Skrivet den: 2011-03-17 Klockan: 20:10:11

Flygbiljetts-jakt; jakten på den perfekta flygbiljetten

Håller som bäst på att leta flygbiljetter från Las Palmas till Sverige i juni.
Jag har bott här i åtta år och åker hem en gång om året och det är lika krångligt varje år att hitta något som passar.
Jag tror att vartenda år så har vi provat nya lösningar och vartenda år måste vi leta reda på en ny lösning för att den från förra året inte går så bra detta år.

Den perfekta (ja den bästa då, perfekta skulle vara en gratis och supersnabb på exakt det datum som man vill åka) flygbiljetten är
-billig
-direkt, utan mellanlandningar
-till Örebro eller närmast där
- och de datum som vi vill åka, 1 juni till 3 juli, allt innom det spannet.
....naturligtvis finns inte den.

Man kan åka med de svenska charterflygen MEN då får man vänta med att veta om det finns något tills en vecka innan och ta det som finns. Dvs charterbolagen säljer de biljetter som blir över i planet när det kommer ner hit. Och det vet de inte förens de kommer ner hit.

Eller man kan köpa på nätet av charterbolagen. Problemet då är att resan oftast startar i Sverige och går ner hit och inte tvärtom som vi är intresserade av. Då får vi köpa två biljetter och använda ena vägen på bägge två.

Just nu håller jag på och jämför de andra flybolagen; SAS, Norwegian, Ryanair, Spanair osv. Det är helt otroligt hur det går till igentligen.

Först så tittade jag på Norwegian för dem har vi åkt med tidigare. De är bra, har många resor och inga otrevliga överaskningar. Visserligen får man betala extra för att ha med sig väska. Men det är inget hutlöst.
Priset för oss 4 blir då ca 14.000 kr.
Konstigt, det låter mycket. Förr i tiden så var de jämt billiga. Fast då måste man vara ute i god tid och boka. Helst ett halvår i förväg. Problemet är att O får inte spikat sin semester fören i slutet på februari, början på mars. Så det är nu, då är redan de billiga resorna slut.

Åker vi däremot en vecka senare så blir priset runt 9.000. Men då får vi bara tre veckor i Sverige.

Så fick jag tips om att titta på Ryan air. De ska visst vara billiga. Jag tittade och de flyger inte direkt från GC till Sverige. Så jag tittade på lite mellanlandningar och kunde pussla ihop en med mellanlandning i London.
Priset för oss 4 blev runt 5.000 kr.
Vi blev lyriska och började fundera på att boka. Men så läste jag lite på nätet och simulerade en bokning hos Ryan.

Biljettpriset är visserligen 5.000 kr. Men det slutgiltiga priset blir det dubbla eller mer. Först så tar de extra för varje väska utöver handbagaget som du ska ha med dig, per väska per flyg.
700!!!! kronor.
För oss blir det då 3 personer som har med sig var sin väska på 2 flyg, GC-London, London-Stockholm. 3 väskor a´700 kr gånger 2 flyg =4.200 kronor. OTROLIGT!

Sedan tar de ut avgift för internetincheckling, som du inte kan välja bort, 200 kr per väg.
Och en administrationsavgift för att betala med kort, per väg, per resa.
Nu fortsatte jag inte ända till slutet av bokningen men vi kommer upp i långt över 10.000 kronor med Ryan. Och då är det 6 timmars väntetid i London.
Hmmmm

Så kollade jag SAS och det låg på.....vänta. Nej de hade tagit slut.

Spanair har resor med mellanlandning i Barcelona för 10.900, väskor inkluderat.



Så krasst räknat så kan vi åka en vecka mindre med Norwegian men direktflyg och med väskor, med Spanair 4 veckor och väskor men med mellanlandning eller med Ryan utan väskor men 4 veckor och liiiite billigare.
......hmmm det måste vi tänka över.
Men inte för länge har jag märkt. Då tar resorna slut eller stiger i pris.
Typ 10 minuter då och så haffar man den som man har bäst feeling för.

Är det någon som har något att säja som kan hjälpa i valet och kvalet?

/Y

♥ PS (stort!!!)
TACK så jättemycket för alla fina kommentarer till Martyr-Yohanna. Jag har gått och känt mig överlycklig sedan jag fick höra allas reaktioner.
Lite pinsamt att berätta men jag spar faktiskt alla blogg-komm:erna i min mailbox och så går jag dit då och då för att läsa allt fint ni skriver. Som en slags ego-tripp kan man säja. Så uppskattade är de. ♥♥♥ DS

Kommentarer
Postat av: Yaiza Aho

hej hej, tänkte bara tipsa om en sida, har dock inte kollat om det går från spanien men dom är billiga iaf :)



www.wizzair.com



tjing tjing

2011-03-17 @ 20:52:46
URL: http://www.metrobloggen.se/yaiza
Postat av: Annelie

Min första tanke är flygstol...men då tänker jag ju inte på vartifrån du flyger.....trist att det ska vara så svårt att hitta ett flyg i bra pris när man ska åka hem till Sverige... Jag hoppas att ni hittar ett bra pris. Trist att Ryanair inte flyger till Sverige från Gran Canaria för då hade ni kunnat hitta ett toppenpris, även med alla deras tillägg. Har jämfört deras priser när jag flyger på mina weekendresor och de har varit billigast hela tiden och att de har flygit direkt. De brukar dessutom släppa sina billigaste resor två månader innan.... Lycka till! kram

2011-03-18 @ 09:43:29
URL: http://blogg.aftonbladet.se/barbamama
Postat av: Ama de casa

Visst är det ett gissel det där med flygpriserna. Det ser billigt ut, men drar iväg. Ändå brukar Ryan oftast bli billigast för oss, trots tilläggen. Vi har i och för sig bara Norwegian och Ryan att välja på om vi vill direkt till Stockholm. Vi brukar ofta köpa olika bolag på upp- och nervägen. Det optimala är dock att ha Norvegian på hemresan eftersom jag brukar hamstra mycket grejer i Sverige och dom har lite generösare bagagevikt :-)



Förut köpte man ju "sista minuten"-resor. Idag är det snarare "första-minuten" som gäller.

:-)

2011-03-18 @ 10:57:03
URL: http://amacasa.wordpress.com/
Postat av: Josefin -Happy Days-

Vad krångligt de ska göra det med flyg, verkar ju vara en djungel att reda ut...



Klart du ska spara fina ord o kommentarer, bra att ladda med dagar som känns grå!



Ha en fin helg, kramar!

2011-03-18 @ 11:15:06
URL: http://landhagen.blogg.se/happydays/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0