Skrivet den: 2012-04-16 Klockan: 13:40:03

Stolt mamma med mândagslista

Det har varit en härlig morgon.
Om man nu får säja så om måndagsmornar ;)
Inget gnäll, ingen gråt, inget tjat, nej bara lugnt och trevligt som det SKA vara men inte så ofta är.
Fastän vi alla kämpar så för att det ska bli så.

När vi kom till skolan så hände en sån där mamma-sak som får mitt hjärta att svälla över och gås och tänks på under hela dagen.
Alexander brukar alltid tjata om att få ta med sig leksaker till skolan, fastän fröken har sagt ifrån att så får man inte göra p.g.a att de kan komma bort, gå sönder, nån kan ta dem, barnen blir osams m.m.
Och vi har pratat om det här hemma. Dock verkar Alexander inte riktigt vara överens om att det är så och fortsätter att tjata.

Nu har vi i alla fall kommit överens om att han kan få ta med sig en bil och leka med under promenaden till skolan och medans vi väntar på att porten ska öppnas. Sedan får bilen ligga i vagnen och följa med mig hem tills jag kommer och hämtar honom igen.
Och det brukar gå bra.

Idag så glömde jag att säja till honom att lägga bilen i vagnen och han spatserade in i skolan med bilen i handen.
Efter ett par sekunder kommer portvakten utspringande efter mig med bilen och säjer att Alexander glömde ge mig bilen (barnen får inte gå ut igen när de väl gått in genom porten). Och när jag tittar tillbaka på porten så ser jag Alexander stå där med ögonen fulla av tårar och titta efter mig i havet av föräldrar.
Så såg han mig, jag vinkar med bilen och ger honom tummen upp för att ha kommit i håg.
Jag får en tumme tillbaka och så rusade Alexander in i skolan igen.

Min lille kille.
Han vet så väl vad man får, och vad man inte får göra. Och så följer han det även fast han inte är överens med det. Och till och med får så dåligt samvete över det att han blir ledsen.
Jag blir så stolt över honom.
Och jag SKA vara det.
Vad spelar det för roll om vi bråkar lite här hemma. Det viktiga är ju att vi vet vad som gäller när vi är med andra. Hemma måste vi få vara oss själva.

Det är sådana där saker som fastnar i mamma-hjärtat på mig.

Men det är måndag idag och lista a´la jennyn blir det naturligtvis.


- att vi varit så duktiga i helgen och rensat ut HELA skräprummet och städat ur där. Nu ska här fixas Irma-rum av det och det känns som om en stor sten har fallit från mitt hjärta.
Det blev så hemtrevligt med en ÖPPEN dörr i sovrumsdelen istället för en stängd som vi har haft den, för kaoset, sedan vi flyttade in för 2,5 år sedan.

- att det VAR en underbar morgon idag och jag bestämde mig för att gå morgonrundan även fast jag inte känner mig bra. Jag gick den i saaaaakta mak och bara njöt av vädret och fåglarna. Vi har varit innomhus hela helgen och kroppen skrek efter att få komma ut.
Så jag gick sakta, men ändå så blev jag svag efter halva rundan. Men det var skönt ändå.

- att det är måndag och Älsklingen kommer FÖRHOPPNINGVIS hem i skaplig tid idag så att vi kan åka och köpa mögeltvätt på eftermiddagen.

- att vi haft en underbar morgon. Sådana växer inte på trän och måste uppskattas extra och läggas på minnet, så att man vet att de existerar och kommer ibland ;)

- att min lillasyster Emma fyller år idag och jag hoppas att hon får en underbar dag, även fastän utan mig ;)

- att veckans Real Life som var lite jobbig att skriva, för det är lite jobbiga tankar som jag måste inse, men ändå känns skönt att komma till insikt om.



Men nu så kör det igång här och jag kan inte sitta här och soffa om det ska bli något gjort ;)

/Y


Kommentarer
Postat av: AnneliH

Åh, vad härligt!

Kramar till Er!

2012-04-16 @ 13:52:21
URL: http://www.shaggkvist.se/anneli
Postat av: Åsa

Hahha va söt han är :) han grejade det! Men du karriären...den finns ju kvar :) eller hur :) hoppa på den när det är tid för det!

Kramar Åsa

2012-04-16 @ 14:34:44
URL: http://sommerseth1.wordpress.com
Postat av: Freja

Åhh, det värmer mitt mammahjärta oxå när du berättar om bilen som inte fick följa med till skolan... Jag funderar ett tag på veckans real life och ser vad jag får till. Jag är dålig på att drömma, jag är med fatalist, ta saker som de kommer, men nått ska jag nog kunna skrapa ihop...

2012-04-16 @ 16:26:01
URL: http://blogg.amelia.se/reddevil/
Postat av: Hyrestantanten

Härligt att läsa!

Fortsätt att vara stolt över honom, även om det är lite tjafs och bråk emellanåt. Han är så liten ännu. Så är livet med barn. Att det SKA vara friktionsfritt och lugnt det är bara nåt vi fått för oss, kanske för att vi tror att det är så för andra.

Kram!

2012-04-16 @ 19:24:15
URL: http://www.hyrestanten.blogspot.com/.
Postat av: Ann-MarI

Härlig mjuk och känslosam ton i ditt inlägg. Man känner din lycka och mamma-stolthet :))

Kram

Ann-Mari

Postat av: madelein - mamma till sex, tillgångar; Autism - ADHD

Jag bor på hotell Rica på Kungsgatan, det är halva priset om man har coop kort. 700 kr per natt och mitt i smeten.

2012-04-16 @ 23:06:42
URL: http://madelein.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0