Skrivet den: 2011-10-13 Klockan: 17:02:13

Tjejmiddag & galej

Kvällen startade så dåligt så jag trodde nästan inte att jag skulle komma iväg.
Jag hade allt klart, kläder upphängt, mat till ungarna förberett och kameran laddad.
Nu kunde väl inget gå fel?
Joho då ;)

Vi börjar ALLTID med kvällsbestyren klockan 18:30, för att hinna färdigt allt och ha ungarna i säng till klockan 20:00.
Alltid samma sak, samma rutiner. >>> På så vis så blir det aldrig något tjaffs med ungarna för alla vet hur det går till. Eller tjaffs blir det ju, för det mesta, alltid, men inte så mycket som man skulle kunna förvänta sig.
Min svärmor vet om våra rutiner.
Ändå kommer hon FÖR DET MESTA och ska hälsa på ungarna och ta en kaffe just klockan 18:30.

Varför?
Ja, jag vet inte...
Till slut var vi tvugna att sluta svara på porttelefonen och i telefonen just då. Ringer det på runt den tidpunkten så är vi upptagna. Då är vi allihopa i badrummet och stojjar och simmar. Vi hör inga ringklockor då.
För att på så vis markera ett statement.

Det fungerade si-så-där.
Men detta om svärmödrar är ett särskillt kapittel som kräver ett eget inlägg. Nu till historien.

Vi glömde bort oss och råkade öppna dörren just då, mitt i kvällsbestyren och svärmor kom in och skulle gulla med barnen. Barnen blev upptrissade, vi blev försenade, rutinerna gick överstyr, jag blev stressad, ungarna gick inte att lugna ner, det var allmän kallabalik och nattningen tog över en TIMME att genomföra med svetten lackandes på mig.

ÄNDÅ så fick jag lämna ett hem med sonen sittandes i soffan och tittandes på TV och en dotter som knappt somnat i sin säng.
Ingen bra start.
Ut på stan med hjärtat i halsgropen...



Men min väninna hämtade upp mig med en taxi, jag fick ösa ur mig det värsta där och så visade det sig att väninnan haft en dålig avslutning på dagen hon också och fått på sig fel kläder och inte alls kände sig så där piffig som man vill göra när man för en gångs skull går ut.



JAVISST JA!
Jag tog på mig den tuffa utstyrseln till slut.
Och TACK så JÄTTEmycket för alla fina kommentarer om min klädångest. Ni har så rätt ALLIHOPA och ni fick mig att känna mig så självsäker att jag gick ut med självförtropendet i topp.
Jag blev jätteglad :)

Hur som helst, taxin tog oss ner till Las Canteras-stranden och kvarteret Guanartemi, till en resturang som hette Casa Galileo på gatan Galileo, om nu någon blir sugen på att åka dit och prova.
Det rekommenderar jag verkligen.
Det är en liten lokal och man kan inte reservera bord. Och här äter man lite annorlundare tapas.

Vi var fem tjejer och vi tog in 6 olika sorters tapas som kostade mellan 5-8 euro styck.
Vår meny
-Laxtartar; rå lax som hackats och blandats med någon olja och dekorerats med något sött typ balsamicosirap.

-Kroketter av äpple och ost; friterade små bollar.

-Risotto på friterade svampar; den konstigaste risotton jag sett. Den var gjort som en friterad kaka med mjukt innehåll och toppad med någon ostsås.

-Blodpuddingsomelett; omelett gjord på den spanska verionen av blodpudding som är mycket sötare och innehåller mandel och russin.

-Oxfilé som var rosa och så mör och smakrik att jag inte smakat på maken.

-Friterad ost med melonsås.

Allt var jättegott förutom omeletten som var lite smaklös i jämförelse med allt det andra. Det blev precis lagom med 6 tapas, precis så att det precis fick plats med en liten dessert på detta. Vi tog in en varm brownie och två lokala specialliteter. Bägge så goda att jag inte hann mer än att få en bild på de RENskrapade tallrikarna.
Slurp!






När vi sedan tog en sväng på Las Canteras-stranden så blev vi varse att ALLA uteserveringar stänger klockan 1 nu-för-tiden och alla höll på att plocka ihop för klockan hade visst blivit så mycket.
Dock hade vi en lust att hinna med i alla fall en drink till. Och det var ju ingen fara, det var bara uteserveringarna som plockades ihop. Inne på barerna fortsatte festen.
Tider var det när man kunde sitta på en terras och dricka drinkar till långt ut på småtimmarna.



En drink till och sedan ville tre av fem tjejer åka hem. Jag var INTE en av dem så jag övertalade den återstående väninnan att vi skulle dansa lite.
Man måste ju passa på när man väl är ute.
Baksmälla kommer jag att få i morgon i alla fall, tänkte jag så det spelar ingen roll. Bäst att få valuta på smällan.
Och hon var inte svårövertalad, trots att hon är ensamstående med liten Lukas och skulle få underhålla honom SJÄLV hela morgondagen.
En lite sväng då sa vi. Klockan 4 så tar vi taxi hem.

Och det gjorde vi. Vi gick på nattclub, tog en drink, svängde våra nyrakade några vänder och kikade på folk i farten den nattten.

Klockan 4 så satt vi som ordenliga Askungar i taxin hem och kvart över 4 så låg jag i sängen.
Då fick Irma för sig att vakna.....för inte första och inte sista gången den natten.



Det var min galej-kväll det. Jag fick sovmorgon till klockan 9:30, fick sova förmiddag med Irma och bjöds på bakis-pizza till både lunch och middag.
Så jag är nöjd.
Hoppas vi gör om det snart ;)


/Y





Resturangnotan:
6 st tapas
3 st efterrätter
4 läskeblask
1 flarra rödtjut
2 gin tonic (för matsmältningens skull, sa i alla fall Cele)
Totalt: 70 euro eller 14 per skalle

Övrig kväll:
taxi dit 5 euro
taxi hem 5 euro
mojito på bar 4,5 euro
gin tonic på nattclub 5 euro

Kommentarer
Postat av: Karin

Sà där ja. Very very well done! Precis en sàn kväll önskar jag mig i julklapp. Eller i present. Eller imorgon redan?...

2011-10-13 @ 21:06:09
URL: http://mammaispanien.blogg.se/
Postat av: i min lilla lilla värld

Nu undrar jag varför man bor i tråkiga Sverige..

2011-10-13 @ 22:11:16
URL: http://saratilling.se
Postat av: Bertil

Kul att ta del av ert liv på GC. Kollar din blogg varje dag.Har varit på ön 15 ggr.



//Bertil

2011-10-13 @ 22:12:35
Postat av: Krönikören

Vad snygg du var!



Näe, svärmödrar och tider... De verkar tro att inga regler gäller för dem för de är ju FARMOR gubevars. En kompis till mig slutade svara i telefon på kvällarna - svärmor ringde alltid mitt i nattningen.

2011-10-14 @ 00:15:29
URL: http://www.metrobloggen.se/antligenmandag
Postat av: Anna

Härlig kväll! Och snygg var du!

2011-10-14 @ 06:23:45
URL: http://smid.blogg.se/smidsfashion
Postat av: cammie

Vann du i tävlingen House og hedda?

Kolla: http://tuschaa.blogg.se/2011/october/vinnarna-house-of-hedda.html

2011-10-14 @ 09:12:48
URL: http://tuschaa.blogg.se/
Postat av: Helen

Underbart att läsa och se bilder av glada tjejer!



I sommar kldäer!



Här är det snart dax för mössa!



HA en bra dag!

Kram

2011-10-14 @ 09:51:14
URL: http://blogg.amelia.se/bloggameliasecayman
Postat av: Eva

Åh, så kul att du visade mig vägen hit till dig och din blogg:)



Tur att kvällen blev bra tillslut iaf!

Tänk att svärmor inte har "lärt sig"!



Nu ska jag kika runt här hos dig en stund.

Trevlig helg!

Kram Eva



Ps.

Har fått höra nu att IKEAS vaniljsås tydligen är jättegod så du gör ju helt rätt;)



2011-10-14 @ 10:28:49
URL: http://eva-minadagar.blogspot.com/
Postat av: Chiquita

Åh, vad skoj att kvällen blev så himla lyckad trots oplanerat besök av svärmor. Du verkligen strålar som du är.

Sv: Lite strejk nu å då är inte så dumt... man kan komma långt med strejker... det ska jag berätta om lite senare idag...

2011-10-14 @ 11:07:15
URL: http://eldiariodechiquita.wordpress.com
Postat av: AnnaPanna

MYSIG och KUL kväll och du var ju så snygg så!!



Säger bara svärisar kan var pain in the ass! ..Tack och lov har jag en nu som är GRYM!!



Ni får ju säga till henne och komma på andra tider och respektera det!! Jag hade blivit gaaaalen!!



KRAMIS och trevlig helg

2011-10-14 @ 12:11:02
URL: http://annapannis.blogg.se/
Postat av: Mia systeryster

Vad snygg du var!!

Vilken härlig kväll och vilken god mat ni åt=

2011-10-15 @ 10:48:41
URL: http://systerystersdagbok.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0