Skrivet den: 2011-05-16 Klockan: 11:53:23

Måndagsmorgon med spansk trafik

God måndagsmorgon!

I dag när vi var ute på fett-bränna-turen så hände något mycket obehagligt som ger tråkiga eftertankar.
Jag gick och funderade på ditten och datten när jag härde däckskrik och såg ett moln av rök vid ett övergångsställ.
En mamma stog som förstenad på övergångsstället med sin lille son och en bil hade stannat kanske 3 centimeter ifrån dem.

Alla andra bilar hade stannat för övergångsstället och mamman hade börjat att korsa gatan. På huvudleden hade det kommit en sån där gammal gubbe (som om det hade varit i Sverige hade haft keps) i en liten bil. Helt tankspritt körande. Inte i så hög fast, gudskelov, fast helt utan att vara medveten om vad som hände runtomkring.

Som tur var så fick han stopp på bilen i tid men det var nära och med mycket däckskrik och gummirök. På sedvanligt spanskt maner så började alla runt om kring tjattra och skälla på varandra. Det blev ett otroligt kackalorum.

Detta var inget specifikt för idag.
Det har hänt mig 1000-tals gånger och jag säjer, som jag sagt förrut:
-LITA INTE på att spanska chauförer stannar även om du står vid övergångsställe eller de indikerar att du ska börja gå. Gå INTE förrens de står med alla 4 hjulen stilla.

Själv så råkar jag, dagligen ut för liknande situationer. Mest vanligt är att jag ska korsa en två-filig väg och den bilen som är närmast mig stannar för att släppa över mig. Så jag börjar gå.
Men det som brukar hända är att bil nummer två som kommer i den andra filen INTE stannar TROTS att han ser att bil nummer ett har stannat och kanske till och med bilarna i den mötande trafiken också.

Nej stannar man inte då, mitt framför bil nummer ett och kikar över motovhuven för att se om bil nummer två stannar så klipper de benen eller ännu värre barnvagnen på en.
Eller så kommer det en moped MELLAN de två stillastående bilarna och ska trixa sig emellan, och klipper benen på en.

Jag VET att det finns folk som kör som idioter i Sverige också men inte på långa vägar så många som här. Man kan nästan tro att de säljer körkorten på ICA här och så långt ifrån sanningen är det väl inte.
En bekant berättade om att när hans mamma skulle ta körkortet så var det helt omöjligt för henne att få godkänt på uppkörningen.
Vilket borde tolkas som att hon kanske inte körde så bra och då inte skulle ha något körkort.
Men nej då.
De fixade fram en kompis kompis som kände körskolekillen och vipps så hade hon ett körkort.

Så går det till här.



En trafiksak här som jag retar mig på något otroligt är att de flesta chauförer här tror att man får svänga ut ur en rondell från innerfilen.
Bilen som kör i ytterfilen får vackert tvärbromsa.
Idioti.
Kör man i en rondell ska man, i god tid innan avfarten man ska svänga ut i, lägga sig i ytterfilen.
Inte här då. Här viftar man bara lite i sin bilruta och så får bilen i ytterfilen tvärbromsa och så svänger man ut.
Vilket gör att det blir kö i ytterfilen naturligtvis, när alla måste tvärbromsa.

Ja jag kan tala om trafiken här i evigheter och det ska jag göra också. Men inte idag.
Jag återkommer om detta med att köra och dricka alkohol.
Det är jättepoppis här.

Nu ska jag fortsätta plocka här och förhoppningsvist hinna se förra veckans avsnitt av "en unge i minuten". I eftermiddag är det föräldramöte.

Hej på ett tag.
/Y

Kommentarer
Postat av: Alfva

Riktigt läskgigt det där med övergångsställ, jag vågar mig aldrig över förrän alla står stilla. Man vet ju aldrig... :(



Fast jag tycker ändå de är knasigast i Grekland där de åker in i en rondell och sedan där väjer för andra trafikanter. Snacka om onödig köbildning.. ;)

Kram

2011-05-16 @ 12:42:25
URL: http://alfvan.wordpress.com
Postat av: Ann Catrine

Jag har kört en hel del bil i Spanien,

och det är som du säger...

Man kan fundera över varifrån körkorten kommit?!

Dessvärre gäller det för en annan att haka på

körtekniken för att överhuvudtaget ha en chans

att få delta i trafikrytmen...



Tur att det ändå slutade lyckligt för familjen,

så lite som behövs för att det skulle slutat i

tragedi..



Kram!

2011-05-16 @ 17:02:42
URL: http://mormormu.blogg.se/
Postat av: Marie-Louise

fy vad läskigt när de kör så där. Då gäller det verkligen att man har barnen bredvid sig, så att de inte springer före :( Usch. Kram

2011-05-16 @ 17:30:41
URL: http://madredetres.blogg.se/
Postat av: Annelie

Trafiken är otäck i Spanien...usch ja....är alltid lika noga att alla bilar står still innan jag går över.. Annat är det i Rom, där får man visa sig tuff annars så kör bilarna på...Där ska man visa att man ska över genom att gå ut i gatan och blänga på chaffören.. håller man bara på att velar och är osäcker så kör de bara på.....



Grattis till din viktnedgång,en härlig känsla när man får bevis på att man har jobbat..

2011-05-16 @ 17:33:21
URL: http://blogg.aftonbladet.se/barbamama

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0