Skrivet den: 2011-09-19 Klockan: 12:58:23

Rutiner, rutiner, rutiner

Jäklar vilken start på veckan.
Jag är på strålande humör.
På en MÅNDAG ;)
Och har hunnit med en massa saker.
BRA!
Imponerad av mig själv.

Jag är en ganska inrutad person och nu efter att ha fått två barn även mycket glömsk.
Det verkar som att det bara finns plats för ett visst antal kom-i-håg i hjärnan, och när de fylls med nya barn-saker så faller en del av Yohanna-kom-i-håget bort lixom.
Till exempel nu när skolan börjat och rutinerna bytts och en massa nya saker kommit till så har jag inte lyckats komma till skott med tandborstningen en del dagar.

Äckligt tycker ni?
Jo men visst.
Men det har inte blivit av. Inte så att jag gjort det med flit, utan det hamnade liksom mellan två stolar. Emellan allt det andra som komms ihåg.
Att ta tag i alltså.

Eftersom jag nu är så inrutad OCH glömsk så har jag mitt lilla knep att få saker gjorda.
RUTINER!
Det kanske låter tråkigt, men jag gör SAMMA saker varje dag.
Det är min livboj för att jag ska få saker gjorda och inte glömma bort dem.

Och när det nu i skolstarts-tider kommit en massa nytt, så tar det en stund för mig att organisera upp mig och få rutin på saker.
Men idag känner jag att det kanske börjar att bli lite struktur på saker och ting.
Morgonens göråmål börjar ordna upp sig.

7:00 Yohanna går upp, klär på sig, kammar sig, gör frukost till A, förbereder A:s ryggsäck.
7:15 Väcker Alexander.
7:20-7:40 Alexander äter frukost medans jag viker tvätt eller hänger tvätt bredvid honnom.
7:40 Tandborstning, kissning och iordningställande av Alexander
7:50 Väckning av Irma om hon inte vaknat innan. Påklädning och sjuss ner i vagnen.
8:00 På med skor och ut genom dörren.
Promenad till skolan.
8:30 Barnen går in i skolan.
8:30-9:10 Dagens första "fett-brännar-tur".
9:15 Hemma, dusch och påklädning (detta är en ny rutin som jag lyckats med denna veckan och är MYCKET stolt över. verkar som att det är den som får mig att vakna och sätta fart.)
9:30 Frukost med Irma
(Här borde rutinen tandborstning komma in för att kommas ihåg.)
10-10:30 Undanplock, iordningplock, annat som måste sättas på, tas ur, tas fram osv
10:30-11:00 Skjuss med Irma i säng och förhoppningsvist somnar hon av sig själv på en halvtimme.
11-12 Yohanna FÅR sätta sig vid datorn, MEN samtidigt springa fram och tillbaka och göra andra saker.
12 Måste vi gå hemmifrån för att hämta Alexander nu under inskolningstiden. Sen blir det en timme senare.

Det är min förmiddag, samma sak varje dag = att jag kommer ihåg att göra dem.
Appropå det ska jag passa på och gå iväg och borsta tänderna nu, så att jag inte glömmer bort det ;)
Klart!

Kommer ni ihåg filmen Rainman?
I den så var ju Dustin Hoffnan tvungen att göra samma sak varje dag för att känna sig trygg. LITE likadan är jag.
Och i SuperNanny-programmen så prisar de ju alltid hur bra det är med rutiner. Så det kör jag på ;)
Och mycket bra har det också varit med ungarna. Om vi gör samma sak varenda dag så är det inte några ifrågasättanden.
Jo det är det ju. Som 3-4-åring måste man ju ifrågasätta typ ALLTING. Men jag tror att jag ändå har tjänat ganska mycket på att hålla mig till rutinerna.
De ger mig trygghet.

Klart att när det händer något så måste jag ju gå utanför dem.
Och det KAN jag.
Men det känns inte bra.
Men jag gör det.
Det kostar på ibland, men det går.

Så tråkig är jag ;)

Nu får jag köra igång här med vad det nu var jag skulle göra....nej just det. Jag FICK sitta här en stund till. Klockan är ju bara 11:30.

Men jag tror att jag ska avsluta med en liten måndagslista a´la Jennyn, för jag känner mig på gott humör idag.

Idag måndag är jag glad för:
- Först och främst för att jag fick höra att mina föräldrar har köpt sig en resa och ska komma hit och hälsa på i slutet på oktober. Det var länge sedan de var här sist >>> och det ska bli SÅ roligt.
Tror att det är det som gör att jag är på så bra humör.
- För att vi haft en så skön helg med ett lugn på stranden >>> som visar att hösten är på G.
- För att jag lyckades motionera i morse OCH duscha OCH komma i dag-kläder som inte är joggingdress.
Natten var inget bra för jag tror att det är en tand på G hos Irma, men jag är glad ändå.

Trevlig måndag.

/Y

Kommentarer
Postat av: Linda

Nu är veckans blogg utsedd, kom in och se ifall du är den lyckliga ;)

2011-09-19 @ 16:01:41
URL: http://teoretisk.blogg.se/
Postat av: Anna

Jag älskar rutiner och är en riktig vanemänniska! Tycker om när saker flyter på som det ska. Mornarna är en sån där riktigt rutinföljare. Även om jag tycker att jag stått lite längre i duschen så är klockan alltid exakt samma när jag kommer ut till köket för att fixa min frukost. Ätit färdigt har jag gjort även det nästan exakt på minuten även om det är olika frukostar! Konstigt hur man är!



Men jag tror kroppen mår bra att fasta och trygga rutiner, både för barn och vuxna. Då vet man liksom vad man har att vänta sig och behöver inte oroa sig för det (vilket jag tror många barn gör faktiskt).



Man kan ju bara se till sig själv när man är ledig och alla rutiner förloras. Det blir liksom inte så bra som man tänker i förväg på något märkligt sätt. Visst är det bra att våga rubba lite på sitt liv, men inom behagliga gränser tror jag!



Fattar inte att mina kommentarer här hos dig alltid blir så himla långa, nästan som en uppsats ju!? Måste bero på att vi tycker och tänker ganska lika så att man liksom vill tala om hur man själv ser på det på samma sätt fast ändå annorlunda om du fattar vad jag menar?! Och då har jag ju egentligen ingen som helst aning om vem du är! Halkade ju in här när vi höll på med fotoskolan och sen dess har jga blivit kvar!



Slutbabblat för min del, dags att ta tag i disken här hemma nu! Må så gott!

2011-09-19 @ 17:57:15
URL: http://smid.blogg.se/smidsfashion
Postat av: Melissa - Mamma Till Vincent&Linus

ja som är ny här inne hur träffades du å din man? å hur kommer de sig att ni flytta dit ni bor nu? antar att din man kommer därifrån eller?

har du all din släkt/vänner i sverige?

Kram

2011-09-19 @ 19:13:19
URL: http://OoOMelissaOoO.blogspot.com
Postat av: Therese - Sockenvägens Söta

Ja du, jag gillar rutiner och traditioner, kanske därför jag är så förtjust i julen :-) Å nu när jag börjat jobba är det skönt med rutiner... KRAM!

2011-09-19 @ 19:15:11
URL: http://lurans.blogg.se/
Postat av: Jenny

Jag tror stenhart pa rutiner nar man har barn.



Och sa tror jag pa fina vaskor fran HM. ;) Tyvarr har de ju inte HM i min lilla stad i Wales, men det ar tur att man kan bestalla fran internet.



Ha en fin kvall!



Jenny

2011-09-19 @ 20:36:42
URL: http://iwales.blogg.se/
Postat av: Fröken M

jag ÄLSKAR rutiner och vanor !! Så fort något förändras blir jag förvirrad och det dröjer ofta ett par dagar innan jag kommer in i rutiner igen... ;)

2011-09-19 @ 21:16:21
URL: http://frokenmela.se
Postat av: Anonym

hejhopp!Bra med rutiner tycker jag, va fin du är å va härligt att beachwalka på stranden,alltid då jag reser utomlands där det finns en strand tar jag mej en morgonpromenad på en öde starnd det är så härligt bara jag å vågorna å några till som jag brukar jag mötta, på Mallis var det beachstädare med vid 8tiden:) må så gott hos mej i karlstad är det höstrusk med massor av regn:(

2011-09-19 @ 22:31:12
URL: http://soffie69.blogg.se/
Postat av: Stolt mamma till två

Tack för din kommentar, det verkar ha varit så med de flesta som ammat "länge".



Tycker oxå det är bra med rutiner, tror det hjälper mycket.

2011-09-19 @ 22:32:58
URL: http://sarahan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0