Skrivet den: 2012-08-24 Klockan: 14:50:07

Här har vi magsjukor

6:30 vaknade jag av konstiga ljud innifrån Alexanders rum och sprang yrvaket dit. Ni vet så där så man nästan springer i sömnen så hastigt har man vaknat och så bråttom har man att komma fram så man inte ger sig tid ens att knappt öppna ögonen. Det är då man brukar få sånna där blodtrycksfall när blodet inte hinner upp i hjärnan och man dunsar i golvet ;)
 
I alla fall, han satt upp i sängen och spydde.
 
Så var det dags för sånt också. Det har vi inte haft på länge, om ens vi HAR haft det. Vi hade en spyperiod runt Alexanders 2-årsdag då antibiotikan förstörde magen för honom.
Men kräksjuka?
 
 
Fast det kunde man KANSKE förvänta sig lite. Jag berättade ju att halva gästskaran på Irmas 2-årskalas >>> blev magsjuka och inte kunde komma. I stället så kom de i onsdags för att lämna hennes present och gratta lite.
Vi trodde ju alla att de var friska.
Det var de uppenbarligen INTE.
 
Envist magvirus att hålla i sig :(
 
Så idag har jag spritat händer så mycket att jag undrar om jag skulle kunna köra bil OM jag skulle behöva ;) Kan alkoholen tas in i kroppen via händerna ;)
Nej, skojja bara....
 
Men det började lite lugnt. Alexander spydde lite si så där var 20 minut och nu var det ju bara galla som kom. Och det var ju lugnt för han kunde ju hålla i en bunke och så var skadan något så när under kontroll.
Sjuk verkar han inte heller.
Ville äta och fortsätter att äta och dricka, fast det kommer upp igen.
 
Men så började Irma.
Och då blev det med ens lite jobbigare. Hon är ju ingen bunkhållare precis. Och ingen som kan sitta still i soffan och avgränsa olyckorna.
Nej ett tag kändes det som helgalna huset med spyor hit och dit och ungar hulkandes här och där. Soffan täckt för ANDRA gången och jag i nerspydda kläder.
 
Men nu sover de bägge två i alla fall. Alexander i soffan och Irma i spjälsängen.
Ingen har spytt på minst 20 minuter, peppar peppar...
Jag blandade till lite vätskeersättning som jag fått hitskickad från Sverige, vid ett ANNAT tillfälle. Och det har jag matat med en sked var 5:e minut.
 
Nu får vi se hur det går.
Jag fortsätter att sprita mina händer och hoppas på att viruret INTE hoppar på mig eller Älsklingen.
Men helgen, ja den tror jag att vi fick planerad så där i ett huj.
Och till födelsedagspresent, ja då får jag väl önska mig en sofftvätt ;)
 
Trevlig fredag på er.
 
/Y

Kommentarer
Postat av: Åsa

Nämen fyyyfasiken...stackare..hoppas det går bort fort och att du klarar dig :(
Kramar Åsa

Svar: Ja DET hoppas jag också ;) Tack!
Yohanna i Las Palmas

2012-08-24 @ 14:56:17
URL: http://sommerseth1.wordpress.com
Postat av: Marie-Louise

Åh nej fy krya på er och jag hoppas du slipper få eländet. Kram

Svar: Ja det hoppas jag också....hoppas hoppas.
Yohanna i Las Palmas

2012-08-24 @ 15:22:58
URL: http://www.madredetres.blogg.se
Postat av: Meekatt

Svälj 7 st hela vitpepparkorn! Snabbt som attan!
Sprita händerna, ta en snaps och ladda med avslagen coca cola och blåbärssoppa.

Hoppas du klarar dig!

//Meekatt...

Svar: Tack för tipset. Måste köpa hem dessa dunderkorn och ha hemma på lager för framtiden.
Yohanna i Las Palmas

2012-08-24 @ 16:05:15
URL: http://meekatt.com
Postat av: Dagliga Ljusglimtar

Usch så trist. Det värsta jag vet är när barnen är sjuka och magsjuka är ingen höjdare. Hoppas ni andra klarar er:)

Svar: Nej detta måste vara en av de värsta "vanliga" sjukdomar som finns.
Yohanna i Las Palmas

2012-08-24 @ 18:25:43
URL: http://dagligaljusglimtar.blogspot.se/
Postat av: Mor & Far

Ja vitpepparkorn är bra, det kör vi med på jobbet. Hoppas nu ni andra klarar er. KRAM

Svar: Har inte lyckats komma ut och köpa pepparkorn idag. Och inga hemma :(
Yohanna i Las Palmas

2012-08-24 @ 18:43:03
Postat av: Freja

Ohh, så jag lider med dig! Min som fick sin första magsjuka när han var drygt ett år, och sen var han magsjuk minst en gång i månaden i drygt 2 år... När dottern dök upp fick hon sin första magsjuka när hon var kanske 7 månader och sen fortsatte hon som sonen tills de började på dagis när hon var ett år och åtta månader och sonen drygt 3 år... De vägrade så småningom vätskeersättningen och då fick vi tips från en läkare. Det är vatten, socker och salt de måste få i sig, så en tesked avslagen cola var 5:te minut och ett (1) chips var 15 minut kan ge dem det de behöver. Jag minns särskilt en gång när mannen var bortrest på jobb i drygt tre veckor och båda fick akut magsjuka precis vid middagen. Min mamma var på väg för att bo hos oss några dagar och när hon kom var hela familjen i badrummet, med alla kläder nerspydda... Vi bäddade sängar med plastad frotte och svepte in kuddar och täcken med handdukar så kunde vi bara hiva det i tvätten när de spydde. Tvättmaskinen gick konstant, men hann inte med, så spykläder och -handdukar lades på hög i badrummet och spred sin doft... Ohh, nu mår jag lite illa bara vid minnet...

Svar: Vilket jättebra tips och chips och cola är ju så mycket godare att äta än vätskeersättning. Hemskt minne för övrigt som påminner lite om just den dag vi haft idag ;)
Yohanna i Las Palmas

2012-08-24 @ 20:55:20
URL: http://blogg.amelia.se/reddevil/
Postat av: Freja

Och nu blev jag så inne i mitt eget minne att jag glömde säga: Hoppas barnen kryar på sig och att ni vuxna slipper få det!

Svar: Tack det hoppas jag verkligen också.
Yohanna i Las Palmas

2012-08-24 @ 20:56:20
URL: http://blogg.amelia.se/reddevil/
Postat av: AnneliH

Usch så jobbigt! Hoppas de har kryat och att ni inte har åkt på det. Något jag kommer ihåg från när jag var yngre var att mor min kokade havregrynsavkok med socker på, det skulle binda och lugna magen. Jag tog givetvis det vidare på mina barn och det har funkat bra. Också teskedsvis.
1 dl vatten, 1 msk havregryn, 1krm salt kokas, silas så inga flarn är med bara slemmet :) och socker på.
Det blir lagom portion till en. Som variation till Colan. Kram

Svar: Bra med tipps. Tack!
Yohanna i Las Palmas

2012-08-25 @ 11:11:03
URL: http://www.shaggkvist.se/anneli
Postat av: Fia

Uschiamej, hemskt med magsjuka! Har ni vinterkräksjuka där också som folk brukar få? Eller är det bara i Sverige? Hoppas det är bättre nu.

Svar: Nej, jag har inte hört talas om nån vinterkräksjuka här. Här är det allmäna magvirus som kommer lite då och då. Men denna var vår FÖRSTA som vi råkade ut för. Och sista förhoppningsvist ;)
Yohanna i Las Palmas

2012-08-30 @ 22:02:44
URL: http://www.expertlampor.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0