Skrivet den: 2011-10-16 Klockan: 14:35:10

Kategori-strukturering

God Morgon Söndag!
Här har dagen kört i gång med full hastighet. Men först en sovmorgon till 8:30, idag IGEN! >>>
 Jag är djupt imponerad och TACKSAM.

När vi skulle gå och lägga oss igår kväll vid 1, så hade Irma vaknat ca 10 gånger från 20:30 då hon somnade, och vi var ganska så övertygade att natten skulle bli hemsk.
Men det blev den INTE.

Jag fortsätter att INTE förstå detta med barn och sömn. Irma sov dåligt i går förmiddag eftersom hon sov länge på morgonen. Sov inget på eftermiddagen då vi var på födelsedagskalas >>>, somnade 5 minuter i bilen hem (det var ju oundvikligt ;) ) och somnade en timme senare på kvällen efter en dag på stranden som är ut-tröttande.
Hon borde alltså, i mina ögon, varit UTMATTAD och borde ha sovit som ett lam.
Nej det är helt OLOGISKT detta.

Idag har jag varit ute på min runda, vi har ätit frukost, vi har börjat att röja i Irmas blivande rum >>>, har satt på både tvättmaskin och diskmaskin >>> och nu har jag lagt en trött bebis för att sova en sväng.
Själv ska jag ta mig en dusch eftersom jag sitter här fortfarande i svettiga gå-kläder. När jag kom hem från rundan var det inte läge att hoppa in i duschen eftersom bägge barnen skrek av hunger....och gubben också ;)

Jag sitter här och funderar på mitt upplägg av kategoristrukturen här till vänster, jag är inte nöjd.

Det var inte så länge sedan som jag började med kategorier här på bloggen. Fram tills dess så låg alla inlägg i en enda allmän kategori.
Jag såg helt enkelt ingen nytta med dem.
men nu har jag kommit på andra tankar.
Det blir så rörigt när man ska försöka att hitta ett inlägg som man skrivit när allt ligger huller om buller. Och så visas det ju bara ett visst antal inlägg på varje sida. Resten blir liksom osynliga.

Är det någon som vet hur man ändrar på det?
Alltså hur ändrar man på antalet inlägg som visas på varje uppslag?
Jag vet att jag har sett instruktionerna nånstans men kommer inte ihåg var. Jag får väl googla helt enkelt ;)

Jag håller på att lägga in alla gamla inlägg i sina kategorier, men det tar tid. Därför så ser det kanske lite konstigt ut om man går in i en kategori och bara hittar ett par inlägg där. FAST man vet att det har skrivits mer i det ämnet.
Använder ni kategorifunktionen när ni läser bloggar?
Man kan ju googla också direkt på bloggen om man söker efter ett speciellt ämne.

Jag skriver ju om en massa olika saker, fast för det mesta så blir det många olika saker i samma inlägg och då vet jag inte hur jag ska kategorisera inlägget.

Jag skulle vilja dela upp kategorierna och placera dem som jag vill. Men blogg.se har sitt egna system.
För det första så lägger de kategorierna i bokstavsordning så jag får dem inte i den ordningen som jag vill. För att få det så måste jag sätta en bokstav eller nummer framför eller komma på ett fyndigt kategorinamn som gör att just DEN kategorin hamnar på den plats som jag VILL.

För det andra så går det inte att ha ett kategorinamn med underkategorier, ja inget sätt som jag kommit på än.
Till exempel så skulle jag vilja ha en kategori som heter Gran Canaria. Och under det kategorin så vill jag ha underkategorier typ Frågor & Svar, att bo här osv.

För det tredje så går det inte att lägga ett inlägg i flera kategorier utan man måste bestämma sig för EN etikett. Men mitt problem är ju att många gånger så skriver jag om til exempel familjelivet och att bo på gran canaria samtidigt. Och ibland så trillar det till och med in ett litet recept där.

Så jag får försöka göra nån jabrovinkel här nu och se hur det blir.
Alltså:
KATEGORIER UNDER KONSTRUKTION på SÖNDAG
Så får vi se hur det blir.

Min kategoriförklaring till Yohanna i Las Palmas.
-Livet på Gran Canaria - här lägger jag inlägget när det handlar om något som vi gör som är speciellt kanariskt eller när jag berättar eller funderar på något om Kanarieöarna eller på att bo utomlands.

-Frågor & Svar om GC - skapar jag för att lägga alla dessa inlägg som svarar på era frågor om att bo här, så att andra kan ta del av dem också.

-Familjeliv - här läggs berättelser om vår vardag som familj.

-Guldklimpen Alexander & Lillskatten Irma - dessa skapade jag för de inlägg som BARA handlar om ungarna och deras utvecklig.

-Mat - Ja mat brukar ju dyka upp lite här och var i mina inlägg, men är det ett recept med i inlägget så lägger jag det här. ÄVEN om det handlar om kanarisk mat....tror jag ;)

-Tävlingar - Mina egna tävlingar som jag gör och dem som jag hoppas att vinna något i, har INTE hänt än...

-Real Life - utmaningarna och sammanställningarna.

-Operation Fettsanering - Alla inlägg där jag skriver om vikt och min livsstilsförändring hamnar här.

-Stegmusik - Om jag tipsar om musik till musikmackapären.

-Fredagsvägningar - Varje fredag så väger jag mig för att hålla koll så att vägen, om inte blir rak så i alla fall går stadigt i riktning mot BEACH 2012.

-Yohannas funderingar - När jag sitter och funderar på saker och ting som inte har med något speciellt att göra.

-Mammafunderingar - När jag sitter och funderar på saker som har speciellt med mammarollen att göra.

-Kul - Här hamnar allt som är roligt men egentligen inte har med något annat att göra förutom att det är kul.

De andra kategorierna är väl ganska så uppenbara och det kommer säkert komma fler.

Har ni frågor så är det bara att höra av sig så förklarar jag.
Vem vet, det kanske inte är någon som använder sig av dessa kategorier så kanske att jag sitter och funderar här helt i onödan ;)

Trevlig söndag!

/Y

Kommentarer
Postat av: Kashaya

Kategorier är smart, blir lättare att orientera sig.

2011-10-16 @ 15:17:50
URL: http://kashaysblogg.blogspot.com
Postat av: Åsa

Detta med barn och sömn går inte att förstå, finns oftast ingen rim eller reson i det hela.

2011-10-16 @ 15:50:27
URL: http://mammasgullunge.blogg.se/
Postat av: Sand mellan tårna

Kategorier är bra.

Haha att söva övertrötta barn är omöjligt. Fattar inte heller det där. När sonen var liten och övertrött trodde jag han skulle sova så bra och så länge men icke. Ju tröttare han var ju sämre och mindre sov han.

2011-10-16 @ 18:59:44
URL: http://sandmellantarna.com
Postat av: Chiquita

Du e flitig du... själv är jag bara glas att jag lyckas publicera ett inlägg och lägga till en bild. Men visst du har helt rätt, det blir ju lättare att hitta gamla inlägg om man strukturerar upp det med kategorier. Tyvärr är jag nog inte till så stor hjälp varken vad gäller kategorier eller barnsömn... tyvärr...

2011-10-16 @ 20:29:51
URL: http://eldiariodechiquita.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0