Skrivet den: 2011-03-20 Klockan: 13:47:43

Sweden - here we come

Då så!
Då var det ÄNTLIGEN ordnat och jag sitter med alla biljetter i handen, betalt och klart. Jag satt HELA dagen igår och trixade och jämförde olika flyg och alternativ. Med avsikt att få det hela enormt billigt och bra. Tillslut insåg jag att jag satt och pusslade för att spara några ynka hundralappar.
Jag la ner det hela och vi bestämde oss och bokade.
Då hade hela dagen gått åt och det var dags att duscha ungarna och äta middag.
Jag som hade haft sådana planer för denna lördagen...

Det blev Spanair på ditresan, tre väskor och en mellanlandning i Barcelona. 4.300 kr
På hemresan Ryanair, BARA två väskor och mellanlandning i Milan. 4.700 kr

Ett stort misstag var att vänta så länge med att boka. Annars så hade Norwegian varit billigast och bäst. Men då måste man vara ute flera månader i förväg för att få det billig. Nu blev det det dyraste alternativet. Och det skyller vi på O:s jobb som inte kunnat spika semesterdatumen förens nu.

Ett annat stort misstag var att inte boka Spanair-resan på fredagsnatten. Nu höjdes priserna med 1.500 kronor över en natt. Helt absurt.

Ryan är är visserligen billigast på flygbiljetter. MEN om man måste mellanlanda så blir det lika dyrt som de andra flygbolagen.
De tar nämligen ut avgifter för:
200 kronor per resa för att checka in. Fastän jag inte har sett en enda person resa utan att först checka in....
200 kronor för att betala med kort, per resa.
+ konstiga flyskatter som poppar upp ibland utan logik.
+ 330 kronor per väska, per flyg.

Så våran tillbakaresa som kostar 4.700 kronor är:
2x200=400 kronor inchek.avgift (Sthlm-Milan, Milan-GC)
2x200=400 kronor kortavgift (två resor som betalas med kort)
2x2x330=1320 kronor för 2 väskor hem.
TOTALT: 2120 för avgifter och 2580 för flygbiljetter
DET ska man vara medveten om.

Men nu har vi i alla fall resa och kommer till Sverige i Juni. Det ska bli nationaldag, midsommar, skolavslutning och släktträff.
Jag längtar så jag går åt.
Spara lite syrener och helst några liljekonvaljer åt mig och så ska vi hoppas på kanonväder.




Grillning, sjöbad, skogsprommenader, familjen, ligga i trädgården, höra vinden prassla i löven, plocka blommor, äta matjesill och smörgåstårta, gå på träbrygga, klappa hästar, plocka blommor, paddla kanot, äta jordgubbar, plocka potatis, fira midsommar, gå barfota i gräset, lukta på sommarregn, åka motorcykel, träffa släkten....

.....och naturligtvis uppdatera bloggen.
Vi får se vad tiden räcker till med.
Någon som bjuder in oss på skolavslutning med blomstertid?

/Y

Kommentarer
Postat av: yaiza

måste vara jobbigt med o leta biljetter så där. har själv kollat på bara flygresa till las palmas för mig själv ett par gånger men gett upp för det va så jobbigt :(



kan inte bjuda in er på avslutning men Eskilstuna tar gärna emot er om ni känner för att besöka parken zoo eller bara fika :)

2011-03-20 @ 15:29:09
URL: http://www.metrobloggen.se/yaiza
Postat av: En pojkmammas vardag ♥

Så kul med en hemresa bokad! Hur länge blir ni i sverige?

Kramar

2011-03-20 @ 19:16:39
URL: http://edvinsmamma.wordpress.com
Postat av: Alfva

Åh, du låter precis som mig med jämförelser hit och dit. Själv gjorde jag så och blev av med bra och billiga flygbiljetter till Bangkok senast i förra månaden!

Skönt att ni har bokat iaf! :) Kul att du tittade in,hit kommer jag tillbaka!

Kram

2011-03-21 @ 09:59:17
URL: http://alfvan.wordpress.com
Postat av: Mammans Dagbok

Va trevligt att du kikade in och sa HEJ! Jag gör detsamma :-)

Det jag fick se av Örebro var bara slottet och hotellet. Men jag har tänkt att åka dit någongång framöver och shoppa lite, det verkade finnas fina butiker!



Va kul att åka hem till Sverige. Jag håller tummarna för att vi får fint väder i juni :-D

Ha en underbar dag, kram!

2011-03-21 @ 10:05:55
URL: http://mammansdagbok.blogspot.com/
Postat av: Therese - Sockenvägens Söta

Så skönt att allt äntligen är bokat å klart!!! Men som du skriver absurt hur priserna kan höjas över en natt... Och så härligt det låter med den svenska försommaren när du beskriver den så där... Men tror du glömde mygg, duggregn och hagelskurar ;-P fniss Jag har haft en toppen helg, så bra att den är preskriberad och inte kommer att redogöras för i bloggen fniss Ha nu en fin vecka, massa kramar!!!

2011-03-21 @ 11:28:29
URL: http://lurans.blogg.se/
Postat av: Ama de casa

Visst är det trixigt med flygen... Sen blir man sååååå ARG när priset har stigit bara för att man ville fundera liiiite till.

Det ser ut som ni kommer att ha en hel del att göra i Sverige i alla fall :-)

2011-03-23 @ 16:15:33
URL: http://amacasa.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0