Skrivet den: 2011-11-27 Klockan: 12:31:12

LIVE - Adventspyntning hos Familjen Ode Medina

Just nu pågår adventspyntning hemma hos oss.
Men det går inte fort.
Vi tar det pö om pö.

Ungarna vaknade 7 och då fick jag kliva upp för att se på TV och laga välling.
Efter frukost och undanplock så körde vi ingång med pynteriet. Detta kommer att ta HELA dagen.

1. Damsuga.
Är ett måste om man vill KÄNNA att det är i alla fall LITE rent i huset. Och när jag ändå var igång så fick soffan sig en omgång också. Det är ju helt otroligt vad man hittar om man lyfter på dynorna. Vad är det för grisar som bor här? ;)

I kungens stora slott, stora stora stora kök. Där finns två små små små små pigor.... ;)



Men nu förtog jag mig för nu måste jag gå och vila lite tilsammans med Irma. Punkt nummer två har jag lagt över på Älsklingen.

2. Tvätta köksfönstret.
Vi har haft fasadrenovering de sista månaderna, ja VÄLDIGT många sista månder. De är fortfarande inte klara. PÅ hederligt spanskt manér. Men ska man hänga upp stjärnor i fönstren så kan man inte göra det i ett sådant här skitfönster. Även om det tar mig emot att jobba för att de senare ska komma på att de inte är riktigt färdiga med denna sidan av huset.
Men men nu är det ju inte jag som jobbar ;)



Vad säjer ni om att vakna upp till detta två timmar senare? Min snubbe är en hejjare på att putsa fönster.
Hejja adventspyntning!



Nu ska jag laga lunch.

3. Sängkammaren & Alexanders rum
Medans jag lagade söndagens lunch. Som förresten inte alls följer mina rekommendationer från gårdagens inlägg.  >>> Så tvättade Älsklingen både sängkammaren, där sängen är förberedd för eftermiddagens filmrace, om jag skulle råka bli färdig INNAN schemat, OCH Alexanders rum som bara har en liten glugg till fönster.



Nu ska vi äta lunch: fläskfilé i senapssås och med ris.

4. Förrådsinventering,
Lunchen är intagen och nu väntar det svåraste momentet i denna pyntning.
Att ta sig in i förrådet.



ALLT julpynt finns någonstans därinne i kaoset. Eller kaos och kaos, det råder inget kaos, även om det kan se ut som så ;) Älsklingen är en hejjare även på att få in mycket saker på litet utrymme och har organiserat detta förråd ända upp till taklisten.

Någonstans därinne så finns allt...

Det är bara att börja ta ut, låda för låda och se vart de som man behöver står. Och sedan sätta tillbaka allt, fast i sån ordning att man inte behöver göra om samma procedur när det är dags för Lucia, julpyntning eller granklädning.

5. Sortimentet
Allt är uttaget ur förrådet, uppackat på bordet för bättre överblick och organisering. Vad är nytt? Vad är gammal? Vart ska vad? osv.



Svärmor kommer på den söndagliga kaffet och barn-barns-mys och vi kommer ur ryttmen.
Ska vi hinna färdigt och hinna glögga något innan klockan slår 24?
Ångan lägger sig och jag tappar inspirationen.
Alvedon?

NEJ nu har jag klarat mig hela dagen utan Alvedon så nu ska här tillfrisknas om jag så ska tuppa av på kuppen ;)

6. Upphängning, sladdragning och lampkontroll
Svärmor gick hem och vi började äntligen med upphängningen och framställningen.

Jag har ett par stakar som säkert har en 30 år på nacken.
De är inte jämt så samarbetsvilliga. De måste stå på ett speciellt sätt och inte röras om de ska fungera. ÄNDÅ så kan de lägga av helt plötsligt för att sedan komma till sig igem.
Lite mystiskt.
Lite kusligt.

Men jag har inte hjärta att slänga dem. De har ju varit med om så mycket.

Nu har jag slängt ungarna i badet med pappa och ska fortsätta lite här. Så får vi se vart vi hamnar.
Men ska jag prova med en liten gissning så tror jag på att Älsklingen & Yohanna får dricka glögg och äta pepparkakorn när barnen har somnat.
Och det behöver inte vara helt fel.
De är ju så små än för att förstå detta med glögg ;)

Ingen rast ingen ro...

7. Klart
Alla stjärnor och stakar är uppe. Bara en liiiiiten en vet inte riktigt vart den ska ta vägen. Men nu orkar jag inte mera.
Kartonger och lådor överallt, men det tar vi i morgon.



Det blir ingen skola då har jag bestämt. Alexander hade feber nu på eftermiddagen. Ja det var väl ganska så uppenbart att ungarna skulle åka på NÅN form av flunsa nu när jag gått här och hostat på dem i två veckor :(

Nu ska jag ta och gå och värma på lite glögg så jag kan få somna i Älsklingens knä precis som igår.
Hoppas ni fått mysa också.



Utanför fönstret ser jag inte en endaste stjärna eller stake. Faktum är att jag ser inte något juleljus överhuvud taget.
Undrar vad grannarna tycker när de ser alla ljus i våra fönster?
De tror väl inte vi är riktigt kloka här ;)
Men det bjuder jag på.
Vi har det så mysigt så.

8. Glögg



Trevlig första advent!

/Y

Kommentarer
Postat av: Mollan70

Hej! Tassar in här! Tidiga mornar blir det här också. Sovmorgon är ett minne blott. =)

Vilka bra damsugshjälpare du har på bilden.

2011-11-27 @ 15:05:32
URL: http://www.metrobloggen.se/Mollan7
Postat av: ♥ Carina ♥

Skönt när man hjälps åt. Jag brukar också överlåta fönstren till min käre man :)

Kram

2011-11-27 @ 17:00:24
URL: http://cinacarina.blogspot.com
Postat av: Tina

Hihi! Hoppas att ni hittade lådorna så att ni har kunnat adventspynta idag. KRAM!

2011-11-27 @ 18:37:19
URL: http://frurosmer.wordpress.com
Postat av: Alfva - i preggoland!

Wow, snacka om att hålla igång från morgon till kväll. Här är det också pyntat och klart, vi saknar en hel del ( inredningsmässigt enligt mina önskemål) men eftersom vi inte firar jul hemma i år utan hos svärmor (HJÄLP - 4 dagar under hennes tak....) så får det bli som det blir.

Och vad var det där för lyxlunch? Mums!



Kram

2011-11-27 @ 20:52:46
URL: http://alfvan.wordpress.com
Postat av: Freja

Så kul att göra en livesändning ;-) Pyntas det i Spanien som det pyntas i Sverige, eller är det du som tagit med dig Sverige?

2011-11-27 @ 21:29:57
URL: http://blogg.amelia.se/reddevil/
Postat av: gunsan

Pust pust, hoppas verkligen att ni har hunnit med lite glögg;))



Det där med fönstertvättning o gubar....det passar bra ihop tycker jag;))



Kramizzzz

2011-11-27 @ 22:30:30
URL: http://nybogunsan.blogspot.com
Postat av: Ewa (mamma till 6 döttrar)

Så mysigt! Jag har konstaterat att det är första gången i historien som jag INTE har satt upp någon stjärna/jusstake till första advent.. och det beror mest på att ALLA var trasiga eller så fattades det lampor :) Så idag ska jag iväg och inhandla nytt :)



Kram och ha en underbar dag <3

2011-11-28 @ 07:17:05
URL: http://tjejmorsan.blogg.se/
Postat av: Vuxenmamman

Det blev ju bra- vi kan aldrig så långt igår, tyvärr. Får ta det pö om pö i veckan. KRAM

2011-11-28 @ 08:27:52
URL: http://vxenmamman.wordpress.com
Postat av: millan

Så fint det blev!! Att belönas med glögg & pepparkakor är aldrig fel! Ha en bästa dag & hoppas ni kryar på er

2011-11-28 @ 08:33:55
URL: http://millamagi.wordpress.com
Postat av: Camilla

Vad skönt att ni hjälps åt. Alla bidrar med något.

Det tar ju sin lilla tid.

Men fint blir det! :)

Kram!

2011-11-28 @ 09:48:28
URL: http://cammo69.blogspot.com
Postat av: Berit Gullander

Hej!

Här hamnade jag , ville bara säga att du skriver väldigt roligt och underhållande nu när jag ändå var här. Den förmågan skulle jag också vilja ha . Ser jättefint ut och visst är det bra med män som är hejare på fönstertvätt sånt gillas:)

Ha en härlig adventstid.

Hälsn / Berit

2011-11-28 @ 11:44:12
Postat av: SoffiZ-Oliwer och Towas mamma :)

Åh vilket härligt inlägg! :)

2011-11-28 @ 17:13:13
URL: http://soffiz.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0