Skrivet den: 2011-10-07 Klockan: 00:16:49

Lunch hos svärmor

Vanligtvis så brukar vi ju äta fredagslunch hos svärföräldrarna varje vecka. Men under sommaren så har den traditionen kommit lite ur form på grund av att vi åkt till sommarstugan varje helg med dem istället. Men nu idag så togs den då upp igen, eftersom sommarstugan är i ordningställd och undanplockad för turisternas ankomst.
Den togs upp igen, fredags-lunch-traditionen, fast just denna veckan blev den på en torsdag.



Familjerna här i Spanien är väldigt sammansvettsade, ja VÄLDIGT mycket mer än vad jag är van vid hemmifrån Sverige. Älsklingen tex bodde fortfarande hemma vid 32 års ålder, när jag träffade honom. Och det är fullt normalt här. Hans mamma hade ingen som helst lust att han skulle flytta hemmifrån ;)

Jag vet MÅNGA kompisar här som fortfande, fastän de nu flyttat hemmifrån och skaffat sig familj, åker hem till mamma och äter, flera gånger i veckan. Ja till och med varenda dag faktiskt.
Och det är INGET konstigt i det, tycker man här.

Den spanska señoran, huvudmamman, svärmodern är chefen här och styr och ställer över alla. Hon är med överallt och är den som för familjen (skocken med får) frammåt.

Många tjejer här flyttar hem till mamma när de får sitt första barn och stannar där under den första månaden. För att få hjälp och stöd.
Gubben?
Vad gör han?
Festar runt med kompisarna?
Nej ärligt, jag vet inte. Jobbar väl.

En sak som barnmorskan sa till oss på föräldrautbildningen, och som har svettsat sig fast hos mig var att lyssna inte på mammor och svärmödrar när ni får barn. De må ha mycket erfarenhet men de fick barn för 30 år sedan och mycket har hänt sedan dess. Om det är något som ni undrar över så kom till mig och fråga, eller leta på internet eller leta någon annanstans. Men försök att leta på information istället för att bli kvar i gamla traditioner.

Det lät lite hemskt tyckte jag.
Men detta var i samband med att vi talade om amning vs. flaskmatning. Det har man haft mycket problem med här. Att många mammor ger flaska utan att ens försöka med bröstet först. För så gjorde deras mamma. Och eftersom Señoran tvivlar på bröstets funktion så har utvecklingen inte gått frammåt på den fronten. Det är ju hon som bestämmer.

Hur som helst. Detta skulle vi inte tala om idag utan det var ju lunchen hos svärmor. Som föresten, nu efter flytten bor granne med mig....(svärmor alltså och inte såsen)
....på gott och ont ;)

Idag var det på gott. VÄLDIGT gott. Friterad fisk med grön mojosås. Men jag får lite piraya-känsla när jag ser fisken ha ha ;)



Nu en god natt och i morgon är det FREDAG!

/Y

Kommentarer
Postat av: Maya

WOW, den där middag hade skrämt mig...hahaha :)

Jag tror att många familjer är mer sammansvetsade än våra svenska, samma sak gäller ju fransmän, sydamerikaner, italienare, portugiser, amerikaner som jag lärt känna. Familjen är det viktigaste och oftast är det Mamman i huset som styr! :)

Ha en fin helg!

Kram Maya

2011-10-07 @ 07:05:09
URL: http://mayashideout.blogspot.com/
Postat av: Camilla

Oj...hoppas att maten var godare än den såg ut att vara. Jesses....han hade ju tänderna kvar ;)

Jag tycker det låter mysigt att träffas ofta. Vi i våran familj träffas allt för sällan.

Kram på dig!

2011-10-07 @ 07:33:25
URL: http://cammo69.blogspot.com
Postat av: Tina

Hej gumman! Förlåt men maten såg inte så god ut, inte på sista bilden iaf ;-) Men den smakade kanske bättre än den såg ut? Hoppas du får en fin fredag. KRAM!

2011-10-07 @ 08:02:25
URL: http://frurosmer.wordpress.com
Postat av: Therese - Sockenvägens Söta

Vilken läbbig fisk! Å roligt att höra om traditionerna där, har liksom anat att urmodern var chef där nere :-D Men även jag har tajt kontakt med både mamma å svärmor, ovärderligt stöd!!! KRAM å trevlig helg!

2011-10-07 @ 08:40:50
URL: http://lurans.blogg.se/
Postat av: Husfrun

2011-10-07 @ 09:01:49
URL: http://villafreja.blogspot.com
Postat av: Husfrun

Sv. Jodå, bongotrummar har nått min blogg men det är ett tag sedan nu.



Nej, det stämmer faktiskt. Vissa saker kan man såklart föra vidare i generationer gällande spädbarn och uppfostran, men mycket ändrar ju sig.

Ha en underbar fredag.

2011-10-07 @ 09:03:01
URL: http://villafreja.blogspot.com
Postat av: Chiquita

Mmm... det där med fisk lät ju riktigt gott tills jag scrollade ner och fick se bestens tänder... huga sommarstuga...då blev man ju riktigt rädd... Annars är ju lunch hos svärmor aldrig fel... Ha en fin fredag!

2011-10-07 @ 11:36:41
URL: http://eldiariodechiquita.wordpress.com
Postat av: Marie-Louise

Men oj hua vilken fisk. Vad är det för sort? Kram

2011-10-07 @ 22:50:06
URL: http://madredetres.blogg.se/
Postat av: Angelica

jadu, det är verkligen inte samma här i sverige..Inte så ofta man bor hemma vid 32års ålder :)

och jag kan tänka mig att det är på gott och ont att bo så nära svärmor ;)



och den där middagen hade skrämt livet ur mig, jag hade inte ätit den hihihi :D



Fina barnen är :)



Trevlig kväll!

2011-10-07 @ 22:52:26
URL: http://angiiesblogg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0