bestämde sig på en gång när de hade hittat SITT hus. Här ska vi bo, sa hon. Och varför var det så enkelt. Jo, hur det luktade där, hemma, trygghet, hus.
En doft kan styra ens liv och ge en DEN känsla som man vill ha.

- Marie tar oss med på en promenad längs minnenas allé i sitt parfymskåp. Varje parfym har sina minnen och berättar om en epok i hennes liv.

- Vuxenmamman tar fram en massa härliga och olika dofter från sitt arkiv. En doft som hon tar upp, får mitt minne att också gå igång, nämligen den om apelsiner med kryddnejlikor i. Liksom henne får jag en känsla av barndomens jular fast jag egentligen INTE vet om vi verkligen gjort sånt hemma i min barndom.

- Ansibecki skriver om lukten i sin gammel-mormor- och morfars hus. Om fina minnen från barndomen och hur huset har gått i arv. Ack så väl jag känner igen det. Det luktar något speciellt i gammelföräldrars hus. Minas såldes för ett par år sedan och det skulle vara roligt att få komma och hälsa på och se om lukten sitter kvar i huset.

- Annelie påminnde mig om en doft som jag VERKLIGEN hade glömt bort, den av ny postorderkatalog. När man river av plasten och sniffar i en helt ny. Det påminner mig också om doften av en helt ny bok. Den är också speciell.

Jag vill passa på och avsluta med ett doftminne som inte kom upp här men som på en gång får mig tillbaka i Sverige på ett naffs. Det är när det regnar på solvarm asfallt. Blundar jag då, för det regnar här faktiskt ibland också, då är jag tillbaka i sommarsverige med sommarlov och varmt regn på solbrända axlar.

Tack så mycket för denna veckan. Tack för att ni så frikostigt delar med er av era minnen och era "riktiga liv".
Glöm inte att komma med tips på vad ni vill skriva om nästa vecka för då kör vi igen.

/Y

Kommentarer
Postat av: ♥ Carina ♥

Fantastisk sammanställning som vanligt!

Vad roligt att ta del av allas doftminnen :-)

Man känner igen sig i en del. Doften av t.ex. sommarvarm tvätt ser jag fram emot jättemycket :-)

Kram

2012-02-02 @ 01:29:10
URL: http://cinacarina.blogspot.com
Postat av: Caroline

Tänk va dofter kan trigga igång minnet. Minns själv en hel del dofter som jag inte direkt tänkt på när jag nu läser om alla andras doftupplevelser.



Ha en fin torsdag!

2012-02-02 @ 02:22:22
URL: http://barbaskon.blogspot.com
Postat av: Ruth i Virginia

Halkar in här på sladden.

Björklöv och syrener - examensdag!

På 30-talet dekorerades varje klassrum i skolan med björk och syrén. ( Ny klänning, nya skor, rosett i håret.)



Syréndoften är alldeles speciell för mej. Tyvärr växer syrenerna inte så bra här, men jag har en miniatyr, som trots väldigt små blommor ändå doftar. Tyvärr är blomstertiden alltför kort.

2012-02-02 @ 06:17:05
Postat av: AnneliH

Härligt att läsa allas doftminnen!

Kram!

2012-02-02 @ 07:01:48
URL: http://shaggkvist.se/wordpress
Postat av: vuxenmamman

Tack Yohanna för din sammanställning.



KRAM

2012-02-02 @ 08:43:22
URL: http://vuxenmamman.wordpress.com
Postat av: Miriam

Tack för att du får oss att minnas och reflektera!

ha en underbar torsdag!

Kram Miriam

2012-02-02 @ 08:44:16
URL: http://bamsebusfunderingar.blogspot.com/
Postat av: gunsan

Wow vilken fin logga/banner, den snor jag direkt;))

måste ju köra lite reklam;))



Så härligt att läsa vad alla skrivit o du är superduktig som sammanställer;))



kramizzzzz

2012-02-02 @ 16:19:09
URL: http://nybogunsan.blogspot.com
Postat av: Freja

Nu har jag varit runt och läst allas bidrag, superkul, tack för att du fixar det här åt oss!

2012-02-02 @ 18:56:50
URL: http://blogg.amelia.se/reddevil/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0