Skrivet den: 2012-08-23 Klockan: 00:56:27

Sammanställning av Real - Real Life

Veckans Real Life >>> handlade just om Real Life och hur det uttrycks på bloggen. På min blogg så försöker jag att berätta om mitt liv, precis som det är. För först och främst så är bloggen till för min mamma. För att hon (och naturligtvis min far också) ska kunna hänga med i vårt liv och se vad som händer.
Och jag har ALDRIG kunnat ljuga för min mamma.
En VÄLDIGT obekväm egenskap att ha många gånger ;)
 
Men många gånger så känner jag att: Gud vad mitt liv är tråkigt. Hur kan jag bara berätta om detta?
Tråkigt säjer jag, för händelsefattigt är det aldrig, speciellt inte sedan små-montrena kom in i bilden ;)
Men då skriver jag om de små tråkiga sakerna som händer i vår vardag, för på andra plats som anledning att ha bloggen så kommer dagboks-uppfyllandet, och där ska man ju skriva om vad som verkligen händer.
 
Och då har det visat sig att det verkar vara intressant för andra också att läsa om mitt tråkiga liv med vardagsanekdoter.
Och DET tackar jag naturligtvis för :D
 
 
 
Jag följer EN blogg dagligen.
Tyvärr så har det inte blivit fler även om jag fashineras väldigt av att läsa om andras liv ;) Men nu-för-tiden så verkar det inte som att jag har något att bestämma över, när det gäller mitt tidsutnyttjande. Jag får små ströstunder lite då och då, och då har jag valt att fokusera mig på en blogg. Även om jag läser en massa olika bloggar sporadiskt.
 
Men jag har börjat fundera över denna blogg. Det är en gift småbarnsmamma som är mammaledig och inreder sitt egna hus.
Här ser man ALDRIG deppighet, mamma-ångest, misslyckande, gnäll, fula kläder, stökigt hus. Hon jobbar inte just nu och använder sin mammaledighet med att uppfylla en mängd olika framgångsrika projekt. Och de har åkt på minst två utlandssemestrar denna sommar och ett oräkenligt antal Sverigesemestrar.
 
Jag menar, denna blogg KÄNNS så ärlig och riktig.
Är det jag som är konstig nu, för jag börjar att känna mig väldigt misslyckad när jag läser denna blogg.
Kanske är det jag som är negativ och en riktig looser som inte kan vara så driven och positiv som denna kvinna.
Svartsjukan lyser igenom va? ;)
 
Men så kommer jag ju ihåg vårt Real Life och att det faktiskt är folk som skriver i den och berättar saker som jag faktiskt känner igen.
 
 
De som tycker till om Real Life denna veckan är:
 
 - Gardenhouse skriver att Real Life för henne är att ha ett heltidjobb måndag till fredag. Och därutöver vara hobby-bonde med allt som kommer till det. Sedan visar hon upp ett gäng härliga o-glammiga bilder från just det riktiga livet.
 
- Freja skriver att " Real Life för mig är just det som Yohanna utmanar oss att visa: Ofärdiga projekt, sladdtrassel, mindre lyckade semestrar, ålderskriser, högar, rädsla, matnojor och ovanor, de där sidorna hos sig själv som man skäms lite för och tror att alla andra är så mycket mer lyckade inom… Sen visar det sig att vi alla har dem och försöker låtsas om att de inte finns."
 
- Dagliga ljusglimtar berättar att hennes blogg är till för att berätta det som har varit bra under dagen för att göra henne till en positivare person som kan se just ljusglimtarna i livet. Livet som naturligtvis ser ut som hos de andra barnfamiljerna med allt vad det innebär. Hon läser en del bloggar för att bli inspirerad av de fina fotona, de vackra bilderna och de kreativa personerna.
 
- Madelein erkänner att hon brukar bädda sängen innan hon tar kort (men fy skäms då ;)   ) men också att hon berättar obekväma sanningar på sin blogg. Och tar upp en tråkig faktor i att göra det. De som brukar komma med kritik brukar oftast göra det anonymt och det är en sak som gör en väldigt irriterad. Speciellt om det är om en sak som gör en ledsen och kommentarerna är elaka.
 
- AnneliH sanerar hårt i bloggtexten innan den publiceras. Av erfarenhet har hon lärt sig att det skrivna ordet kan tolkas väldigt fel om man inte lyckats förmedla det man vill ha sagt. Och det bistra uttrycket "Allt du säjer och gör kan vändas emot dig", en en ständig baktanke hos Anneli.
 
Det märks att semestern börjar ta slut i Sverige, för folk börjar vakna ur sina hängmattor eller to-do-listor (beroende på vilken typ av semesterfirare man är) och komma tillbaka hit och skriva.
Det blir jag väldigt glad för.
Och som vanligt ett stort tack till er som var med och berättade.
 
/Y

Kommentarer
Postat av: Fröken M

jag tror på att man ska börja använda potta/toalett när barnet själv är redo - tjat i all ära, men i det här fallet vette tusan om det funkar. Första gångerna viggo gick på pottan var det helt på eget initiativ - på nyårsafton i år. Sen dess har han fått göra lite som han vill här hemma vilket innebär att tillfällena med blöja blir färre och färre. På dagis och när han sover får ha dock ha den på aresig han vill eller ej än så länge :)
HA en bra dag !!

Svar: Ja man får ta det i deras egna takt. Lite i taget. Men jag tror jag ska försöka att börja lite smått här. OM jag hittar pottan förståss ;)
Yohanna i Las Palmas

2012-08-23 @ 07:45:37
URL: http://frokenmela.se
Postat av: Gardenhouse

Lika kul som vanligt att läsa och vara med på, tack!
Sussi

Svar: Jättekul att höra.
Yohanna i Las Palmas

2012-08-23 @ 09:07:29
URL: http://www.gardenhouse.blogg.se
Postat av: Viveka

De va kul...
Ha en fin dag...
Kram
Viveka

Svar: Då blir jag glad, om du gillade det ;)
Yohanna i Las Palmas

2012-08-23 @ 10:39:26
URL: http://Http://vivekafeminin.blogpot.com
Postat av: Caroline

Vissa kanske väljer att bara skriva om allt som gör livet som en dans på rosor, medans andra väljer och skriva när man även sätter foten på en taggig ros.
Bara en massa gnäll kan man bli lika trött på som att läsa om allt som bara är så bra, en blandning av allt gillar jag bäst :)

Kram

Svar: ABSOLUT! Vissa har bloggen som ett ställe att bara skriva om positiva saker. Och blandningen är ju det som jag också gillar bäst.
Yohanna i Las Palmas

2012-08-23 @ 11:34:47
URL: http://barbaskon.blogspot.se
Postat av: Justlikeacat

Jag håller med dej. Jag blir också påverkad av att läsa alla perfekta bloggar. Där alla är lyckliga och lyckade. Jag blandar både plus och minus och gillar även att läsa andra bloggar som skriver om allt.
Kram!

Svar: Jag tycker också om att läsa blandat. Men när en blogg ALLTID är perfekt, ja då börjar jag undra vart det är något lurt på gång, här eller där ;)
Yohanna i Las Palmas

2012-08-23 @ 11:49:58
Postat av: Ruth i Virginia

Kul läsning, Yohanna. Ja, livet som småbarnsmamma kan tyckas tråkigt, men å andra sidan händer det ju nya och ofta oväntade saker hela tiden. SMÅ saker, men viktiga i det långa loppet.
Kommer väl ihåg den tiden. Ibland var det så man tyckte det var himmelskt, när sjundedagsadventisterna kom och ringde på dörren så man fick prata med en vuxen. Nu när man tänker tillbaka på de åren: "Gud, va´kvickt ungarna växte upp". Dom börjar skolan, går igenom tonåren och sen, vips, så klarar dom sej utan mamma (hoppas man iaf). Så när du låter städningen gå för en tripp till stranden, väljer du rätt. Hushållsarbete kommer du alltid att ha,men småbarn lekande i sanden och plaskande vattnet får man uppleva en ytterst kort tid av sitt liv. Ta vara på den gåvan!

Svar: Vis som alltid ;) Och det är det som är så tråkigt att det ska vara så. NU när jag är mitt i det, så tycker jag att det är jobbigt, för att SEDAN tycka att jag borde ha njutit mer. Varför ska det vara så? Och om nästan allt så fungerar det så. Man borde veta och njuta mer alltså ;)
Yohanna i Las Palmas

2012-08-23 @ 13:46:43
Postat av: Freja

Nej men, vad är det du säger, inte är väl jag så perfekt att du blir avis? För det är väl ändå min blogg du följer dagligen ;-)

Som vanligt gör du en lysande sammanställning, nu ska jag kolla in mer hos de andra som är med. Jag har skickat en skärmdump av din blogg via mail, din blogg ser nämligen lite skum ut...

Svar: Självklart är det du;) Tack för skärmdumpen, nu ser jag att den ser riktigt mysko ut. Men skönt är att även se att andra blogg.se-bloggar ser mystiska ut också. Då vet jag att det inte är jag som fifflat med nån kod ;) Tack så jättemycket!
Yohanna i Las Palmas

2012-08-23 @ 19:54:18
URL: http://blogg.amelia.se/reddevil/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0